  • 31. Data: 2018-01-06 22:41:20
    Temat: Re: piec na ekogroszek - jaki wybrac
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 22:19:39 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
    > Sąsiad zeznaje że jak zimy takie jak teraz(czyli brak zimy) to spala
    > 4 tony węgla. I to się mniej więcej zgadza z tym co mi wychodzi
    > z praktyki wieloletniej: tona węgla to mniej więcej równowartość
    > przyczepy drewna. Przelicz to prosze w przybliżeniu na ekologiczne kWh;)

    To akurat dość proste. Co prawda ludki na muratorze prowadzą statystyki
    kaloryczności węgla w zależności od dostawcy, kopalni, nachylenia
    szybu kopalnianego i tak dalej, ale średnio można chyba przyjąć
    20-22MJ/kg (chyba że Adam albo Użytkownik mnie tu zgaszą zaraz ;)
    Po przemnożeniu przez sprawność daje to jakieś 15 tys. kWh, więc dużo
    mniej niż to wyszło z liczenia drewna (ale tamto liczenie było bardziej
    abstrakcyjne).

    L.

  • 32. Data: 2018-01-06 22:45:31
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 22:33:35 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > W starej, nieocieplonej chałupie? Nie pasuje mi to. Moja ciotka w takiej
    > chacie spala 12ton węgla na sezon.

    Ale napisał, że przy braku zimy zimą. W takim wypadku wychodzi dom 7,5 litrowy,
    co przy przełożeniu go na zimową zimę, może dać w efekcie 12-15 litrów,
    czyli chyba w miarę wiarygodnie?

    L.

  • 33. Data: 2018-01-06 22:50:11
    Temat: piec na ekogroszek - jaki wybrac
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Tani smieciuch i palnik na pellet mocowany zamiast drzwiczek.

  • 34. Data: 2018-01-06 22:50:43
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 22:41:21 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > szybu kopalnianego i tak dalej, ale średnio można chyba przyjąć
    > 20-22MJ/kg (chyba że Adam albo Użytkownik mnie tu zgaszą zaraz ;)

    No zależy jaki kupuje. Ekogroch raczej liczą 25MJ/kg.

    > Po przemnożeniu przez sprawność daje to jakieś 15 tys. kWh, więc dużo
    > mniej niż to wyszło z liczenia drewna (ale tamto liczenie było bardziej
    > abstrakcyjne).

    16 tys kWh to zużywa mój dom budowany w 2009 z 20cm styro na ścianach
    i 40cm wełny w dachu, takie szacowanie to jest o kant dupy jednak ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 35. Data: 2018-01-06 22:53:50
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 22:50:45 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:
    > 16 tys kWh to zużywa mój dom budowany w 2009 z 20cm styro na ścianach
    > i 40cm wełny w dachu, takie szacowanie to jest o kant dupy jednak ;-)

    No ta ale nie doczytałeś, to było dla zimy bez zimy.

    L.

  • 36. Data: 2018-01-06 23:01:24
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 22:53:52 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

    > No ta ale nie doczytałeś, to było dla zimy bez zimy.

    To są różnice rzędu max kilku procent, a nie 100 :-) Średnia temperatura
    sezonu zimowego w "zimie" i "niezimie" różni się o jakieś pewnie dziesiętne
    stopnia C. :) A dla węgla im "cieplejsza" zima tym gorzej, bo piec pracuje
    na pół gwizdka ze słabszą sprawnością ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 37. Data: 2018-01-06 23:01:52
    Od: Kris <k...@g...com>

    > W starej, nieocieplonej chałupie? Nie pasuje mi to. Moja ciotka w takiej
    > chacie spala 12ton węgla na sezon.

    Od urodzenia do ok 18go roku zycia ieszkałem w poniemieckiej chałupie
    Murowana z cegły= tynk zero styropianu, okna drewniane, pewnie z lat 70tych
    Dom tak z 12 na 8m, mieszkalismy na parterze, nad nami nieużytkowy strych, Strop
    drewniany, beton trzcina deski
    Centralne ogrzewanie to kopciuch węglowy i grzejniki żeliwne.
    Gonione toto czasami do 80st C więc grzejniki podobna temperaturę miały.
    A czasami i woda w instalacji się zagotowała nawet
    Zimy w latach 80tych były trochę inne jak teraz
    Nigdy nie spaliliśmy więcej jak 6 ton węgla.
    Z racji tego ze węgiel był wtedy deficytowy ale z racji rolnictwa a później pracy na
    pkp były deputaty to dokładnie wiedzieliśmy ile wegla mamy i ile spala

    > Najważniejsze jest ocieplenie na ścianach, rodzaj ścian, ocieplenie dachu
    > i typ okien. I czy są balkony i jakieś inne udziwnienia. Reszta to już
    > tak naprawdę szczegóły :)

    W domu mamy z 1969 roku po naklejeniu w okolicach 2000 roku na ściany z pustaków
    styropianu jakięś zauwazalnych oszczedności na opale nie zanotowano
    Tak więc czasami teoria swoje a życie swoje.

  • 38. Data: 2018-01-06 23:07:33
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 22:50:45 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > 16 tys kWh to zużywa mój dom budowany w 2009 z 20cm styro na ścianach
    > i 40cm wełny w dachu, takie szacowanie to jest o kant dupy jednak ;-)
    Odkąd tu jestem na tej grupie to nieśmiało forsuje teorię że te metry styro to jakoś
    cudów nie robią
    Ale ciągle odbijacie że wg ozc cos tam itp
    A ja ozc w zyciu nie odpalałen ale doświadczenie "naoczne" kiludziesięcioletnie mam
    Zresztą co daleko szukać: Maniek zeznaje ze więcej jak 3tys? za gaz nie zapłacil a
    kilka lat juz mieszka
    Jeśli dobrze pamiętam to Maniek nie ma styro na scianch ma tylko poroszajs.

  • 39. Data: 2018-01-06 23:08:13
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 23:01:54 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

> [...]
    > A czasami i woda w instalacji się zagotowała nawet
    > Zimy w latach 80tych były trochę inne jak teraz
    > Nigdy nie spaliliśmy więcej jak 6 ton węgla.

    Tu mi czołg jedzie :)
    Mój sąsiad grzeje ~120m2 w nowoczesnym domku, bez piwnic, chatka tylko
    parter z keramzytu + 15cm styro, nowe okna etc (budował razem ze mną)
    i przy piecu z podajnikiem (nowoczesny, klasa 5) zużywa co sezon od kilku
    lat - 4 tony węgla. Dwóch pozostałych zawsze mówią o 4-5t.

    Albo do tego dopalaliście parę ton drewna dodatkowo albo po prostu w domu
    czasem pizgało :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 40. Data: 2018-01-06 23:11:54
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu sobota, 6 stycznia 2018 23:07:34 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

    > Odkąd tu jestem na tej grupie to nieśmiało forsuje teorię że te metry styro to
    jakoś cudów nie robią
    > Ale ciągle odbijacie że wg ozc cos tam itp

    OZC zrobiłem kilkanaście w życiu i za każdym razem wychodzi zużycie
    dokładnie takie jak w programie. Fizyki nie oszukasz.

> [...]
    kilka lat juz mieszka
    > Jeśli dobrze pamiętam to Maniek nie ma styro na scianch ma tylko poroszajs.

    Jego "poroszajs" ma U w granicy pewnie 0,3, gdzie dom budowany w latach
    60-tych z "hasioka" ma U na pewno powyżej 1, czyli jest 3-4 krotnie
    "zimniejszy".
    pozdr.

    --
    Adam Sz.