  • 1. Data: 2010-05-04 10:13:38
    Temat: jak pozbyć się koniczyny z trawnika?
    Od: Wiesiek <w...@p...edu.pl>

    witajcie,

    mam drugi rok trawnik (800) i po zimie nawyłaziło mi pełno koniczyny;
    nie powiem że jej nie lubię, ale zdecydowanie wolę trawę i chciałbym się
    pozbyć tej koniczyny,

    mam prośbę podpowiedzcie o czym to świadczy (skład ziemi, albo może
    jakieś błędy robię) i jak tego się pozbyć; jak się tak utrzyma to za 2
    lata nie będzie źdźbła trawy tylko sama koniczyna (! brr);

    przez googla nie znalazłem żadnej sensownej porady, za wyjątkiem aby
    owcę kupić i że ten kto się chce pozbyć koniczny to jest nie halo;

    z góry dziękuję za każdą sensowną poradę, pozdrawiam, Wiesiek

  • 2. Data: 2010-05-04 11:03:53
    Temat: Re: jak pozbyć się koniczyny z trawnika?
    Od: "waldek" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wiesiek" <w...@p...edu.pl> napisał w wiadomości
    > witajcie,
    >
    > mam drugi rok trawnik (800) i po zimie nawyłaziło mi pełno koniczyny; nie
    > powiem że jej nie lubię, ale zdecydowanie wolę trawę i chciałbym się
    > pozbyć tej koniczyny,

    Witam!
    Masz 2 sposoby:
    - jeden szybki to chemicznie herbicydem, który niszczy dwuliścienne a
    "zostawia" jednoliścienne. Jest wiele takich herbicydów np te które stosuje
    się w zbożach. Trzeba poczytać "w instrukcji obsługi" na które koniczyna
    jest wrażliwa. Ale one (te herbicydy) spowodują że zostaną tylko trawy.
    - drugi wolniejszy i nie zniszczy całej koniczyny - to zwiększenie nawożenia
    azotem. Trawa będzie się rozwijać szybciej. Ale będziesz częściej kosić.
    Koniczyny (i inne motylkowe) nie "przepadają" za nawożeniem azotem.
    Pozdrawiam - Waldek

  • 3. Data: 2010-05-04 14:15:47
    Od: Wiesiek <w...@p...edu.pl>

> [...]
    > - drugi wolniejszy i nie zniszczy całej koniczyny - to zwiększenie nawożenia
    > azotem. Trawa będzie się rozwijać szybciej.

    Wielkie dzięki za podpowiedź! Chyba rozejrzę się za jakąś chemią co
    niszczy te koniczny, bo jest jej tyle, że wszystko mi zagłuszy; z
    nawozami raczej będę uważał, bo i tak za wywózkę ściętej trawy płacę jak
    "za zboże";

    tylko qrcze się zastanawiam skąd jej tyle się nabrało, przed rokiem
    zrobiłem trawnik na wysezonowanej ziemi i do późnej jesieni nie było
    prawie ani jednej sztuki; sama się chyba nie nasiała, bo nie mam tu w
    okolicy za wiele koniczyn...

    Dziękuję za pomoc, Wiesiek

  • 4. Data: 2010-05-04 14:37:26
    Od: "waldek" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > zrobiłem trawnik na wysezonowanej ziemi i do późnej jesieni nie było
    > prawie ani jednej sztuki; sama się chyba nie nasiała, bo nie mam tu w

    Witam!
    A tak z ciekawości jaka to koniczyna, biała?
    Musiała być w mieszance traw.
    Może masz dość suchy teren i jak jest susza to trawy "wypadają" a koniczyna
    jako odporniejsza pozostaje.
    Może jeszcze poobserwuj co dzieje się latem, może trawa ruszy później niż
    koniczyna i tak Ci się wydaje że koniczyny jest dużo. Popryskać masz zawsze
    czas- daj mu jeszcze szanse :) na równowagę biologiczną.
    Pozdrawiam - Waldek

  • 5. Data: 2010-05-04 15:30:36
    Od: Wiesiek <w...@p...edu.pl>

> [...]
    > koniczyna i tak Ci się wydaje że koniczyny jest dużo. Popryskać masz zawsze
    > czas- daj mu jeszcze szanse :) na równowagę biologiczną.

    witaj,

    dzięki za odpowiedzi! nie jestem znawcą, ale wygląda na białą (chyba
    jest taki gatunek koniczyny); też mi się wydaje, że przyszła z trawą, bo
    nasiona traw kupowałem w takiej centrali dla rolników i facet
    "namieszał" mi na zamówienie, no i mam, trzeba było kupić z Leroy...

    poczekam kilka tygodni i poobserwuję, ale wydaje się, że jest
    "silniejsza" od mojej biednej trawki, bo ruszyła wyspami jak nie wiem co;

    pozdrawiam, Wiesiek

  • 6. Data: 2010-05-04 17:33:41
    Od: "waldek" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > poczekam kilka tygodni i poobserwuję, ale wydaje się, że jest "silniejsza"
    > od mojej biednej trawki, bo ruszyła wyspami jak nie wiem co;

    Nie wiem jakie masz warunki glebowe i wodne, ale koniczyna biała ma
    korzystny wpływ na trawę( zjawisko to nosi nazwę allelopatia), a to że teraz
    ją widać to jest jej właściwość. Jak "wytrujesz" koniczynę to na jej miejsce
    mogą pojwić się inne mniej korzystne "chwasty" Ponadto sama trawa wymaga
    (aby ładnie wyglądać) sporych ilości wody. W okresach bezdeszczowych
    będziesz musiał dość intensywnie deszczować. Koniczyna swoimi liścmi chroni
    glebę przed wysychaniem (zacienianie). Taki trawnik (z koniczyną) jest
    bardziej odporny na suszą. Tak że trawnik z samych traw wymaga dużo więcej
    czasu do "obsługi" Nie wiem jaką masz kosiarkę, ale co kilka koszeń nie
    wywóź trawy tylko zostaw na trawniku (oczywiście trzeba ją rozdrobnić i
    rozrzucić) Najlepiej jak kosiarka od razu to robi.. Po rozłożeniu wzbogaci
    glebę w próchnicę.
    Pozdrawiam - Waldek

  • 7. Data: 2010-05-04 17:59:06
    Od: Wiesiek <w...@p...edu.pl>

> [...]
    > rozrzucić) Najlepiej jak kosiarka od razu to robi.. Po rozłożeniu wzbogaci

    no nie powiem z tą allelopatią to mnie zastrzeliłeś, nie mogę się
    jeszcze pozbierać... kosiarkę mam bez cięcia, ale przed dwoma dniami
    zamówiłem sobie kompostownik bo mnie rachunki za wywózkę trochę
    denerwowały i jesienią już będę miał swój kompost to rozrzucę go na zimę
    w miejscach gdzie słabej rośnie;

    oczywiście koniczynkę zostawiam i obserwuję co z tego wszystkiego
    wyrośnie, z tej symbiozy ma się rozumieć;

    a jeszcze przy okazji, widząc z jakiej klasy fachowcem mam przyjemność,
    zapytam czy może znasz jakiś patent na takie coś co jest chyba grzybem,
    znajomy określa to "biała pleśń", a co sprawia, że po zimie są miejsca
    zupełnie bez trawy i to z reguły te gdzie rosła najintensywniej, ale na
    szczęście teraz od korzonka trawka odrasta, czy to trzeba czymś pryskać
    i o jakiej porze roku?

    Sorry za te dodatkowe pytanie; wielkie dzięki za odpowiedzi! pozdrawiam,
    Wiesiek

  • 8. Data: 2010-05-04 21:18:12
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    A ja się podepnę pod temat.

    Mam dość lichy trawnik na dość lichej glinie (pochodzącej z wykopu -
    podnosiłem teren). Tydzień temu po skoszeniu posiałem saletrę amonową i
    trawniczek pięknie poszedł do góry... Jak kupowałem saletrę, to znajomy
    rolnik polecił mi też kupić polifoskę. Jak powiedział, "saletra popędzi
    trawę do góry, a potem trzeba posypać polifoską, to się pięknie rozkorzeni".

    Czy myślicie, że powinienem się zastosować do rad rolnika? :)

    Jeśli tak, to kiedy sypać polifoską?

    Pozdry,
    MW

  • 9. Data: 2010-05-04 23:33:38
    Od: Michal Misiurewicz <m...@i...rr.com>

    On 5/4/2010 1:59 PM, Wiesiek wrote:

    > oczywiście koniczynkę zostawiam i obserwuję co z tego wszystkiego
    > wyrośnie

    I słusznie. Ja miałem w swoim czasie taki trawnik
    http://www.math.iupui.edu/~mmisiure/kwiaty/konicz2.j
    pg
    Niestety, w kolejnych latach koniczyny było mniej i mniej :-(

    Pozdrowienia,
    Michał

  • 10. Data: 2010-05-05 05:24:01
    Od: "waldek" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > najintensywniej, ale na szczęście teraz od korzonka trawka odrasta, czy to
    > trzeba czymś pryskać i o jakiej porze roku?
    Poszukaj sobie "pleśń śniegowa" to będziesz wiedział więcej.
    A tak krótko - nie nawozić azotem w drugiej połowie lata, za to posypać
    nawozem z fosforem i potasem, kosić aby nie pozostawała na zimę zbyt duża
    trawa. Pry utworzeniu się skorupy lodowej na śniegu - kruszyć ją. Z
    "pryskaniem" daj sobie spokój. Po co masz po tem to wdychać. Chemia nawet
    jak się rozłoży to "coś" z niej zostaje i to "coś" może też szkodzić. A
    zarodniki tego grzyba (pleśni śniegowej" są wszędzie w otoczeniu więc po
    optyskaniu "przylecą" nowe.
    Pozdrawiam - Waldek