  • 21. Data: 2019-06-24 22:35:54
    Temat: Re: pompa powietrze woda - schlodzenie poddasza - czy to ma sens?
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2019-06-24 o 20:54, Janusz pisze:
    > Jasne, kolejny troll, nudzi ci się? to się zajmij czymś pożytecznym
    > bo jak na razie to pierdoły piszesz.

    A ile energii potrzebujesz do schłodzenia domu?
    Ile do podgrzania wody w kranach?
    Tak pi razy oko.

    --
    MN

  • 22. Data: 2019-06-24 22:47:37
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-06-24 o 22:35, Marcin N pisze:

    > A ile energii potrzebujesz do schłodzenia domu?
    > Ile do podgrzania wody w kranach?
    > Tak pi razy oko.

    Przecież już napisałem, do zagrzania 300l potrzeba 10,5kwh i zrobi to w
    2,5h, niech robi nawet 3, to wystarczy aby obniżyć temp w domu o te
    kilka stopni.
    a ile to zalezy od wielu czynników, zresztą będę ją miał na dniach to
    organoleptycznie
    sprawdzę.

    --
    Janusz

  • 23. Data: 2019-06-24 22:52:21
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-06-24 o 22:47, Janusz pisze:

> [...]
    > kilka stopni.
    > a ile to zalezy od wielu czynników, zresztą będę ją miał na dniach to

    Na chłodzenie potrzebuję około 2kw mocy aby schłodzić powietrze w domu
    do 22st.

    --
    Janusz

  • 24. Data: 2019-06-24 23:11:46
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin N napisał:

    > A ile energii potrzebujesz do schłodzenia domu?
    > Ile do podgrzania wody w kranach?
    > Tak pi razy oko.

    To może się okazać rzeczą nieistotną. Mamy do czynienia z tzw. symetrystą.
    Przeczytał w notce katalogowej, że pompa grzeje wodę z mocą 4,8 kW.
    Zaobserwował też, a może gdzieś przeczytał, że jak pompa z jednej strony
    grzeje, to z drugiej chłodzi. Stąd już tylko krok do wniosku, że ta moc
    grzewcza musi być zbilansowana "ujemną mocą chłodzenia", bo w przyrodzie
    nic nie ginie. A to objawi się wydmuchem przeogromnej masy lodowatego
    powietrza (jak przeogrmnej, to policzyć można z ciepła właściwego gazu).
    Na dniach zresztą swoje rachunki sprawdzi organoleptycznie i nam tu opisze.
    A jeśli ta @#$% pompa będzie działać zgodnie z prawami fizyki, a nie "tak
    jak powinna", to napisze skargę do producenta.

    Jarek

    --
    Jedziecie do stolicy kraju kapitalistycznego. Który to kraj ma być może
    nawet tam i swoje plusy. Rozchodzi się jednak o to, żeby te plusy nie

  • 25. Data: 2019-06-24 23:35:00
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 24 czerwca 2019 16:11:48 UTC-5 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

    > To może się okazać rzeczą nieistotną.

    Tak baj de łej, kiedys dumalem nad pompa ciepla z kostkownicy do lodu.

    Wody jest az nadto, wywalac lod jest gdzie, w tej wodzie energii w cholere.
    I nadziwic sie nie moglem czemu COP takiej kostkownicy jest w okolicy 1.5 czy cos w
    ten desen.

    I do dzis nie wiem co ja ogranicza. Niedobry srodek chlodzacy czy za duza roznica
    temperatur jaka by trzeba miec (dom przydalo by sie grzac tymi 30 stopniami minimum,
    a dobrze bylo by miec te 45-50stopni).

  • 26. Data: 2019-06-24 23:50:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    s...@g...com napisał:

> [...]
    > roznica temperatur jaka by trzeba miec (dom przydalo by sie grzac tymi 30
    > stopniami minimum, a dobrze bylo by miec te 45-50stopni).

    Nie wiem czy dobrze rozumiem idee (proszę o przybliżenie), ale wymyślono
    już instalacje do robienia prundu z lodu. Letnie ciepło gromadzć trudno,
    parafina droga. Łatwiej jest przechować zimowy mróz. Ciepło krzepnięcia
    wody jest ogromne. Trzeba zatem odpowiednio pokierować przepływami,
    i można sobie zimową porą wyhodować ogromną bryłę lodu gdzieś pod ziemią.
    Gdy przyjdzie lato, mamy stabilne dolne źródło, o temperaturze 0°C, aż
    cały lód nie zamieni się w wodę. Mamy też letni żar. Teraz między jednym
    a drugim zapinamy silnik cieplny -- i mamy co chcieliśmy. Opis, dość
    poważny, widziałem, ale przelotnie (na papierze). Sam tego nie liczyłem.

    Jarek

    --
    Tato, idzie lato, kupmy sobie saturator.

  • 27. Data: 2019-06-25 16:27:13
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 24 czerwca 2019 16:51:44 UTC-5 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:

    > Nie wiem czy dobrze rozumiem idee (proszę o przybliżenie), ale wymyślono
    > już instalacje do robienia prundu z lodu. Letnie ciepło gromadzć trudno,
    > parafina droga.

    Idea byla pewna wariacja bufora ciepla parafinowego.
    O ile w buforze parafinowym problemem jest skombinowanie odpowiedniej ilosci parafiny
    a potem wyciagniecie z niej energii (obrastanie wezownic zestalona parafina), no i
    ewentualne zagrozenie pozarowe o tyle akumulator wodny bylby prostszy choc jego
    akumulacyjnosc byla by bardzo rozproszona.

    Idea byla taka aby sobie pobierac nawet relatywnie zimna wode ze studni, kostkowac ja
    i przenosnikiem zrzucac gdzies za dom. A cieplo kierowac do tegoz domku.

    W sumie mozna by to czynic dwa razy i w lato sobie ten dom chlodzic troche podobnie
    jak Janusz kombinuje.

    Calosc poza kostkownica powinna byc relatywnie prosta i idioto odporna.

    Tyle ze COP 1.5 z kostkownicy jest za maly aby to mialo sens.
    I to mnie zastanawia. Bo:
    -ciepla w tej wodzie jest masa
    -wkladamy w kostkownice energie elektryczna
    -energia wychodzi w praktyce w jednym miejscu

    A mimo to jest jej niewiele wiecej niz sie wsadzilo.

    To juz lepiej sobie datacenter zalozyc w domu.

    Ale zastanawia mnie czemu te kostkownice maja taki kiepski COP.

  • 28. Data: 2019-06-25 17:28:47
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > nic nie ginie. A to objawi się wydmuchem przeogromnej masy lodowatego
    > powietrza (jak przeogrmnej, to policzyć można z ciepła właściwego gazu).
    Acha czyli wg Ciebie skąd bierze ciepło do zagrzania wody?
    Zdecyduj się, bo wpierw piszesz że parametry są ok
    "Do aukcji?! Ależ skąd! Tam wszystko opisane jest zgodnie z prawdą.
    Tylko trzeba umieć to czytać (żeby potem móc policzyć)."
    A potem kwestionujesz te dane.

    > Na dniach zresztą swoje rachunki sprawdzi organoleptycznie i nam tu opisze.
    > A jeśli ta @#$% pompa będzie działać zgodnie z prawami fizyki, a nie "tak
    > jak powinna", to napisze skargę do producenta.
    Zmień lekarstwa albo lekarza albo już lepiej już się nie wypowiadaj na
    tematy
    o których nie masz pojęcia. Z mojej strony EOT.

    --
    Janusz

  • 29. Data: 2019-06-25 20:13:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    s...@g...com napisał:

> [...]
    >
    > Idea byla taka aby sobie pobierac nawet relatywnie zimna wode ze studni,
    > kostkowac ja i przenosnikiem zrzucac gdzies za dom. A cieplo kierowac do

    Tak też myślałem. Jest troche projektów, co je można znaleźć wydając
    szklanej kuli zaklęcie "ogrzewanie lodem". Teoretycznie nie trzeba
    wiele kostek za stodołą zrzucić, zważywszy na spore ciepło krzepnięcia
    wody. To jest prawie 100 kWh na tonę -- można chłodzić, chłodzić
    i chłodzieć, a temperatura ani drgnie, wciąż będzie zero. Piszą więc
    te ludzie, że dziesięć ton w betonowym zbiorniku pod ziemią bedzie
    w sam raz na dom. Niby wszystko racja, jednak pompowanie z zera do
    jakichś ludzkich temperatur (dajmy na to 36,6°C) takie całkiem
    bezproblemowe nie jest. Delta duża, więc COP będzie jaki będzie.

    A mnie naszla taka dygresja. Przemiana wody w ciało stałe jest bardzo
    energetyczna. Ale w drugą stronę, czyli przy parowaniu, jest jeszcze
    kilka razy lepiej. Toż to ponad 2 MJ na kilogram. Parowozy bezpłomieniowe
    po zatankowaniu przegrzaną wodą mogły długie godziny śmigać po torowiskach
    jakiejś rafinerii.

    --
    Jarek

  • 30. Data: 2019-06-29 13:21:26
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

> [...]
    > kilka stopni.
    > a ile to zalezy od wielu czynników, zresztą będę ją miał na dniach to

    Zbiornik ma netto czy brutto 300l? Przy tym co napisałeś to musiałbyś
    zagrzać tą wodę o co najmniej delta 30C. Jak ten zbiornik to zbiornik
    CWU, to mało prawdopodobna konfiguracja.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz