  • 31. Data: 2020-05-18 09:38:24
    Temat: Re: kompostownik podejście kolejne:)
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 17 maja 2020 22:56:53 UTC+2 użytkownik sirapacz napisał:

    > Dżdżownic nie odnaleziono ;)
    A u mnie w kompoście zatrzęsienie
    Może dlatego ze sypie tam oprócz trawy i innych resztek pocięte papiery ze
    zniszczarki. Tak worek raz na 2 tygodnie
    Dżdżownicą ponoć to pasuje.

  • 32. Data: 2020-05-18 11:12:51
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 18.05.2020 o 9:38, Kris pisze:

    > Może dlatego ze sypie tam oprócz trawy i innych resztek pocięte papiery ze
    zniszczarki. Tak worek raz na 2 tygodnie
    > Dżdżownicą ponoć to pasuje.

    No, dżdżownicą ponoć mogłeś nawet zawiązać sobie buta -
    miast sznurówki - idąc do szkoły. Ale oszczędzałeś
    dżdżownice, nie idąc. Dobry chłopak byłeś. A teraz?
    A teraz starym chłopem będąc, sypiesz dżdżownicom
    makulaturę, miast do niebieskiego wora ją? Wstydziłbyś
    się.

  • 33. Data: 2020-05-18 11:19:44
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Kadar pyta:

    > Rozmnażać się potrafią, ale wcześniejsze poglądy,
    > jakoby miały pawstawać z wilgoci i butwiejących
    > liści, uznane zostały za nieaktualne.

    dżdżownice ogólnie występują bo krety od 2 lat szturmują mój trawnik:)
    liczyłem, że same sobie drogę znajdą;)

  • 34. Data: 2020-05-18 12:55:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sirapacz napisał:

    > dżdżownice ogólnie występują bo krety od 2 lat szturmują mój trawnik:)
    > liczyłem, że same sobie drogę znajdą;)

    Taka glizda musi się skądś dowiedzieć, że warto ruszyć w podróż.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2020-05-18 13:25:25
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Taka glizda musi się skądś dowiedzieć, że warto ruszyć w podróż.

    Zakopię karteczki ze strzałkami :>

  • 36. Data: 2020-05-18 14:41:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sirapacz napisał:

    > Zakopię karteczki ze strzałkami :>

    W praktyce da się sterować ruchem dżdżownic za pomoca pola elektrycznego.
    Ustawiają się one prostopadle do linii działania sił. Jeśli odpowiednio
    umieścimy elektrody w ziemi, statystycznie co druga zacznie się poruszać
    w kierunku do kompostownika, a reszta przeciwnie. Ale lepsze to, niż
    miałyby krążyć bezładnie po terenie. Natężenie pola musi byc niewielkie,
    bo powyżej pewnej granicy glizdy decydują się na opuszczenie gleby i
    wychodzą na powierzchnie. Dalsze zwiększanie prądu jest jeszcze bardziej
    niebezpieczne -- mogą powyłazić z ziemi górnicy z kilofami.

    --
    Jarek

  • 37. Data: 2020-05-18 18:33:31
    Od: Kadar <o...@g...com>

    A może by tak te dżdżownice inseminować. Przyrost byłby kontrolowany a i genetycznie
    coś niecoś podrasować.
    K.

  • 38. Data: 2020-05-18 19:14:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Kadar napisał:

    > A może by tak te dżdżownice inseminować. Przyrost byłby
    > kontrolowany a i genetycznie coś niecoś podrasować.

    Te hodowlane kalifornijskie zdaje się takie są. Odmiany czy
    rasy mają swoje nazwy, całkiem jak krowy, owce, czy podobne
    źwierzęta.

    --
    Jarek

  • 39. Data: 2020-05-18 21:43:34
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Te hodowlane kalifornijskie zdaje się takie są. Odmiany czy
    > rasy mają swoje nazwy, całkiem jak krowy, owce, czy podobne
    > źwierzęta.

    no dobra... a gdzie i jak się to to kupuje - i co mam z nimi zrobić ?
    wrzucić na kompost?:D

  • 40. Data: 2020-05-18 22:06:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sirapacz napisał:

    > no dobra... a gdzie i jak się to to kupuje - i co mam z nimi zrobić ?
    > wrzucić na kompost?:D

    Choćby na Allegro -- wystarczy wpisać "dżdżownice", od razu pojawia
    się w kategorii "kompostowniki". Co ciekawe, dżdżownice przeważnie
    są sprzedawane są nowe, ale zdarzają się też oferty używanych. Myślę,
    że taka lekko używana glizda, jeśli przez poprzedniego właściciela
    nie była nadmiernie eksploatowana, również poradzi sobie z zadaniem.

    --
    Jarek