  • Data: 2010-07-21 07:05:10
    Temat: instalacja elektryczna (uziom) - pytań kilka
    Od: " g-jaro" <j...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dzień dobry,

    Potrzebuję się trochę douczyć przed kolejnymi rozmowami z ekipami od
    elektryki. Wiekszość znich zupełnie nie wspomina o sprawach o których mówi
    "internet", chodzą na skróty ("tak będzie dobrze"), a na koniec roboty okazuje
    się , że to była fucha (pomimo , ze samochód energetyki sie pojawia).

    Opis pacjenta:
    -dom 20-letni instalacja jednofazowa TN-C (o ile dobrze rozumiem - do gniazdek
    mam 2 żyły przy czym w gniazdkach z bolcem jest on mostkowany do żyły N)

    -ostatni remont przyniósł przeniesienie skrzynki licznikowej na zewnątrz i
    wymianę kabla słup-skrzynka
    -ze słupa idzie kabel 4-żyłowy (trzy fazy i N)
    -elektrycy ze skrzynki wyprowadzili na zewnątrz gruby przewód zółto-zielony z
    komentarzem "tu się kiedyś wbije uziom i będzie dobrze"
    -"kiedyś" zamieniłem na "już" kupilem i wbiłem 3-metrową pomiedziowaną szpilę
    i podłączyłem do niej ten przewód (ale oczywiście w skrzynce przewód nie jest
    do niczego podłączony)
    -o ile mi wiadomo w domu nie ma żadnego innego uziemienia (fundamentowe ,
    otokowe itd.).

    I teraz - powoli remont przenosi sie do środka. Instalacja elektryczna w
    wiekszości NIE BĘDZIE wymieniana ale miejscami i owszem (np cała kuchnia).

    Pytanie brzmi co z tym nieszczęsnym przewodem żółto-zielonym podpiętym do
    szpilki ?
    1/ czy on się nadaje do podłączenia jak przewód ochronny do gniazdek z bolcem
    (np. w tej nowej instalacji w kuchni)
    2/ jeśli sie nie nadaje to co ? Ma wisieć jak wisi, czy na przykład mostkuje
    sie go z przewodem N w skrzynce jako dodatkowe zabezpieczenie w przypadku
    przerwy na N z elektrowni , czy podaniu fazy na N w wyniku awarii ?
    3/ czy też w ogóle do instalacji ma byc nie podpinany bo szpilka sie nie
    nadaje, a stosowany może byc conajwyżej jako źródło "masy" dla niektórych
    urządzeń (np niektóre elektroniczne urządzenia mają na obudowie śrubke do
    podpięcia "masy"

    Tak wiem - cały powyższy wywód nie ma nic w spólnego (jako i ja) z
    profesjonalną elektryką. Prosze o powstrzymanie sie od komentarzy "nie dotykaj
    tego, wezwij elektryka" - wezwę elektryka lecz znając fachowość (a raczej
    nierzetelność) również tej grupy specjalistów muszę na szybko odrobić lekcje
    by przynajmniej wiedzieć jakie pytania zadawać i czego wymagać.

    Z góry dzięki za rzeczowe rady.

    Pzdr,
    g-jaro