    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sat, 1 Jun 2013 15:42:35 -0700 (PDT)
    Subject: Re: podsumowanie sezonu - pompa ciepla ;)
    From: k...@g...com

    W dniu sobota, 1 czerwca 2013 23:33:06 UTC+2 użytkownik Ghost napisał:
    > U�ytkownik "Adam" <a...@g...com> napisa� w wiadomo�ci

    ps.com...

    > W dniu sobota, 1 czerwca 2013 10:24:02 UTC+2 u�ytkownik Myjk napisa�:

    > Mi sie udaje, np. dzisiaj dogrzewalem sobie klimatyzatorem.

    Mylisz z Adamem pojęcia. Odnosicie się do różnych rzeczy. Ktoś napisał że chce zrobić
    ogrzewanie pompą ciepła. Ja zrozumiałem że będzie miał wymiennik gruntowy ale pompą
    nie będzie grzał wody tylko powietrze. I to podgrzane powietrze rozprowadzał do
    pomieszczeń. W takim systemie efektywność może być wyższa bo niższa niż w przypadku
    ogrzewania podłogowego będzie temperatura powietrza wracającego do nagrzewnicy.
    Maksymalne uzyskiwane temperatury w obydwu przypadkach mogą być takie same i na
    przykład wynosić 45 stopni. Ale w przypadku ogrzewania wodnego temperatura powrotu
    będzie na poziomie 35 stopni a w przypadku powietrznego taka jak budynku czyli 20-22
    stopnie. Jeśli się produkuje ciepło ( piece, grzałki) to w przypadku zaburzeń w jego
    odbiorze można zniszczyć piec. W przypadku pompy ciepła taka awaria nie istnieje.
    Pompa ciepła przy złym odbieraniu ciepła będzie mieliła to ciepło w sobie. Nic się
    nie zagotuje, nic nie stopi ani nie zapali. Żeby zaproponowany system grzania
    powietrza miał sens trzeba zapewnić optymalne odbieranie ciepła w każdych warunkach
    jakich można się spodziewać. Oznacza to w praktyce wymiennik ciepła czynnik-powietrze
    o bardzo dużej powierzchni. No chyba że będzie chciał grzać powietrze zasysane z
    zewnątrz. Wtedy pomysł jest z czapy wzięty. Sporo osób uważa że na efektywność pompy
    ciepła ma wpływ temperatura ośrodka z którego ciepło się pobiera. I mają rację. Ale
    to połowa prawdy. Druga połowa to odbieranie przepompowanego ciepła. Układy z pompą
    ciepła pracują na czynnikach chłodniczych. Raz jest to ciecz a raz gaz. Po
    przekroczeniu pewnej charakterystycznej dla każdego czynnika temperatury nie da się
    on skroplić. Sprężarka będzie mieliła gaz i efektywność procesu tak drastycznie
    spadnie że o żadnej efektywności nie będzie mowy. Ilość przepompowanego ciepła będzie
    stanowiła niewielki procent zużycia prądu przez sprężarkę. W takich warunkach spadnie
    moc pobierana przez sprężarkę bo nie będzie sprężała cieczy tylko gaz. Łatwo to
    sprawdzić wtyczkowym miernikiem mocy. Po włączeniu klimatyzatora pobór prądu
    odpowiada mniej więcej połowie mocy znamionowej. Sprężarka musi stworzyć ciśnienie
    przy którym zacznie skraplać się gaz w chłodnicy. Powoli moc rośnie i osiąga
    znamionową. Ale jak uniemożliwić odbiór ciepła z chłodnicy to moc zacznie spadać bo
    sprężarka będzie przepompowywała gaz i ma lżej. Zaproponowany system z grzaniem
    powietrza ma sens i praktycznie może mieć większą efektywność od systemu z grzaniem
    wody. Będzie za to trudniejszy do regulacji. W takim systemie sprawdzi się agregat
    chłodniczy z płynnie regulowaną prędkością obrotową silnika.