  • 31. Data: 2010-01-26 18:08:22
    Temat: Re: rekuperator czy ma to sens
    Od: robertr <e...@o...pl>

    > Prosze o rade osoby co juzto maja lub planuja czy jest sens. Wole ta
    > kase zainwestowac w solary do podgrzania cwu ktora wykozystuje caly rok
    > i to moze dac wieksze oszczednosci gazu w skali roku.

    To można oczywiście policzyć. Można założyć że 3,3 m3 powietrza
    odpowiada 1 kg wody jeśli chodzi o ciepło grzania.
    Wymiana dzienna w chałupie 2400 m3
    Średnia temperatura zewnętrzna w okresie 200 dni grzewczych 3 C
    Temperatura w domu 21 C.
    Czyli możliwy odzysk dzienny ciepła to tyle co 730 kg H20 18 C czyli.
    15,2 kWh
    Odzysk ciepła 60 % czyli dziennie zyskujemy na rekuperacji 9,2 kWh
    9,2 kWh * 200 dni = 1840 kWh * 0,2 PLN (gaz) = 368 PLN/rok
    Koszty rekuperacji ok. 130 PLN prąd + 40 PLN (filtry)
    Roczny zysk = 198 PLN
    Czyli aby to miało sens ekonomiczny to koszt inwestycji nie powinien
    przekraczać 4000 PLN.
    Osobiście myślę że koszt kanałów wentylacyjnych jest dużo niższy niż
    koszt kominów wentylacyjnych, ponadto nie ma strat na mostkach
    cieplnych. Za 4000 PLN można kupić rekuperator i chyba warto.

    W obliczeniach nie uwzględniałem energii którą czasem pobierają
    rekuperatory do podgrzewania nawiewanego powietrza np. funkcja
    przeciwzamrożeniowa. Wykorzystywana jest wówczas energia grzania 0,5
    kWh zamiast 0,2 kWh i oczywiście nie jest to dobre.
    Pozdrawiam

  • 32. Data: 2010-01-26 18:09:23
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Łukasz C." <l...@g...com> napisał w wiadomości

    > Mógłbym prosić o pisanie po polsku? Bo język pokemonów jest (podejrzewam
    > dla wielu) trudny w odbiorze.

    Daj sobie spokoj, szkoda slow. Co chwila zmienia nicka i wyswietla mi sie
    ten ciezki przypadek rekonwalescenta specyficznych odzialow szpitalnych. Co
    tam pisownia, tu w wiekszosci argumenty powalaja z nog. :-)

    Pozdro.. TK

  • 33. Data: 2010-01-26 18:46:03
    Od: "Papo Smurf" <S...@z...sa>

    Órzytkownik "Lagod" napisał:
> [...]
    minkowy_turbina_dgp_17x30_kominka.html
    > A jaki one mają spręż?

    a jakiego potszebujesz?:O)

  • 34. Data: 2010-01-26 18:48:47
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    >>> chałasem

    > jaki hałas?

    Hałas - nie chałas.

    > a czemu miałby nie działać?:O)
    > czy dlatego że kupiłem wentylator za 100zł a ty za ponad 1000zł?:O)

    Nie. Zlosliwie to moglbym cie zjechac ale mi sie nie chce wiec napisze ze
    powodem jest to ze szukales wentylatora przez 4 sekundy i popelniles blad.
    Poczytaj, poszukaj. Porownaj parametry znalezionego do normalnych
    wentylatorow uzywanych w wentylacji. Zacznij od pojęcia "spręż wentylatora".

    Kane

  • 35. Data: 2010-01-26 18:50:02
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

    > A jaki one mają spręż?

    A kogo to - wazne ze znalezione w 4 sekundy, maja 120m3/h i żzeraja 4waty a
    to wszystko praktycznie bezszmerowo ;)

    Kane

  • 36. Data: 2010-01-26 20:51:17
    Od: "Papo Smurf" <S...@z...sa>

    Órzytkownik "Kane" napisał:
> [...]
    > Poczytaj, poszukaj. Porownaj parametry znalezionego do normalnych
    > wentylatorow uzywanych w wentylacji. Zacznij od pojęcia "spręż

    a ten ma zły "spręż wentylatora" ?:O)

    p.s. to mieszkasz już w tym swoim domku z reku? jaki tam ustaliłęś minimalny
    przepływ powietrza żeby był komfort?:O)

  • 37. Data: 2010-01-26 22:57:09
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 26 Sty, 19:46, "Papo Smurf" <S...@z...sa> wrote:

    > a jakiego potszebujesz?:O)

    No policz policz ile potrzebujesz. Opory czerpni czy wyrzutni, opory
    wymiennika, opory instalacji, opory anemostatow. Tego pierdziolka z
    allegro mozesz sobie conajwyzej na biurku postawic i skierowac na
    twarz, Tobie pewnie taka wentylacja w domu wystarczy ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 38. Data: 2010-01-27 04:12:05
    Od: "Kane" <k...@a...pl>

    > a ten ma zły "spręż wentylatora" ?:O)

    No wlasnie - przytocz spręż tego wentylatora cwaniaku.
    Ja wiem ze ma zły to znaczy zbyt słaby (wynika z mocy i konstrukcji).

    > p.s. to mieszkasz już w tym swoim domku z reku? jaki tam ustaliłęś
    > minimalny przepływ powietrza żeby był komfort?:O)

    Nie mieszkam.

    Pozdrawiam

    Kane

    ps. dla mnie EOT - dalsza dyskusja nt wentylatora bedzie bezcelowa ;)

  • 39. Data: 2010-01-27 07:37:38
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    > A kogo to - wazne ze znalezione w 4 sekundy, maja 120m3/h i żzeraja
    > 4waty a to wszystko praktycznie bezszmerowo ;)

    cud...

    ________MAT_______

  • 40. Data: 2010-01-27 08:13:35
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 26 Sty, 13:24, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > w mieszkaniu w bloku mam ok 0,46 zł/kWh [Vattenfal], a na budowie z
    > rachunku wynika, że ok 0,43 zł/kWh [Enion}. Skąd u Ciebie te 0,2...?

    > Myślę, że dla zejścia trochę na ziemię, trzeba te wyliczenia kosztów w
    > oparciu o ceny energii elektrycznej pomnożyć co najmniej przez dwa :-).
    > Zwłaszcza te straty, które mnożysz przez wydumaną cenę energii... :-).
    > Pomnóż sobie te 90 kWh przez 46 groszy i już masz rzeczywistość samą w
    > sobie :-D
    > Wtedy wszystko będzie wyglądało ciut mniej różowo :-/.

    nie ma znaczenia ile jest kwh - cena ktora podalem to zalozenie
    ale jesli chcesz to podam nawet dla 0,50 pln

    - oszcednoosc ciepla w domu przy wentylacji 744 kWh x 0,5 = 372 PLN
    - strata na energie elektryczna 90 kWh x 0,5 = 45 PLN
    - amortyzajca instalacji 27 PLN = 27 PLN

    Oszczednosc 300 PLN
    Zalozenie bylo ze ogrzewamy pradem jako referencja. Natomiast jesli
    ogrzewasz czyms innym to ronica bedzie mniejsza.
    Druga sprawa ze jesli bilans wychodzi tobie na zero to musisz miec
    cene opalu ktory wytworzy 90 kWh w rownowartosci 45 PLN.
    Jesli tak by bylo to nie oplaca sie miec rekuperatora pod wzgledem
    oszczednosci a tylko i wylacznie pod wzgledem komfortu.