  • 1. Data: 2011-12-29 15:54:48
    Temat: instalacja elektryczna - chcę zaczynać
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    Witam,

    instalację elektryczną będę chciał zrobić samemu, przynajmniej jeśli chodzi
    o rozprowadzenie przewodów. Potem zatrudnię elektryka, który pospina
    przewody w rozdzielni, zrobi pomiary, itd.

    Instalacja będzie bezpuszkowa czyli wszystkie (lub większość) łączeń w
    puszkach pod osprzętem. Wszystkiego jednak nie wiem i byłbym wdzięczny,
    gdyby ktoś rozwiał moje wątpliwości:

    1. Między dwoma włącznikami schodowymi muszę dać przewód 3-żyłowy, jasna
    sprawa. Czy mogę dać standardowy przewód oświetleniowy 3x1,5mm2 (brązowy,
    niebieski, zielono-żółty)? Chodzi mi o kolory żył. Przecież wszystkie 3 żyły
    w takim przypadku są fazowe. Nie chcę aby elektryk za głowę się złapał
    widząc np. żyłę PE podpiętą pod fazę. Czy tak się robi czy też muszę kupić
    przewód o odpowiednich kolorach?
    2. Czy między dwoma włącznikami schodowymi mam ciągnąć przewód 4-żyłowy w
    przypadku gdy odejście do lampy będzie z jednego włącznika, zaś zasilanie
    będzie dochodzić do drugiego włącznika? Co prawda da się to zrealizować za
    pomocą 3 żył (dwa fazowe i jeden neutralny), ale brakuje PE.

    Pozdrawiam,
    BWP

  • 2. Data: 2011-12-29 19:17:11
    Temat: Re: instalacja elektryczna - chcę zaczynać
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 29-12-2011 o 16:54:48 brunet.wp
    <S...@s...comusun_wielkie_lit
    ery> napisał(a):

> [...]
    >
    > Instalacja będzie bezpuszkowa czyli wszystkie (lub większość) łączeń w
    > puszkach pod osprzętem. Wszystkiego jednak nie wiem i byłbym wdzięczny,
    To poczytaj grupę niedawno była dużą dyskusja na ten temat i zostało
    tam prawie wszystko omówione.

    > 1. Między dwoma włącznikami schodowymi muszę dać przewód 3-żyłowy,
    Nie nie trzeba, wyłączniki nie potrzebują przewodu ochronnego tylko
    odbiorniki.

    > jasna sprawa. Czy mogę dać standardowy przewód oświetleniowy 3x1,5mm2
    > (brązowy, niebieski, zielono-żółty)?
    Na oświetlenie wystarczy, na gniazdka 3*2,5mm2.

    4

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 3. Data: 2011-12-30 08:01:13
    Od: Cezary <c...@p...fm>

    W dniu 2011-12-29 20:17, janusz_kk1 pisze:

    > Nie nie trzeba, wyłączniki nie potrzebują przewodu ochronnego tylko
    > odbiorniki.

    Tutaj akurat trzeba 3 żyłowy

    CezaryT

  • 4. Data: 2011-12-30 09:08:46
    Od: "brunet.wp" <S...@S...comUSUN_WIELKIE_LITERY>

    > Nie nie trzeba, wyłączniki nie potrzebują przewodu ochronnego tylko
    > odbiorniki.

    Bez ochronnego potrzeba i tak 3 żyły, wszystkie fazowe. Przecież za pomocą 2
    żył nie podepnę wyłącznika schodowego.

    > Na oświetlenie wystarczy, na gniazdka 3*2,5mm2.

    Tak oczywiście. Chodzi mi jedynie o te kolory. Czy mogę wykorzystać przewód
    zielono-żółty niezgodnie z przeznaczeniem?

> [...]
    > będzie dochodzić do drugiego włącznika? Co prawda da się to zrealizować
    > za pomocą 3 żył (dwa fazowe i jeden neutralny), ale brakuje PE.

    Ok, tak też myślałem. Dzięki.

    Pytanie do praktyków:
    Jest sens stosowania głębokich puszek jeśli do puszki wchodzą tylko 2
    przewody 3x2,5mm2? Wtedy nawet złączek nie będzie potrzeba, bo obydwa
    przewody zostaną podpięte do osprzętu... Jeśli chodzi o gniazda, to takich
    puszek z dwoma przewodami będę miał większość.

  • 5. Data: 2011-12-30 09:13:52
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    >Użytkownik "brunet.wp" napisał w wiadomości grup

    >Pytanie do praktyków:
    >Jest sens stosowania głębokich puszek jeśli do puszki wchodzą tylko 2
    >przewody 3x2,5mm2?

    W takim przypadku żaden.

    -- Pozdrawiam

    Kris

  • 6. Data: 2011-12-30 09:23:20
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-12-30 10:08, brunet.wp wrote:
> [...]
    > przewody zostaną podpięte do osprzętu... Jeśli chodzi o gniazda, to
    > takich puszek z dwoma przewodami będę miał większość.

    To samo pytanie zadałem sobie niedawno i stwierdziłem ze puszka głeboka
    nic mnie nie kosztuje a może pomoże. I dzięki temu zamiast wpinać druty
    w osprzęt mogę sobie w środku podpiąć pod kostkę i z gniazda wystają
    tylko 2/3 druty do wyłacznika bez względu na komplikacje obwodów. A
    komplikacja polega na tym że w jednym z gniaz mam 4 druty 3x1.5mm2. I
    upchanie tego w wyłacznik jest kłopotliwe. Nie wykluczam że przypadki
    typu 5 (zasilanie in-out, 2 schodowe, lampa) jest możliwe a to 15 drutów
    w jednej puszce.

    Upycham w gniazda oświetleniowe takie listwy:

    http://allegro.pl/listwa-zaciskowa-przekroj-4x2-5-ba
    kielitowa-i2006174519.html

    Przy czym obcinam szlifierką skrzydełka i czwarty styk. Są w wersji
    1.5mm2. Dzieki temu z gniazda ktore ma w sumie 12 przewodów wystaje
    tylko 3 do wyłacznika. Mieści się na dnie puszki i nie przeszkadza w
    istalacji osprzętu. Pewność styku jest wieksza niż w chińskim wyłaczniku.

  • 7. Data: 2011-12-30 09:31:43
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

> [...]

    >wyłacznika. Mieści się na dnie puszki i nie przeszkadza w istalacji
    >osprzętu. Pewność styku jest wieksza niż w chińskim wyłaczniku.

    Nie wygodniej by Tobie było złączki vago lub chociażby zwykła kostka np
    podobna do tej:
    http://aukcja.interia.pl/zlaczka-listwa-zaciskowa-ko
    stka-12-16-mm-simet-i1970537235.html

    -- Pozdrawiam

    Kris

  • 8. Data: 2011-12-30 09:34:40
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    > Tak oczywiĹ&#65533;cie. Chodzi mi jedynie o te kolory. Czy mogÄ&#65533;
    wykorzystaÄ&#65533; przewĂłd

    > zielono-şóĹ&#65533;ty niezgodnie z przeznaczeniem?
    Możesz pod warunkiem że naciągniesz na niego koszulkę termokurczliwą albo w
    dowolny inny trwały sposób zmienisz kolor na inny. Oczywiście nie na cały
    naciągasz tylko na wystające końcówki. W ten sposób z każdego koloru możesz
    zrobić zielono-żółty bo takie koszulki i znaczniki też robią.

  • 9. Data: 2011-12-30 09:39:54
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Tak oczywiście. Chodzi mi jedynie o te kolory. Czy mogę wykorzystać przewód
    > zielono-żółty niezgodnie z przeznaczeniem?

    kawałek koszulki termokurczliwej lub po prostu taśmy izolacyjnej w
    odpowiednim kolorze to w tym wypadku konieczność...

> [...]
    > przewody zostaną podpięte do osprzętu... Jeśli chodzi o gniazda, to takich
    > puszek z dwoma przewodami będę miał większość.

    a co ci szkodzi dać głębokie...:-)
    BTW generalnie jak najmniej cieć i złączek, to potencjalne miejsca
    problemów, jak ciągniesz przewód pod gniazdka na jednym obwodzie, to
    nie przecinaj go, tylko rób pętelkę wystającą z puszki, przeciąć
    zawsze możesz potem, ja kupowałem gniazda na śrubki, więc nie musiałem
    w ogóle przecinać przewodów, tylko odizolowywałem, robiłem oczko i
    przykręcałem je, to trochę więcej roboty, ale spokój na zawsze...
    a jak musiałem łączyć, to stosowałem złączki wago...

    pozdrawiam
    s_13

  • 10. Data: 2011-12-30 10:52:13
    Od: Ariusz <a...@g...pl>

    W dniu 2011-12-29 16:54, brunet.wp pisze:
> [...]
    > zasilanie będzie dochodzić do drugiego włącznika? Co prawda da się to
    > zrealizować za pomocą 3 żył (dwa fazowe i jeden neutralny), ale brakuje PE.

    Przewody daj sobie jakiego koloru ci się podoba ale jeżeli dasz
    żółto-zielony to jakoś go oznacz, że jest fazowy.

    Jeżeli łączysz więcej przewodów w gniazdku to daj puszki głęboki. jeżeli
    standardowo do i od gniazda o wystarczy zwykła.

    Rozważ włącznik schodowy podwójny - bo wtedy musisz odpowiedni więcej
    przewodów pociągnąć.

    A są włączniki, które wymagają przewodu ochronnego - jeżeli masz zamiar
    takie zakładać to dodatkowo musisz ten przewód poprowadzić.

    Czy dawać różne kolory przewodów? - kupujesz je na metry więc co za
    różnica czy kupisz 100m czarnego, czy np. 30m czarnego, 30 niebieskiego,
    20 czerwonego, 20 białego. Ułatwi ci to łączenie.
    Ja oznaczałem sobie końcówki przewodów ale i tak w kilku miejscach
    miałem problem.

    Od razu rozplanuj sobie pozostałe instalacje: tv, tel. internet, alarm...

    Teraz na czasie pomyśl o włączniku do zapalania światełek na
    balkonie/tarasie, drzewku przy domu.
    O włącznikach do lamp stojących

    Ariusz