  • 151. Data: 2009-01-29 20:02:30
    Temat: Re: ilosc roznicowek w instalacji
    Od: a...@g...com

    On 29 Sty, 10:10, "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> wrote:

    > Można.
    > Dokładnie o to mi chodziło w tym co pisałem, z tą różnicą, że przewód ten od
    > oświetlenia prowadzę poprzez puszkę wyłącznika. Tak na wszelki wypadek,
    > gdyby ktoś chciał zrezygnować z automatyki i podłączyć normalny wyłącznik
    > lub też miał się zająć tą instalacją ktoś, dla kogo obce są wynalazki typu
    > automatyka.

    Racja. Szczegolnie, ze kabla wiele wiecej nie pojdzie, bo z reguly
    jednak wylacznik jest blisko oswietlenia, ktorym bedzie sterowal :)

    [...]
    > Ponadto dzięki takiemu prowadzeniu przewodó możesz też zastosować gotowe
    > rozproszone systemy inteligentnego domu, których sterowanie odbywa się
    > poprzez magistralę, gdyż w puszce wyłącznika masz zasilanie 230V, wyjście
    > obwodu lampy oraz przewód magilstrali sterującej.

    A powiedz jeszcze - ten przewod magistralny do systemow sterowania -
    dac zwykla skretke UTP ? Wystarczy szeregowo (od wylacznika do
    wylacznika, a na koncu do skrzynki), czy lepiej w ukladzie gwiazdy
    (wylacznik1 -> skrzynka, wylacznik2 -> skrzynka, ...) ?
    Dzieki za wszystkie rady :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 152. Data: 2009-01-29 22:07:32
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > wylacznika, a na koncu do skrzynki), czy lepiej w ukladzie gwiazdy
    > (wylacznik1 -> skrzynka, wylacznik2 -> skrzynka, ...) ?

    Jak dasz szeregowo to już nie będzesz mógł zastosować najtańszych i
    najprostszych sterowników PLC, ponieważ posiadają wejścia równoległe i nie
    mają możliwości podłączenia układów adresowanych (magistralnych). Natomiast
    w układzie gwiazdy bez problemu podłączysz zarówno sterowniki z wejściami
    równoległymi jak i magistralę.
    Może być UTP - pisałem już o tym wcześniej :)

  • 153. Data: 2009-01-29 22:18:11
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 29 Jan 2009 19:27:54 +0100, Maniek4 napisał(a):

    > Zakreconej wody?? :-)

    A kto ją zakręcił?

    > Nie przylozyles sie do tematu, nie przeczytales dyskusji. A tam jak wol

    Wybacz, nei mam obowiązku łaczyć wypowiedzi z innego wątku z tym.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 154. Data: 2009-01-29 23:00:52
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    wiadomości news:sdhfbylbt6kb$.dlg@oldfield.org.pl...

    > A kto ją zakręcił?

    Nalewasz wode do wanny, kiedy jest pelna zakrecasz i wchodzisz sie kapac,
    ale dla uziemienia to i tak nie ma zadnego znaczenia. W kazdym razie tak
    robi wiekszosc ludzi jakich znam, lacznie ze mna. Pozniej przychodzi
    sasiadka i wrzuca suszarke do wanny. Taki jest sens tej dyskusji. Mozesz
    rownie dobrze wrzucac suszarke do pustej wanny, moze byc nawet
    niepodlaczona, tylko po co o tym gadac??

    > Wybacz, nei mam obowiązku łaczyć wypowiedzi z innego wątku z tym.

    Pewnie ze nie masz obowiazku, w ogole nie masz tu zadnych obowiazkow. Nie
    mniej jednak, gdybys przeczytal to moze czegos bys sie dowiedzial, miedzy
    innymi o rzeczywistej rezystancji wody. Wiedzial bys, ze czy jest zakrecona,
    czy nie i tak nie ma wiekszego znaczenia, bo opor ma zbyt dyzy do wyzwolenia
    roznicowki, a zeby bylo tego malo, to i tak w wiekszosci plynie rurami
    plastikowymi, a plastik jak wiemy jest izolatorem. Wiedza to potegi klucz, a
    na nauke nigdy podobno nie jest za pozno. W kazdym razie gdybys posiadl te
    wiedze, to wiekszosci tej dyskusji w ogole by nie bylo, bo pewne rzeczy byly
    by dla Ciebie jak dla wiekszosci tego grona zbyt oczywiste by nad nimi sie
    rozwodzic. A tak ja swoje, Ty swoje. Podaje linki do zrodel, Ty ze nie masz
    obowiazku. Co zyskamy tym sposobem?? Ciagnacy sie watek bez konca o dupie
    Marynie. Mi sie nie che, eot.

    Dobranoc
    TK

  • 155. Data: 2009-01-30 08:47:37
    Od: a...@g...com

    On 29 Sty, 23:07, "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> wrote:
    [...]
> [...]
    > równoległymi jak i magistralę.
    > Może być UTP - pisałem już o tym wcześniej :)

    Tak to sobie przemyslalem i jednak troche to nie ma sensu ;-) No bo
    jezeli mam w puszce wylacznika kabel dwuzylowy, ktory "robi" za wlacz/
    wylacz, to tez tutaj spokojnie mozemy umiescic zwykly wylacznik. Tyle,
    ze zamiast w puszce, to odpowiednio kable musimy polaczyc w skrzynce
    (bo tam dochodza). Czyli np. do jednego przewodu z wylacznika - faze,
    a do drugiego - kabel fazowy z kabla idacego do punktu oswietlenia.
    Jak bedziemy chcieli korzystac z jakichs sterownikow do automatyki -
    to nie musimy sie grzebac (i klac pod nosem;) w malej puszeczce, tylko
    spokojnie umiescic je w duzej skrzynce :) Oszczedzamy przy tym dobre
    setki metrow UTP :)

    Jedyna wada jaka widze - ktos, kto ew. odziedziczylby po nas ta
    instalacje moze sie nie polapac o co kaman ;-) Ale to mnie zupelnie
    nie dotyczy :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 156. Data: 2009-01-30 08:50:35
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 29 Jan 2009 19:22:29 +0100, Maniek4 napisał(a):

    > No jasne ze tak, szkoda tylko ze przeczy to opiniom ludzi wyznaczajacych
    > trendy w tej dziedzinie majacy tytuly naukowe i szereg publikacji na swoim
    > koncie. Najwyraznie wykladajac na uczelniach produkuja glabow nie
    > wiedzacych, ze prad poplynie tak samo skutecznie na dlugosci 1km co 1cm, bo
    > o opornosci pewnie nie slyszeli.

    Najwyraźniej o prawie Ohma żeś nie słyszał.
    Prą popłynie w większej części tam, gdzie będzie mniejszy opór, co nie
    znaczy, że popłynie w całości.
    To, że sobie napiszesz o publikacjach i mądrych ludziach, to nie znaczy, że
    będzie to prawda.
    Nie próbuj tylko swoich racji doświadczalnie wykazać, bo nie będzie komu
    przyznać mi racji, chyba że z zaświatów.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 157. Data: 2009-01-30 08:54:23
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 30 Jan 2009 00:00:52 +0100, Maniek4 napisał(a):

    > Nalewasz wode do wanny, kiedy jest pelna zakrecasz i wchodzisz sie kapac,

    Może Ty tak robisz :D

> [...]
    > czy nie i tak nie ma wiekszego znaczenia, bo opor ma zbyt dyzy do wyzwolenia

    LOL. Chyba destylowanej. Przy napięciu 220V do wyzwolenia różnicówki
    potrzebny jest opór nie większy niż 7,3 koma.

    > a zeby bylo tego malo, to i tak w wiekszosci plynie rurami
    > plastikowymi, a plastik jak wiemy jest izolatorem. Wiedza to potegi klucz, a

    Właśnie. Dlatego Twoja niewiedza jest porażająca. Skoro dla Ciebie
    przewodnik otoczony plastikiem jest izolatorem, to jakim cudem przewody
    miedziane działają? One są w plastiku!

    A tymczasem woda wcześniej czy później ma kontakt elektryczny z ziemią.
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 158. Data: 2009-01-30 14:17:00
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > miedziane działają? One są w plastiku!
    >
    > A tymczasem woda wcześniej czy później ma kontakt elektryczny z ziemią.

    Tak, kilka km dalej na przepompowni, gdzie ma kontakt z metalowymi pompami,
    ewentualnie poprzez armaturę hydrauliczną ze ścianami.
    Chyba nie wmówisz nam, że ta woda będzie miała kontakt z ziemią poprzez
    plastikowe rury ?
    Jaka oporność będzie miał ten kilku kilometrowy odcinek wody ?
    Jesteś pewien, że różnicówka zadziała ?

  • 159. Data: 2009-01-30 14:21:30
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > to nie musimy sie grzebac (i klac pod nosem;) w malej puszeczce, tylko
    > spokojnie umiescic je w duzej skrzynce :) Oszczedzamy przy tym dobre

    Nie oszczędzamy, bo trzeba przecież położyć 1,5mm2 od skrzynki do
    wyłączników.

    Położysz do wyłącznika 2x1,5mm2 ?
    A co z obwodami, gdzie masz wyłączniki podwójne - trzbeba dać przynajmniej
    3x1,5mm2
    Oczywiście to będą przewody kładzione dodatkowo oprócz przewodów biegnących
    do lamp, żyrandoli.

    A co jak Ci się zamarzy mieć dodatkowo w pokoju wyłącznik oświetlenia na
    korytarzu ?
    A jak będziesz chciał dołożyć do tego wszystkiego zdalne sterowanie na
    podczerwień ?
    Jak połozysz skrętkę UTP to do dyspozycji masz 8 przewodów, czyli bez
    najmniejszego problemu podłączysz do 7 wyłączników załącz/wyłącz lub 3-4
    wyłączniki + transmisja cyfrowa. W razie czego będzie tez można wsadzić
    jakiś kawałek elektroniki, który będzie sterował obwodem z transmisja po
    magistrali.

    Weź pod uwagę, że upchnięcie takiej ilości przewodów od oświetlenia w
    rozdzielni będzie zadaniem dość trudnym.
    Każdy obwód oświetlenia będzie miał swój koniec przewodu i każdy wyłącznik
    także.
    Połączenie tego wszystkiego w sposób tradycyjny i ułożenie w skrzynce będzie
    bardzo trudne.
    Będziesz musiał uzyć sporej ilości złączy typu ZUG, aby pokrosować wszystkie
    obwody.

    Dlatego lepiej jest zrobić tak, aby można było zrobić instalację w sposób
    tradycyjny czyli układać przewody 230V:
    skrzynka -> puszka wyłącznika -> lampa
    + do tego dołożyć do każdej puszki lub zestawu puszek 1 przewód UTP, którym
    będzie można sterować sterownikiem PLC obwodami zasilanymi napięciem 12 lub
    24V.

  • 160. Data: 2009-01-30 17:08:42
    Od: a...@g...com

    On 30 Sty, 15:21, "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> wrote:

    > Nie oszczędzamy, bo trzeba przecież położyć 1,5mm2 od skrzynki do
    > wyłączników.

    No tak. Ale pokolei, bo ja chyba Cie nie dokonca zrozumialem :)

    > Położysz do wyłącznika 2x1,5mm2 ?

    Tak myslalem.

    > A co z obwodami, gdzie masz wyłączniki podwójne - trzbeba dać przynajmniej
    > 3x1,5mm2

    Tak.

    > Oczywiście to będą przewody kładzione dodatkowo oprócz przewodów biegnących
    > do lamp, żyrandoli.

    Tak.

    > A co jak Ci się zamarzy mieć dodatkowo w pokoju wyłącznik oświetlenia na
    > korytarzu ?

    Rzeczywiscie - ZONK ;-) Choc nie do konca. Te przekazniki impulsowe sa
    sterowane jakims niskim napieciem i wystarcza im kable 0,3mm -> wiec
    nawet tutaj wystarczylaby skretka. Wiec w sumie zamiast 2 (lub 3) x
    1,5mm2 lepiej dac ten UTP - bedzie odrazu przyszlosciowo a i
    przekaznikami bedzie mozna sterowac :)

> [...]
    > wyłączniki + transmisja cyfrowa. W razie czego będzie tez można wsadzić
    > jakiś kawałek elektroniki, który będzie sterował obwodem z transmisja po

    Ale wytlumacz mi jak cepowi jedno. Skretka UTP ma tutaj byc podlaczona
    do wylacznikow, a ew. sterownik oswietlenia zamontowany w skrzynce,
    tak ?? Czyli wylaczniki beda tylko wyzwalac (przez przewod utp)
    sterownik, a ten w skrzynce wlaczac/wylaczac faze do danego przewodu
    oswietleniowego ? Bo tylko w takim wypadku widze sens, choc tak
    naprawde nie rozni sie on niczym od mojej pierwotnej wersji
    (zmodyfikowanej ze zamiast przewodu dwuzylowego idzie jednak skretka
    UTP :-)

> [...]
    > także.
    > Połączenie tego wszystkiego w sposób tradycyjny i ułożenie w skrzynce będzie

    Myslalem o osobnej skrzyneczce na to moje yntelygentne oswietlenie :)

    > Będziesz musiał uzyć sporej ilości złączy typu ZUG, aby pokrosować wszystkie
    > obwody.

    Lubie rozbudowane instalacje ;-)

> [...]
    > będzie można sterować sterownikiem PLC obwodami zasilanymi napięciem 12 lub

    Czy mozesz podac jakis konkretny przyklad i cene najprostszego
    rozwiazania - czyli gotowego prostego przekaznika - dzialajacego
    dokladnie na takiej zasadzie jak te przekazniki impulsowe ktore
    wklejalem - czyli wylacznik dzwonkowy i jeden klik -> wlaczasz, drugi -
    > wylaczasz ? Wystarczy nawet sama nazwa, pogoogluje. Ja szukam
    rozwiazania "na juz", nie chce robic instalacji po to, zeby
    ewentualnie kiedys z niej skorzystac :) Przekazniki impulsowe bez
    pamieci stanu (czyli odrazu mam funkcje wylaczania swiatla po zaniku
    pradu + mozliwosc wrzucenia kilku wylacznikow, ktore wylacza mi odrazu
    swiatlo w calym domu - np. w przedsionku i w sypialni) mam po ok 32
    pln / szt. Wystarczy do tego przewod UTP do wylacznika i osobny kabel
    do oswietlenia. Dodatkowo bardzo prosto sterowac tym z komputera -
    sterujac zwyklymi przekaznikami. Wiem, ze to rozwiazanie w porownaniu
    do skomplikowanej automatyki jest jak stara centrala analogowa, w
    porownaniu do cyfrowej, ale jest to wszystko tak proste i
    lopatologiczne, ze ryzyko awarii jest znikome. A nawet jak wystapi -
    to prosciej i taniej wymienic przekaznik, niz caly sterownik :)

    Aczkolwiek - nie jestem niereformowalny, tylko poki co nie spotkalem
    sie z tego typu sterownikami, a jezeli sie spotykalem to ceny mialy
    zaporowe (rzedu kilka k pln).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.