eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniepoważny problem z przyłączami do domu - co robić ??? (długie) › poważny problem z przyłączami do domu - co robić ??? (długie)
    From: "ONYX" <onyx78@[usunto]poczta.fm>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.soc.prawo
    Subject: poważny problem z przyłączami do domu - co robić ??? (długie)
    Date: Wed, 22 Jul 2009 21:40:26 +0200

    Bardzo proszę grupowiczów o poradę w następującej sytuacji (póki co
    hipotetycznej, ale coraz bardziej zmierzającej do urealnienia).
    Rozpocząlem budowę domu w 2007 roku. Uzyskałem pozwolenie na budowę samego
    budynku (bez przyłączy, tak chcialem by było szybciej). Wstępnie uzgodniłem
    z sąsiadem, że wyrazi mi zgodę na przejście przez jego działkę z przyłączami
    wod/kan/gaz. Uzyskałem warunki przyłączenia, które wskazywały na możliwość
    przejścia przez jego działkę i włączenie się do sieci miejskiej
    przebiegającej w drodze za działką sąsiada. Działka sąsiada jest
    niezabudowana, starał sie on na tym etapie o WZ-kę, z którą miał problemy.
    Przyłącze przez działkę sąsiada jest bardzo proste i najkrótsze z możliwych,
    była alternatywna przyłaczenia sie do miejskiej sieci w inny sposób,
    związany z rozbudową sieci (wtedy dla mnie w nierealnym teminie 1,5
    rocznym). Ja zbudowałem dom jednocześnie cały czas przy kazdym spotkaniu
    upewniając się, że taką zgodę otrzymam. W między czasie sasiadowi zmienił
    się koncept co bedzie sobie tam budował i ustalilismy inny przebieg
    przyłaczy przez jego działkę (dla mnie ciut gorszy, ale trudno). Wtedy już
    pozyskałem od niego wyrażonaą na pismie zgodę na przyłącza przez jego
    działkę w ktorej jest napisane że wyraża zgode na wod/kan/gaz wzdłuz takiego
    i takiego ogrodzenia. Jednocześnie oboje doszliśmy do wniosków, że skoro
    bedą ryli działkę to odrazu można by przewidzieć odpowiednie fi, aby on sie
    podłączył nie z sasiadującej drogi tylko już bezpośrednio ze swojej działki.
    W toku projektowania okazało się jednak, że trzeba by aby to on wnioskował
    o rozbudowę sieci (dla mnie terminie wtedy nie realne) i ja bym się dopiero
    do niego przyłaczył, inaczej nie jest to możliwe bo projekt przyłącza musi
    być zrobiony na podstawie (min. rzutów kondygnacji i obliczeń a nie z
    czapki). Dodatkowo dowiedziałem się, że do gazu on sie i tak może wpiac na
    działce, to samo do kanalizacji, a przyłacza wodne i tak najprościej
    realizować juz bezpośrednio do głownej arterii). Poinformowalem sąsiada o
    tym na co on powiedział że żadnej sieci rozbudowywać nie chce i przyłącza sa
    ok. W zwiazku z powyższym uruchomiłem projektantow, którzy takie przyłacze
    uzgodnili. Ja przyspieszyłem z pracami, zrobiłem elewacje, prąd, płytki,
    malowanie i jestem prawie gotowy do zamiszkania. W między czasie sąsiad
    otrzymał wreszcie WZ i zaczęły się schody. Ja nieśmiało zacząłem mówić, że
    niedługo chciałbym wpuścić do niego wykonawcę na co on, że chce zobaczyć
    projekt i telefon do projektanta i chce się wspólnie spotkać. DOdatkwoo
    dowiedziałem się od projektanta że sąsiad dzwoniłi powiedział, że jak nie
    będzie to tak poprowadzone, żeby był przewidziany jego budynek wielorodzinny
    (w fazie dopiero myślenia o nim) to on żadnych przyłączy nie da. Doszło do
    spotkania kulturalnego na którym projektan przekonywał, że on nie może
    zaprojektować przyłącza do czegoś czego niema. Sąsiad nie porafił nawet
    dokładnie określić i le ten budynek będzie miał kondygnacji/mieszkań.
    Podczas spotkania zapewniał że on mi to pozowlenie da ( i to jeszcze gratis
    bo za takie rzeczy się płaci) ale to musi być tak zrobione żeby odrazu było
    gotowe dla niego. W trakcie spotkania zobaczliśmy że warunki przyłaczenia ma
    jakieś mega stare (nawet nie wygląda aby się mu spieszyło ubiegać o nowe).
    Reasumując w wiązku z zapewnieniami sąsiada (w tym na piśmie) poczyniłem
    inwestycje zmierzające do zakończenia budowy, a obecnie okazuje się, że
    sąsiad da mi przyłacze pod warunkami nie możliwymi do spełnienia w
    najbliższym czasie. Dodatkwo alterantywne przyłącze to kwestia bardzo
    odległa (choc jakbym wtedy miał cień podejrzeń, zaczałbym załatwiać, to
    miałbym już pewnie te przyłacza z alternatywnej strony). W związku z
    powyższym w przypadku nie podłaczenia budynku przed zimą sądzę, że dojdzie
    do zniszczenia jego wnętrza, a przede wyszystkim to strasznie wqrwiające
    mieszkać na 5-tym piętrze z malutkim dzieckiem, kiedy niedaleko stoi
    skończony dom bez przyłaczy. Czy są jakies prawne możliwości
    wyegzekowanawnia takiej zgody, która w sumie była/jest, a jakoby jej nie ma.
    Przecież nie wjadę i nie zacznę kopać bo będzie 2-gie KDT pod domem. Czy
    sąsiad popełnił przestępstwo doprowadzając mnie do niekorzystnego
    rozporzadzania moim mieniem (oszukał mnie?) Jakbym wiedział, że wywinie orła
    to bym nie wykańczał domu wewnątrz. Co robić ??? Studnia może i była by
    jakimś rozwiązaniem, szambo raczej nie wchodzi w grę (przepisy/odległości -
    działka 4 arowa), a co z gazem ? Czy to możliwe żeby mogły być takie jaja z
    przyłaczeniem w XXI wieku, niemal w centrum dużej aglomeracji ??? Liczę, że
    może jescze zmieni zdanie - miał dziś dzwonić do projektanta ale tego nie
    zrobił.
    Poszedł crosspost na pl.soc.prawo

    załamany
    ONYX