  • 21. Data: 2013-06-01 23:38:48
    Temat: Re: podsumowanie sezonu - pompa ciepla ;)
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    news:2fa2cbbb-5625-4611-a171-d4796c14ce27@googlegrou
    ps.com...
    W dniu sobota, 1 czerwca 2013 11:00:13 UTC+2 użytkownik Ghost napisał:

    >Policz ilu masz znajomych ktorzy wzieli dotacje na rozpoczecie
    >dzialalnosci - i powiedz co faktycznie za to
    > kupili?

    Na rozpoczecie nie znam zadnego. Ale calkiem spora kupke firm na
    modernizacje/rozwoj. Wszystko konkretnie pracuje.

    >Ja mam z 10-ciu, moze dwoch faktycznie z tej dotacji skorzystalo z sensem.
    >Reszta kupila sobie aparaty, >laptopy, sprzet ktory po roku poszedl na
    >allegro i kasa zostala skonsumowana.

    Nawet jesli - to niestety nadal jestes w dupie ze swoja teza. Bo ta dotacja
    jednak przynosi korzysc, a nie pogorszenie, to ze "niezgodnie z intencjami"
    to juz inna kwestia.

    > A skad te dotacje sie biora - >z nieba spadaja?

    Nie, one sa z rajchu.

    >Kazdy z nas za to zaplaci/l.

    Bezedura, nic za to nie zaplaciles.

    > Nie wkurza Cie ze zamiast kupic > sobie cos dla siebie - >sponsorujesz
    > (nawet o tym nie wiedzac) takich >spryciarzy ? :)

    Nie sponsoruje. Probujesz manipulowac. Jak zwykle.

  • 22. Data: 2013-06-02 00:42:35
    Od: k...@g...com

    W dniu sobota, 1 czerwca 2013 23:33:06 UTC+2 użytkownik Ghost napisał:
    > U�ytkownik "Adam" <a...@g...com> napisa� w wiadomo�ci

    ps.com...

    > W dniu sobota, 1 czerwca 2013 10:24:02 UTC+2 u�ytkownik Myjk napisa�:

    > Mi sie udaje, np. dzisiaj dogrzewalem sobie klimatyzatorem.

    Mylisz z Adamem pojęcia. Odnosicie się do różnych rzeczy. Ktoś napisał że chce zrobić
    ogrzewanie pompą ciepła. Ja zrozumiałem że będzie miał wymiennik gruntowy ale pompą
    nie będzie grzał wody tylko powietrze. I to podgrzane powietrze rozprowadzał do
    pomieszczeń. W takim systemie efektywność może być wyższa bo niższa niż w przypadku
    ogrzewania podłogowego będzie temperatura powietrza wracającego do nagrzewnicy.
    Maksymalne uzyskiwane temperatury w obydwu przypadkach mogą być takie same i na
    przykład wynosić 45 stopni. Ale w przypadku ogrzewania wodnego temperatura powrotu
    będzie na poziomie 35 stopni a w przypadku powietrznego taka jak budynku czyli 20-22
    stopnie. Jeśli się produkuje ciepło ( piece, grzałki) to w przypadku zaburzeń w jego
    odbiorze można zniszczyć piec. W przypadku pompy ciepła taka awaria nie istnieje.
    Pompa ciepła przy złym odbieraniu ciepła będzie mieliła to ciepło w sobie. Nic się
    nie zagotuje, nic nie stopi ani nie zapali. Żeby zaproponowany system grzania
    powietrza miał sens trzeba zapewnić optymalne odbieranie ciepła w każdych warunkach
    jakich można się spodziewać. Oznacza to w praktyce wymiennik ciepła czynnik-powietrze
    o bardzo dużej powierzchni. No chyba że będzie chciał grzać powietrze zasysane z
    zewnątrz. Wtedy pomysł jest z czapy wzięty. Sporo osób uważa że na efektywność pompy
    ciepła ma wpływ temperatura ośrodka z którego ciepło się pobiera. I mają rację. Ale
    to połowa prawdy. Druga połowa to odbieranie przepompowanego ciepła. Układy z pompą
    ciepła pracują na czynnikach chłodniczych. Raz jest to ciecz a raz gaz. Po
    przekroczeniu pewnej charakterystycznej dla każdego czynnika temperatury nie da się
    on skroplić. Sprężarka będzie mieliła gaz i efektywność procesu tak drastycznie
    spadnie że o żadnej efektywności nie będzie mowy. Ilość przepompowanego ciepła będzie
    stanowiła niewielki procent zużycia prądu przez sprężarkę. W takich warunkach spadnie
    moc pobierana przez sprężarkę bo nie będzie sprężała cieczy tylko gaz. Łatwo to
    sprawdzić wtyczkowym miernikiem mocy. Po włączeniu klimatyzatora pobór prądu
    odpowiada mniej więcej połowie mocy znamionowej. Sprężarka musi stworzyć ciśnienie
    przy którym zacznie skraplać się gaz w chłodnicy. Powoli moc rośnie i osiąga
    znamionową. Ale jak uniemożliwić odbiór ciepła z chłodnicy to moc zacznie spadać bo
    sprężarka będzie przepompowywała gaz i ma lżej. Zaproponowany system z grzaniem
    powietrza ma sens i praktycznie może mieć większą efektywność od systemu z grzaniem
    wody. Będzie za to trudniejszy do regulacji. W takim systemie sprawdzi się agregat
    chłodniczy z płynnie regulowaną prędkością obrotową silnika.

  • 23. Data: 2013-06-02 02:31:02
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu sobota, 1 czerwca 2013 23:38:48 UTC+2 użytkownik Ghost napisał:

    > Bezedura, nic za to nie zaplaciles.

    > Nie sponsoruje. Probujesz manipulowac. Jak zwykle.

    Nie mam o czym z Toba dyskutowac skoro nie rozumiesz najprostszych zaleznosci.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 24. Data: 2013-06-02 02:41:15
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu sobota, 1 czerwca 2013 17:22:01 UTC+2 użytkownik k...@g...com napisał:

    > Dlaczego sprawność miała by spaść? Są klimatyzatory z funkcją grzania i w danych
    technicznych nie ma żadnej drastycznie niskiej sprawności, a raczej efektywności.

    Bo temperatury beda wyzsze niz przy podlogowce. Znacznie wyzsze. Klimatyzatorkiem to
    Ty sobie mozesz grzac jedno pomieszczenie ale jak on chce grzac jedna pompa ciepla
    caly dom powiedzmy 10kW to policz do jakich temperatur musi podgrzac to powietrze i
    jakie predkosci powietrza musi w kanalach utrzymywac zeby w domu bylo cieplo.

    Pisales ponizej cos o 20-22stC. Chyba przy 5000m3/h - w praktyce bedzie trzeba robic
    kanaly 50x50cm lub wieksze albo liczyc sie z tym ze bedzie w kanalach taki halas ze
    wytrzymac sie nie bedzie dalo.

    Powietrze ma b. male cieplo wlasciwe niestety, slabiutko nadaje sie do transportu
    energii. Zeby nie gadac dla samego gadania - powietrze ma ten ~1kJ / kg*k. Czyli przy
    powiedzmy 1000m3/h (co i tak bedzie wymagalo sporych kanalow) kazdy 1stC niesie moc
    ledwo 280W. Zeby przeniesc w szczycie 10kW i utrzymac w domu 22stC musisz go podgrzac
    az do ~57stC - nie bedzie zbyt komfortowo siedziec pod takim anemostatem :) Mozesz
    podniesc predkosc do 2000m3/h i podgrzewac "tylko" do ~40stC ale dalej bedzie
    nieprzyjemnie, a przede wszystkim glosno i hm... troche wietrzno ;) A 40stC to dalej
    temperatury ktorych moja podlogowka w tym sezonie nie osiagnela. Max puszczam 35stC,
    zeby to osiagnac to musialbys dmuchac w domu tymi ~2500m3/h. Ciekaw jestem jak bedzie
    wygladal po jednym sezonie sufit / sciany w miejscach tych anemostatow wywiewnych?
    Malowanko co sezon zeby utrzymac czystosc :)

    Dla mnie pomysl kompletnie poroniony! Tylko podlogowka :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 25. Data: 2013-06-02 03:01:08
    Od: Adam <a...@g...com>

    Dodac jeszcze nalezy fakt niemoznosci skorzystania z dobrodziejstw taniej taryfy. Jak
    widac w moim zestawieniu zuzylem 4755kWh co kosztowalo ~1830 pln. Gdybym mial jedna
    taryfe to zaplacilbym za to jakies 500 pln wiecej. Grzejac powietrzem pozbawiamy sie
    zalet akumulacji. No i kolejny wymiennik (woda/powietrze) to kolejne straty. To juz
    lepiej grzaleczke...
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 26. Data: 2013-06-02 08:02:58
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    ps.com...

    >Nie mam o czym z Toba dyskutowac skoro nie rozumiesz najprostszych
    >zaleznosci.

    HAHAHAHAHAHAHA

  • 27. Data: 2013-06-02 08:04:32
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    ps.com...
> [...]
    ps.com...

    > W dniu sobota, 1 czerwca 2013 10:24:02 UTC+2 u�ytkownik Myjk napisa�:

    Ja raczej nie.

  • 28. Data: 2013-06-02 08:06:56
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    ps.com...
    napisał:

    >Powietrze ma b. male cieplo wlasciwe niestety, slabiutko nadaje sie do
    >transportu energii.

    Faktycznie kogutek ma racje, mylisz pojecia.

  • 29. Data: 2013-06-02 13:50:08
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 2 czerwca 2013 08:06:56 UTC+2 użytkownik Ghost napisał:

    > Faktycznie kogutek ma racje, mylisz pojecia.

    Nie wydaje mi sie - udowodnij co w moich obliczeniach jest pomylone.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 30. Data: 2013-06-02 13:51:47
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 2 czerwca 2013 02:41:15 UTC+2 użytkownik Adam napisał:

> [...]
    Malowanko co sezon zeby utrzymac czystosc :)

    > Dla mnie pomysl kompletnie poroniony! Tylko podlogowka :)

    To nie chodzi o temperaturę do jakiej rozgrzejesz czynnik tylko o różnicę temperatur
    przed wymiennikiem ciepła i za wymiennikiem ciepła. Jeśli woda która wychodzi z
    wymiennika w pompie ma 45 stopni w powracająca 40 stopni to taki układ ma mniejszą
    efektywność niż gdyby temperatury odpowiednio wynosiły 45 i 20 stopni. Przy
    podłogówce czegoś takiego nie da się zrobić a przy ogrzewaniu klimatyzatorem to
    naturalne bo on mieli zasysa powietrze o temperaturze takiej jaka jest w
    pomieszczeniu. Sprawność urządzeń których praca oparta jest na cieple wyliczana jest
    z różnicy temperatur. Im większa różnica tym większa sprawność. Pompą ciepła nie
    można podgrzać powietrza ani wody do temperatury wyższej niż pozwala na to
    zastosowany czynnik chłodniczy. Przy typowych czynnikach może to być 65-70 stopni.
    Więcej się nie da bo czynnik się nie skropli i pompa przestanie pompować ciepło. Masz
    rację że potrzebne są duże kanały. Ale pisałem o tym. Może nie wprost. Pisałem o
    wymienniku o dużej powierzchni. A czy takie ogromne kanały. Kanałem 10x10cm przy 3m/s
    przeleci 100m3. 3m/s to nie jest prędkość wywołująca hałas. Przynajmniej tak wynika z
    tabelki jaką przed chwilą znalazłem w necie. 100m3 to pomieszczenie o powierzchni
    40m2. Spokojnie wyrobi się taki system po uwzględnieniu wentylacji. Kanał 150x150
    będzie odpowiednia dla pomieszczenia 100m2. Kanał 30x30 cm, czyli nie taki ogromny,
    przy 3m/s przepuści prawie 1000m3/h. Przy różnicy temperatur 25 stopni przeniesie
    7kW. Przy 4m/s spełni Twoje wymagania. 7kW we współczesnym dobrze ocielonym domu o
    typowej powierzchni to według ciebie dużo czy mało? Nie zgodzę się z brudzeniem
    ścian. Jakieś 30 lat temu na mazowszu na wioskach modne było ogrzewanie ciepłym
    powietrzem. Piec był na byle co. Dobudowany był do niego ogromny wymiennik ciepłą
    zrobiony z rur stalowych. Tak na oko z 10m3 objętości miał. Powietrze nie brudziło
    ścian. W każdym pomieszczeniu dwie kratki. Jedna na górze która napływało ciepła
    powietrze druga przy podłodze. Nią spływało powietrze do wymiennika. W wybranych
    pomieszczeniach kratki do wentylacji. System był zerżnięty z amerykańskich domów i
    przystosowany do warunków polskich. Kanały były budowana a raczej nie budowane w
    trakcie stawiania ścian. System prosty, praktycznie bezawaryjny i tani. Nie widzę
    żadnego powodu żeby zamiast pieca na węgiel źródłem ciepłą w takim systemie była
    pompa ciepła albo tak jak w USA palnik gazowy. Brak akumulacyjności takiego systemu
    może być przez jednych traktowany jako zaleta a przez innych jako wada. Nie mam na
    ten temat zdania. W systemach bez akumalcyjności żródlo ciepła musi dawać ciepło cały
    czas i jeszcze dostosowywać moc do aktualnego zapotrzebowania. Dlatego potrzebny jest
    układ który będzie regulował wydajność pompy w sposób płynny albo kilka mniejszych
    ale i tańszych pomp załączanych w zależności od zapotrzebowania na ciepło. Pierwszy
    prosty bo do załatwienia falownikiem, drugi z wieloma pompami odporniejszy na awarię.
    Prawdopodobieństwo że jednocześnie padną wszystkie pompy jest niewielkie.