  • 41. Data: 2009-09-19 19:21:59
    Temat: Re: solary - pytanie
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 18 Wrz, 23:09, "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>
    wrote:

    > ja jakoś widziałem jak samochody zapalały się od słońca i nie koniecznie
    > były czarne!:O)

    A co wtedy brałeś? LSD?
    ;-)

  • 42. Data: 2009-09-19 19:49:49
    Od: robertr <e...@o...pl>

    On 19 Wrz, 21:00, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    > dodam że wiele wskazuje że najbardziej kłopotliwym i newralgicznym elementem
    > solarów jest właśnie ta warstwa absorpcyjna. Wykonanie dobrej trwałej i
    > wysoko sprawnej (wysoka czerń) warstwy wymaga odpowiedniej technologii i
    > jest dość drogie. Gorszej jakości warstwy z czasem szarzeją i sprawność
    > solarów spada (drastycznie).

    Praktycznie w Europie są dwaj głowni producenci powłok absorpcyjnych i
    kupowanie od nich wychodzi dużo taniej niz jakakolwiek radosna
    twórczość.
    Co do zagrozenia pozarowego to temperatura stagnacji jest temperaturą
    powłoki absorpcyjnej i im jest ona wyższa tym lepsza jest izolacja
    solara czyli nizsza temperatura elementów zewnętrznych - chyba jasne
    nie
    pozdr

  • 43. Data: 2009-09-19 20:48:11
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

> [...]
    > technologii i jest dość drogie. Gorszej jakości warstwy z czasem szarzeją
    > i sprawność solarów spada (drastycznie).

    może powinni stosować sadze? jest zawsze czarna:O)
    w solarach przemysłowych normalną temperaturą pracy (czynnika roboczego)
    jest jakieś 600stopni a rolę warstwy absorbcyjnej pełni ciemny olej płynący
    w jakichś przeźroczystych rurkach, czarny olej sie nigdy nie wybieli, a jak
    będzie jakaś awaria to ciśnienie wypompuje olej do jakiegoś zbiorniczka i
    solar przestaje działać siebie ani niczego nie uszkadzajac!:O)

  • 44. Data: 2009-09-19 20:51:20
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > wymianę glikolu robi sie bez wchodzenia na dach, tylko trzeba użwyać
    > stacji do wymian a nie kombinowac metodami domowymi.

    Tu sie sprzeczal nie bede, bo nie mam pojecia o jakiej stacji piszesz.
    Przyjmuje ze tak jest, choc wydaje mi sie trudne odpowietrzenie ukladu bez
    wchodzenia na dach.

    Pozdro.. TK

  • 45. Data: 2009-09-19 20:52:19
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >powłoki absorpcyjnej i im jest ona wyższa tym lepsza jest izolacja
    >solara czyli nizsza temperatura elementów zewnętrznych - chyba jasne

    Optymista z Ciebie. :-)

    Pozdro.. TK

  • 46. Data: 2009-09-20 06:54:20
    Od: "pluton" <z...@g...pl>

    > Dziwne ze wy w ogole czytac potraficie, bo z mysleniem widze spory problem
    > jak 250 stopni C ma chalupe spalic.

    No wiesz, 250C tu, 250C tam i sie nazbiera temperatura zaplonu dachowki.

    Sa systemy odporne na brak energii slonca ,oparte na spuszczaniu cieczy.
    Tzn. te systemy wpompowuja ciecz w panel tylko wtedy, kiedy ma pracowac.
    W przeciwnym razie ciecz jest spuszczana do jakiegos zbiorniczka zapasowego.

    Taki system powinien tez zabezpieczyc uklad przed przegrzewaniem.
    Ewentualnie mozna pomyslec o jakims termozaworze lub elektrozaworze,
    ktory kieruje powrot z panela na jakis rezerwowy kaloryferek umieszczony
    na strychu.

    --
    pozdrawiam
    Nullification

  • 47. Data: 2009-09-20 06:58:27
    Od: "pluton" <z...@g...pl>

    > a to jak jakiś geniusz dobierze za duże kolektory do pojemności zasobnika

    Czy 1m3 dla 8 m2 paneli samorobek to dobry dobor ?

    --
    pozdrawiam
    Nullification

  • 48. Data: 2009-09-20 07:15:43
    Od: "pluton" <z...@g...pl>

> [...]
    > Ewentualnie mozna pomyslec o jakims termozaworze lub elektrozaworze,
    > ktory kieruje powrot z panela na jakis rezerwowy kaloryferek umieszczony

    Jeszcz mi przyszlo do glowy, ze jakis czujnik moglby w takim oprzypadku
    (przepelnienie zbiornika ciepla) wlaczyc podlogowke.

    --
    pozdrawiam
    Nullification

  • 49. Data: 2009-09-20 09:35:17
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    pluton wrote:

    > Czy 1m3 dla 8 m2 paneli samorobek to dobry dobor ?

    szklana kula zepsuta, sorry :)

  • 50. Data: 2009-09-20 09:38:11
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maniek4 wrote:

    > Tu sie sprzeczal nie bede, bo nie mam pojecia o jakiej stacji piszesz.
    > Przyjmuje ze tak jest, choc wydaje mi sie trudne odpowietrzenie
    > ukladu bez wchodzenia na dach.

    toć piszę właśnie :)

    stację podłącza sie do tych dwuch króćców na specjalnym zaworku z
    przepływomierzem.

    jednm krućcem wpływa świerzy płyn drugim wypływa stary płyn, nic sie nie
    zapowietrza :)