  • Data: 2011-12-29 15:54:48
    Temat: instalacja elektryczna - chcę zaczynać
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY> szukaj wiadomości tego autora

    Witam,

    instalację elektryczną będę chciał zrobić samemu, przynajmniej jeśli chodzi
    o rozprowadzenie przewodów. Potem zatrudnię elektryka, który pospina
    przewody w rozdzielni, zrobi pomiary, itd.

    Instalacja będzie bezpuszkowa czyli wszystkie (lub większość) łączeń w
    puszkach pod osprzętem. Wszystkiego jednak nie wiem i byłbym wdzięczny,
    gdyby ktoś rozwiał moje wątpliwości:

    1. Między dwoma włącznikami schodowymi muszę dać przewód 3-żyłowy, jasna
    sprawa. Czy mogę dać standardowy przewód oświetleniowy 3x1,5mm2 (brązowy,
    niebieski, zielono-żółty)? Chodzi mi o kolory żył. Przecież wszystkie 3 żyły
    w takim przypadku są fazowe. Nie chcę aby elektryk za głowę się złapał
    widząc np. żyłę PE podpiętą pod fazę. Czy tak się robi czy też muszę kupić
    przewód o odpowiednich kolorach?
    2. Czy między dwoma włącznikami schodowymi mam ciągnąć przewód 4-żyłowy w
    przypadku gdy odejście do lampy będzie z jednego włącznika, zaś zasilanie
    będzie dochodzić do drugiego włącznika? Co prawda da się to zrealizować za
    pomocą 3 żył (dwa fazowe i jeden neutralny), ale brakuje PE.

    Pozdrawiam,
    BWP