  • 1. Data: 2010-08-05 10:08:14
    Temat: lanie płyty z B15 - pytam zawczasu
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    Witam, po wylaniu ław dostałem tu burę, że nie pytałem wcześniej - no to
    teraz pytam zawczasu i proszę o wskazówki wykonawcze.

    Beton będzie lany na grubość około 10cm między ławami, na powierzchni
    52m2 i w drugiej części 24m2. Pod spodem jest zagęszczony piach
    (25-30cm). Na piachu czarna folia budowlana 0,2mm (jedna warstwa).
    Pytania jakie mi się nasuwają od razu:

    1. jak długo po wylaniu chronić przed deszczem? (ma padać)
    2. jak długo (i czy w ogóle) taką płytę pielęgnować

    (a może od razu przykryć folią i nie martwić się ani deszczem ani
    podlewaniem?)

    3. ważne! - czy trzeba wibrować? (ekipa twierdzi, że nie trzeba)
    4. czy folia pod wylewką spełnia jeszcze jakąś funkcję poza zatrzymaniem
    wody, żeby nie wsiąkała w piach? Np. jako wstępna izolacja? Inaczej
    pytam czy jedna warstwa wystarczy :)

    Piszcie wszystko co powinienem wiedzieć.

    PZDR
    Shaman

  • 2. Data: 2010-08-05 12:52:29
    Temat: Re: lanie płyty z B15 - pytam zawczasu
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > wody, żeby nie wsiąkała w piach? Np. jako wstępna izolacja? Inaczej
    > pytam czy jedna warstwa wystarczy :)
    >
    > Piszcie wszystko co powinienem wiedzieć.

    Pytasz zawczasu a piach juz zagesciles. Poza tym, nie piszesz czy to poasdzka
    w piwnicy czy w salonie.
    Podloga winna byc ciepla coby nogi do niej nie przymarzaly i mocna co by
    akwarium dziur w niej nie porobilo:)
    Z tego wzgledu na "podsypke" lepszy jest material bardziej gruboziarnisty,
    najlepszy rownoziarnisty zwir. On ma dwie zalety; jest stosunkowo dobrym
    izolatorem cieplnym i drugie, ma znikomo mala wysokosc podciagu kapilarnego.
    Folia na piasku ma te ew. wode kapilarna z piasku odcinac.
    Tu teraz i zapewne nadal beda pytania dot. ocieplania posadzek. Zatem mozeesz
    to zrobic wykonujac posadzke na nawet cienkim rzedu 2,5 cm grubosci
    styropianie. Zatem wylej cienka plytke rzedu 4 cm jako tzw. chudziak ale juz
    od law izolowana paskami styropianu coby zimno z law nie mialo kontaktu z
    plyta. Na to twardy styropian, znowu folia, moze byc cienka i siatka zgrzana z
    cienkiego rzedu 2 mm grubosci ocynkowanego drutu stalowego i wlasciwa plyta.
    Wykonawcy plyt nie lubia jej wibrowania. Masa betonowa zawibrowana, aby
    uzyskac w miare rowna powierzchnie, ciezko sie formuje. Masa powinna byc jak
    najgestsza, dobrze ubijana i zacierana recznie. Zreszta to wibrowanie plyty o
    grubosci 5-6 cm bulawa jest bardzo upierdliwe, wiecej szkody niz pozytku
    czasem zrobic moze. Dlatego nie upieralbym sie, niech fachowcy zrobia to swoim
    sposobem.
    Zadbaj o to by cement (jesli mieszanke bedziecie krecic), byl klasy I,
    klasyczny portlandzki; on ma mniejszy skurcz zatem jest mniejsze
    prawdopodobienstwo postania rys strukturalnych i skurczowych. Powstawanie rys
    zalezy tez w duzej mierze od kruszywa a ta siatka calkowicie lub w duzej
    mierze tym rysom zapobiega i plyte znaczaco wzmacnia. Ilosc cementu ma kubik
    masy betonowej 350 kg.
    Przez cztery godziny po wylaniu, w temperaturze 20 stopni C, deszczu prawa
    byc nie ma, a potem niech sobie leje; cement wiazac potrzebuje jeszcze okolo
    1/4 wody co do zarobienia. Ale bez przesady, posadzka na folii zalana po
    kostki, potem dlugo schnie. Korzystne jest zacienienie betonu przynajmniej na
    kilka dni.
    To tak w skrocie bo ide do roboty. Zapewne inni, ktorzy to robili tez wyraza
    swoje doswiadczenia do czego zachecam.
    Pzdr. Tornad

  • 3. Data: 2010-08-05 15:18:10
    Od: shaman <s...@p...wytnij.onet.pl>

    W dniu 2010-08-05 14:52, Tornad pisze:

    > Pytasz zawczasu a piach juz zagesciles.

    wcześniej pytałem o zagęszczanie piachu więc czuję się usprawiedliwiony :)

    > Poza tym, nie piszesz czy to poasdzka w piwnicy czy w salonie.
    > Podloga winna byc ciepla coby nogi do niej nie przymarzaly i mocna co by
    > akwarium dziur w niej nie porobilo:)

    a no tak.. mój błąd - chodzi o podłogę w piwnicy. Teraz będzie tzw.
    chudziak (chociaż B15 to już wcale nie taki chudy beton :))
    potem dopiero pójdzie izolacja, ocieplenie i końcowa wylewka

> [...]
    > mierze tym rysom zapobiega i plyte znaczaco wzmacnia. Ilosc cementu ma kubik

    beton z betoniarni - raczej nie mam wpływu na używany przez nich cement.

> [...]
    > kostki, potem dlugo schnie. Korzystne jest zacienienie betonu przynajmniej na

    w takim razie trzeba będzie kupić folie na wszelki wypadek

    > To tak w skrocie bo ide do roboty. Zapewne inni, ktorzy to robili tez wyraza
    > swoje doswiadczenia do czego zachecam.
    > Pzdr. Tornad

    jak zwykle dziękukę

    PZDR
    Shaman

  • 4. Data: 2010-08-06 20:11:27
    Od: Mariusz <m...@o...pl>

    Dnia Thu, 05 Aug 2010 14:52:29 +0200, Tornad napisał(a):

    > Zadbaj o to by cement (jesli mieszanke bedziecie krecic), byl klasy I,
    > klasyczny portlandzki; on ma mniejszy skurcz zatem jest mniejsze
    > prawdopodobienstwo postania rys strukturalnych i skurczowych.

    Jeżeli chodzi Ci o cement portlandzki CEM I to on akurat ma największy
    skurcz. O wiele lepszym wyborem będzie cement hutniczy CEM III, lub
    portlandzki wieloskładnikowy CEM II np: CEM II/A-V, CEM II/A-S itd.
    Ale przy B15 to według mnie i tak żadnego znaczenia nie ma.

    --
    Pozdrawiam.