  • 1. Data: 2013-09-02 17:57:07
    Temat: pomysly na konstrukcje schodow taras -> ogrod
    Od: Adam <a...@g...com>

    Hej!

    Jako ze wlasnie koncze klasc dechy na tarasie - najwyzsza pora zeby
    przemyslec konstrukcje schodow z tarasu do ogrodu.

    Stan obecny -> taras na wysokosci ok. 1 metra powyzej terenu. Na srodku
    gdzie beda schody mam z obu stron murki z klinkieru - rozstaw murkow i
    jednoczesnie szerokosc schodow - 3,4m. Schody beda z deski tarasowej
    (14,5cm szeroka), tj. dwie deski (30cm) = stopien, jedna deska (14,5cm) =
    podstopnica. Dodatkowo miedzy murkiem jest solidny betonowy mur.
    Tak to wyglada aktualnie:

    http://szyna.civ.pl/schody_taras.jpg

    Na czerwono po lewej zaznaczylem jak to ma wygladac ;)

    Dajcie propozycje wykonania konstrukcji pod te dechy! Trzeba przede
    wszystkim pamietac o tym ze dechy musza byc podparte/przykrecone co
    ok. 45cm, czyli na szerokosci 3,5m - w ~9-ciu miejscach (7-miu odliczajac
    brzegi - bo tam zawsze mozna cos przykolkowac do murkow).

    Jakos nie mam na to pomyslu :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 2. Data: 2013-09-02 20:28:02
    Temat: Re: pomysly na konstrukcje schodow taras -> ogrod
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    Adam napisał(a):
> [...]
    > ok. 45cm, czyli na szerokosci 3,5m - w ~9-ciu miejscach (7-miu odliczajac
    > brzegi - bo tam zawsze mozna cos przykolkowac do murkow).

    Boś się zafiksował na tym rozstawie mocowania dech tarasowych :P
    Ja bym zrobił tak:
    Przestrzeń miedzy murkami dzielę na 3 (Boh liubit' trojcu!). Daje to nam
    4 granice pomiędzy trzema polami. Na każdej granicy wylewam fundament i
    muruję (choćby i z tych bloczków, które tam właśnie na to czekają ;))
    podstawę schodów w kształcie podobnym do zaznaczonego przez ciebie
    czerwoną linią. Oczywiście zachowuję odpowiedni zapas miejsca na to, co
    przyjdzie na te podstawy.
    Ponieważ właśnie wtedy dałbym solidne krawędziaki jako konstrukcję
    nośną, a te dechy tarasowe potraktowałbym tylko jako okładzinę
    zewnętrzną "dla oka". Całość obciążeń ma przenosić solidna konstrukcja z
    krawędziaków podparta w 4 miejscach na fundamentach (czy też cokolikach).
    Oczywiście każdy robi po swojemu - pytasz o radę, to mówię, jak sam bym
    zrobił :)
    --
    zbigi (i stopka zastępcza)

  • 3. Data: 2013-09-02 22:35:58
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 2 września 2013 20:28:02 UTC+2 użytkownik zbigi napisał:

    > Boś się zafiksował na tym rozstawie mocowania dech tarasowych :P

    :)

> [...]
    > 4 granice pomiędzy trzema polami. Na każdej granicy wylewam fundament i
    > muruję (choćby i z tych bloczków, które tam właśnie na to czekają ;))

    Wlasnie cholera chcialem juz uniknac wylewania fundamentow ;( Tym bardziej
    ze jest tam solidny mur w poprzek na ktorym np. moznaby jakas konstrukcje stalowa
    wykonac :-) Aczkolwiek nie mowie - wykopac 3-4 dziury 30x30 na
    60-70cm to zaden problem a tez to mozna nazywac szumnie fundamentem :-)

> [...]
    > krawędziaków podparta w 4 miejscach na fundamentach (czy też cokolikach).

    W sumie moge zrobic jeszcze inaczej - zamiast murowac, wykopac te 3 dziury
    i osadzic tam uchwyty na grube belki (mam takie chyba 14x14 z bodaj murlaty)
    i zamiast muru - osadzic od tych "fundamentow" do istniejacego betonowego
    muru te wlasnie belki. I dopiero na nie lacznikami ciesielskimi montowac
    w poprzek owe krawedziaki bedace juz konstrukcja schodow. Ma to te zalete
    ze lacznikami mozna sobie co do milimetra wyregulowac polozenie tych
    krawedziakow :) Aczkolwiek nie wiem czy to bedzie najtansze rozwiazanie -
    takie krawedziaki na konstrukcje plus laczniki ciesielskie troche beda
    kosztowaly!

    A jakby zrobic tych fundamentow 7 i zespawac jakas konstrukcje
    ze stali? Choc stal tez najtansza nie jest, no i problematyczne bedzie
    wypoziomowanie tego idealnie.

    Tak szczerze to mi sie juz po prostu nic nie chce i krzyz mnie boli i
    szukam najprostszego rozwiazania :))
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 4. Data: 2013-09-03 06:39:10
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Adam wrote:
> [...]
    > tarasowej (14,5cm szeroka), tj. dwie deski (30cm) = stopien, jedna
    > deska (14,5cm) = podstopnica. Dodatkowo miedzy murkiem jest solidny

    po pierwsze jak deska jest gruba to spoko mozesz zadziej ja krecic.
    po drugie kontrukcje wsporcza zrobic z drewna, troche zabawy bedzie ale da
    sie...

    jakies belkii wsporcze a na nich mocowane elementy do krecenia desek.

  • 5. Data: 2013-09-03 10:35:53
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 września 2013 06:39:10 UTC+2 użytkownik Marek Dyjor napisał:

    > po pierwsze jak deska jest gruba to spoko mozesz zadziej ja krecic.

    No nie bardzo - to jest 28mm i optymalne wsparcie to 45-50cm, tym bardziej
    na schodach ktore sa bardziej obciazane ("dynamicznie") :)

    > po drugie kontrukcje wsporcza zrobic z drewna, troche zabawy bedzie ale da
    > sie...
    > jakies belkii wsporcze a na nich mocowane elementy do krecenia desek.

    Chyba w tym kierunku pojde :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2013-09-03 20:31:25
    Od: MK <m...@g...pl>

    W dniu 2013-09-03 10:35, Adam pisze:

    > No nie bardzo - to jest 28mm i optymalne wsparcie to 45-50cm, tym bardziej
    > na schodach ktore sa bardziej obciazane ("dynamicznie") :)

    > Chyba w tym kierunku pojde :)
    > pozdr.

    Ja mam inna propozycję. Zrób próbę sztywności teownika stworzonego przez
    klejenie i skręcanie dwóch desek jakie zamierzasz użyć.
    Mam wrażenie że będzie wystarczająca do podparcia tylko na końcach.
    A z takich klocków schody spokojnie poskładasz.

    --
    M.

  • 7. Data: 2013-09-03 22:27:32
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 września 2013 20:31:25 UTC+2 użytkownik MK napisał:

    > Ja mam inna propozycję. Zrób próbę sztywności teownika stworzonego przez
    > klejenie i skręcanie dwóch desek jakie zamierzasz użyć.

    Tzn. sklejenie koncami (oczywiscie jedna decha prostopadle do drugiej) ??
    Oj mialbym wielkie obawy ze po paru tygodniach z desek mialbym lodeczki :-)

    Material suszony i nie powinno sie juz z nim nic dziac ale na schody to chyba
    zdecydowanie ryzykowny pomysl!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2013-09-03 22:45:45
    Od: MK <m...@g...pl>

    W dniu 2013-09-03 22:27, Adam pisze:

> [...]
    >
    > Material suszony i nie powinno sie juz z nim nic dziac ale na schody to chyba

    To głównie kwestia kleju - ostatnio uzywam pur 4d firmy anser (niestety
    Dragon zakonczyl produkcje kleju mocznikowego).
    A jesli chodzi o stopnie to przekroj wg mnie powinien byc TT -
    oczywiscie to oznacza jedna deske wiecej na kazdy stopien i poziome
    czesci T sklejone ze soba.
    Idealnie byloby skleic wszystkie 4 stopnie w jedna konstrukcje wspolnie
    pracujaca.

    --
    M.

  • 9. Data: 2013-09-04 09:08:03
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 2 września 2013 17:57:07 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
> [...]
    > (14,5cm szeroka), tj. dwie deski (30cm) = stopien, jedna deska (14,5cm) =
    > podstopnica. Dodatkowo miedzy murkiem jest solidny betonowy mur.
    Z tych bloczków co tam leżą zrobiłbym fundament w środku szerokości schodów. Jeśli po
    budowie nie zostało to zamówiłbym w najbliższym tartaku 3 belki o wymiarach np
    340cm*10cm*14cm(koszt pewnie około 100-150zł)i z nich zrobił konstrukcję(do murków
    zamocujesz je kątownikami stalowymi np) i obłozył ja deskami tarasowymi

  • 10. Data: 2013-09-04 10:36:29
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 4 września 2013 09:08:03 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

> [...]
    zamocujesz je kątownikami stalowymi np) i obłozył ja deskami tarasowymi

    Ale czemu tylko 3 belki? To nie wystarczy :) Deski musza byc przykrecone
    kazda co 50cm w dwoch miejscach (tzn. te ~2cm od jednej i drugiej krawedzi),
    inaczej bedzie ryzyko ze sie zrobi "lodeczka". Samych desek na stopnie i
    podstopnice bedzie 10szt (no, 9 bo jedna juz jest przykrecona do takiej
    wlasnie belki). 3 belki nie wystarcza - chyba ze pomiedzy nimi w poprzek
    krecic jeszcze jakies dodatkowe beleczki do ktorych beda mocowane dechy hmmm
    pozdr.

    --
    Adam Sz.