    From: "Tornad" <t...@h...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: lanie płyty z B15 - pytam zawczasu
    Date: Thu, 05 Aug 2010 14:52:29 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Witam, po wylaniu ław dostałem tu burę, że nie pytałem wcześniej - no
    > teraz pytam zawczasu i proszę o wskazówki wykonawcze.
    >
    > Beton będzie lany na grubość około 10cm między ławami, na powierzchni
    > 52m2 i w drugiej części 24m2. Pod spodem jest zagęszczony piach
    > (25-30cm). Na piachu czarna folia budowlana 0,2mm (jedna warstwa).
    > Pytania jakie mi się nasuwają od razu:
    >
    > 1. jak długo po wylaniu chronić przed deszczem? (ma padać)
    > 2. jak długo (i czy w ogóle) taką płytę pielęgnować
    >
    >   (a moĹźe od razu przykryć folią i nie martwić się ani deszczem ani
    > podlewaniem?)

> [...]

    Pytasz zawczasu a piach juz zagesciles. Poza tym, nie piszesz czy to poasdzka
    w piwnicy czy w salonie.
    Podloga winna byc ciepla coby nogi do niej nie przymarzaly i mocna co by
    akwarium dziur w niej nie porobilo:)
    Z tego wzgledu na "podsypke" lepszy jest material bardziej gruboziarnisty,
    najlepszy rownoziarnisty zwir. On ma dwie zalety; jest stosunkowo dobrym
    izolatorem cieplnym i drugie, ma znikomo mala wysokosc podciagu kapilarnego.
    Folia na piasku ma te ew. wode kapilarna z piasku odcinac.
    Tu teraz i zapewne nadal beda pytania dot. ocieplania posadzek. Zatem mozeesz
    to zrobic wykonujac posadzke na nawet cienkim rzedu 2,5 cm grubosci
    styropianie. Zatem wylej cienka plytke rzedu 4 cm jako tzw. chudziak ale juz
    od law izolowana paskami styropianu coby zimno z law nie mialo kontaktu z
    plyta. Na to twardy styropian, znowu folia, moze byc cienka i siatka zgrzana z
    cienkiego rzedu 2 mm grubosci ocynkowanego drutu stalowego i wlasciwa plyta.
    Wykonawcy plyt nie lubia jej wibrowania. Masa betonowa zawibrowana, aby
    uzyskac w miare rowna powierzchnie, ciezko sie formuje. Masa powinna byc jak
    najgestsza, dobrze ubijana i zacierana recznie. Zreszta to wibrowanie plyty o
    grubosci 5-6 cm bulawa jest bardzo upierdliwe, wiecej szkody niz pozytku
    czasem zrobic moze. Dlatego nie upieralbym sie, niech fachowcy zrobia to swoim
    sposobem.
    Zadbaj o to by cement (jesli mieszanke bedziecie krecic), byl klasy I,
    klasyczny portlandzki; on ma mniejszy skurcz zatem jest mniejsze
    prawdopodobienstwo postania rys strukturalnych i skurczowych. Powstawanie rys
    zalezy tez w duzej mierze od kruszywa a ta siatka calkowicie lub w duzej
    mierze tym rysom zapobiega i plyte znaczaco wzmacnia. Ilosc cementu ma kubik
    masy betonowej 350 kg.
    Przez cztery godziny po wylaniu, w temperaturze 20 stopni C, deszczu prawa
    byc nie ma, a potem niech sobie leje; cement wiazac potrzebuje jeszcze okolo
    1/4 wody co do zarobienia. Ale bez przesady, posadzka na folii zalana po
    kostki, potem dlugo schnie. Korzystne jest zacienienie betonu przynajmniej na
    kilka dni.
    To tak w skrocie bo ide do roboty. Zapewne inni, ktorzy to robili tez wyraza
    swoje doswiadczenia do czego zachecam.
    Pzdr. Tornad