    From: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: maty na podczerwień
    Date: Mon, 5 Sep 2022 21:50:55 +0200

    witam
    dostałem dzisiaj do zabawy matę na podczerwnień. powiesiłem w łazience,
    nagrzała się do 40 stopni i:
    z odległości 15cm bez problemu da się wyczuć dłonią że emituje ciepło
    z odległości 50cm, policzkiem, uchem da sie wyczuć... też ciepło, ale
    już nie że grzeje, ale które ucho jest wystawione na działanie jakiegoś
    źródła ciepła

    natomiast jeśli po drodze jest jakaś przeszkoda, nie mówiąc już panel
    podłogowy - nie ma szans na wyczucie różnicy, znalezienie uchem źródła
    ciepła lub jakiekolwiek grzanie. Oczywiście po godzinie "przeszkoda" się
    nagrzewa i sama też emituje ciepło.

    Tak się zastanawiam. Minimalna temperatura pracy mojego kotła to
    40stopni i przez 95% zimy tak pracuje. kaloryfer też mnie ogrzewa
    "zdalnie". ale czy bardziej, czy mniej - nie wiem. Czy jakbym biały
    kaloryfer przemalował na czarno byłoby lepiej? powinno tak być!

    mam też lampę "kwokę" o podobnej mocy. nie wiem czy bardziej grzeje, ale
    na sto siedem procent - na większą odległośc.

    mam pytanie do praktyków i mądrych ludzi. ale nie przytaczajcie proszę
    haseł z reklam sprzedawców. tego typu podczerwień w roli ogrzewania
    mieszkania ma sens? czy gdybym w 2 identycznych pokojach, pod panele
    podłogowe wsadził w jednym maty na podczerwień, a w drugim drut oporowy
    będzie jakaś różnica w komforcie lub rachunku za prąd?