  • 11. Data: 2017-12-21 21:48:55
    Temat: Re: rekuperatory
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 21 grudnia 2017 21:39:44 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
    ? a gdyby tylko wziąć dwie wystarczająco
    > długie
    Jak długie?

  • 12. Data: 2017-12-21 21:51:42
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 21 grudnia 2017 20:38:09 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Nie istnieje takie cos jak sprawnosc temperaturowa. Przy sprawnosci musi byc moc a
    nie temperatura.

    jesli moc jest liniowo proporcjonalna do temperatury to mozna liczyć po T

    b.

  • 13. Data: 2017-12-21 21:53:37
    Od: Budyń <b...@g...com>

> [...]
    > woda - byłby maleńki, bo woda ma dobre przewodnictwo cieplne. z
    > powietrzem niema tak łatwo. ale pisząc "niema tak łatwo" mam na myśli
    > konieczność zwiększenia wymiarów i czasu na przekazywanie ciepła.
    > Zastanawam się czy tam są wewnątrz pompy ciepła? To dobre miejsce na
    > pompę ciepła. ale zgaduje ze chyba nie. widzę w leroymarlin za 2
    > tysiaki. więc raczej tam będą tylko rury i może wentylator. koszt
    > materiałów i produkcji? 300zł? a gdyby tylko wziąć dwie wystarczająco
    > długie (współosiowe, jedna wdrugiej) rury, zaizolować, to czy byłby to

    byłby, ino o sprawnosci 1%

    b.

  • 14. Data: 2017-12-21 22:04:42
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

> [...]

    > materiałów i produkcji? 300zł? a gdyby tylko wziąć dwie wystarczająco
    > długie (współosiowe, jedna wdrugiej) rury, zaizolować, to czy byłby to

    Najpierw sprawdź jaka jest powierzchnia wymiany i ile kosztują odpowiednie,
    energooszczędne wentylatory o wystarczającej wydajności, potem pisz bzdety
    o wartości 300 pln :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 15. Data: 2017-12-21 22:06:10
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak to kto? W PDFie z linku jest sprawnosc temperaturowa. Od dawna twierdze ze nie
    sila a sztuka frajerow w dupe tluka. Z grubsza policzylem jaka ilosc energii
    odzyskuje pierwszy z pdfa rekuperator. Przy ulubionym na grupie przeplywie 50m?/h
    przy zerze stopni na zewnatrz mozna przyjac ze rekuperator z katalogu zachowuje sie
    jak grzalka 200W zuzywajac na wlasne potrzeby ok 25W. Odpowiada to w przypadku wegla
    zwiekszenie godzinowego zuzycia na poziomie 0,025kg co przeklada sie na zwiekszenie
    kosztu ogrzewania o jakis 2 grosze na godzine przy koszcie energii ok 1,3 grosza na
    godzine. Zajebisty interes mozna zrobic na rekuperatorze bo zwrot kosztow zakupu, bez
    serwisu, w przypadku kiedy zakladajacy rekuperator ma 35 lat nastapi jakies 15 lat po
    jego smierci ze starosci.

  • 16. Data: 2017-12-21 22:06:40
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 21 grudnia 2017 21:51:43 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    > jesli moc jest liniowo proporcjonalna do temperatury to mozna liczyć po T

    Eh, jemu chodzi cały czas o różnice w wilgotności powietrza nawiewanego
    i wywiewanego. Tylko, że przy sprawnej wentylacji zwykle po obu stronach
    powietrze ma bardzo zbliżoną wilgotność (no dobra, jak się kąpiesz czy
    gotujesz bigos to wilgotność minimalnie na wyjściu rośnie i wtedy
    rzeczywiście wywalasz trochę więcej ciepła) ale przez całą resztę czasu
    sprawność temperaturowa jest równa sprawności "mocowej" ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 17. Data: 2017-12-21 22:07:59
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 21 grudnia 2017 22:06:12 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
> [...]
    przy zerze stopni na zewnatrz mozna przyjac ze rekuperator z katalogu zachowuje sie

    Przy 50m3/h mój reku zużywa 20W, a nie 200W ;) Z czego większość ciepła
    generowanego przez wentyle wpada do wymiennika i jest odzyskiwana.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 18. Data: 2017-12-21 22:26:25
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    No dobra, przegial za bardzo w dol. 500 zloty jak by napisal to by bylo w sam raz.
    Jak juz chcesz liczyc to policz ile kosztuje 30m? folii poliweglanowej o grubosci 0,2
    mm. Przecietna prasa do tloczenia prozniwego zrobi na godzine ze 100m? ksztaltek i
    zuzyje w tym czasie ok 7-10kWh. Formy w wersji standard do takiej maszyny robi sie z
    MDFu lakierowanego lakierem epoksydowym. W wersji lux z aluminium. Obydwie formy sa w
    zasadzie niezniszczalne ale aluminiowe lepiej wygladaja. Czyli liczac z grubsza
    wymiennik kosztuje producenta kilkadziesiat zlotych, sterownik w duzej serii ze 30
    zlotych, wentylatory przy duzym hurtowym zakupie 150 zlotuch na rekuperator. Obudowa
    z blachy o grubosci karki papieru troche wiecej niz robocizna i lakierowanie.
    Uprzedze pytanie dlaczego jak taki zajebisty zysk to nie robie rekuperatorow. Bo juz
    mi sie nie chce nic robic.

  • 19. Data: 2017-12-21 22:31:38
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zachowuje sie jak grzalka 200W zuzywajac na wlasne potrzeby 25W. Jak czegos nie
    rozumiesz to pytaj, wytlumacze jak mi sie bedzie chcialo.

  • 20. Data: 2017-12-21 22:48:28
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 21 grudnia 2017 22:06:42 UTC+1 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > Eh, jemu chodzi cały czas o różnice w wilgotności powietrza nawiewanego
    > i wywiewanego.

    a ja wcale nie jestem pewny o co mu chodzi :) Ilosc wody w 1m3 to jakis 1g czyli
    0,1%, ciepło własciwe pary jest 2x tyle co powietrza, wiec mamy zmiane na poziomie
    0,2%.
    Myslisz ze on o takich dokładnosciach gada? Smiem watpic :)

    b.