  • 1. Data: 2010-12-18 22:53:56
    Temat: włącznik oświetlenia - da się tak zrobić?
    Od: Sierp <s...@n...netgrr>

    Witam,

    chciałbym mieć taką możliwość, aby wchodząc do pokoju móc zapalić dwie
    nocne lampki jednym klawiszem, ale móc potem te lampki gasić osobnymi
    klawiszami.
    Nie do końca wiem, co by się wtedy działo, gdyby przełączyć ten główny
    włącznik (przy wejściu) przy zapalonej jednej nocnej lampce - ale jeżeli
    działałby jako główny właśnie - to OK. Byleby nie blokował włączenia
    lampek nocnych tymi osobnymi klawiszami.
    Jakoś nie mam przekonania, że się da, ale może.. :-)

    Sierp

  • 2. Data: 2010-12-19 00:25:57
    Temat: Re: włącznik oświetlenia - da się tak zrobić?
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "Sierp" <s...@n...netgrr> napisał w wiadomości

> [...]
    > lampek nocnych tymi osobnymi klawiszami.
    > Jakoś nie mam przekonania, że się da, ale może.. :-)

    Da się. Potrzebujesz przekaźnika bistabilnego "hotelowego" z dodatkowymi
    wejściami SET i RESET, np:

    http://www.fif.com.pl/produkt/26/276

    Dwa takie przekaźniki włączają/wyłączają te dwie lampki, każda może mieć
    swój przycisk do sterowania nią, a centralny klawisz np. przy wejściu
    umozliwia ich zgaszenie.
    Ew. sterowniki automatyki (rozwiązanie kasowe, dla głupich dwóch lampek
    chyba nie warte rozpatrywania, chyba że pod taki sterownik wepniesz coś
    więcej) - wtedy mógłbyś sie pobawić w sterowanie zależne: każdy przycisk
    przy lampce mógłby ją zapalać i gasić, przycisk przy wejściu zapalałby lub
    gasił oświetlenie górne, a dłuższe wciśnięcie dowolnego z przycisków
    gasiłoby/zapalałoby całość oświetlenia w pokoju.

    J.

  • 3. Data: 2010-12-19 11:40:55
    Od: Sierp <s...@n...netgrr>

    W dniu 2010-12-19 01:25, Jarek P. pisze:
> [...]
    >
    > Dwa takie przekaźniki włączają/wyłączają te dwie lampki, każda może mieć
    > swój przycisk do sterowania nią, a centralny klawisz np. przy wejściu

    ok... schemat rozumiem, zasade tez - jeszcze pytanie, jak sie takie cuda
    instaluje? Koszt przekaznika, to ok. 65pln, ale widze, ze montuje sie to
    na szynie - gdzie ją się montuje? W ścianie? Ile mniej więcej kosztuje?
    (jest pewnie potrzebna jedna, na której instaluje się przekaźniki i
    ciągnie kable do włączników i źródeł światła?)

    Jedynym dodatkowym ficzerem będzie być może instalacja czujek ruchu i
    zapalanie światła na tej podstawie - ale tutaj jeszcze nie wiem czy jest
    to sens, tak więc pójście w całą automatykę chyba będzie przerostem
    formy nad treścią :-)

    Sierp

    PS. Aha - jeszcze ogrzewanie podłogowe, ale nadal.. :-)

  • 4. Data: 2010-12-19 11:48:34
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    > ok... schemat rozumiem, zasade tez - jeszcze pytanie, jak sie takie cuda
    > instaluje? Koszt przekaznika, to ok. 65pln, ale widze, ze montuje sie to
    > na szynie - gdzie ją się montuje? W ścianie?

    W rozdzielni, ewentualnie w specjalnej gdzieś zamontowanej szafce.
    Jedno pytanie: chcesz tak przerobić istniejącą instalację? To będzie kłopot,
    bo zapewne nie unikniesz częściowego prucia scian.

    > Ile mniej więcej kosztuje? (jest pewnie potrzebna jedna, na której
    > instaluje się przekaźniki i ciągnie kable do włączników i źródeł światła?)

    Grosze, zwłaszcza, że potrzebujesz maleńkiej.

    > PS. Aha - jeszcze ogrzewanie podłogowe, ale nadal.. :-)

    Chyba nie nadążam?

    J.

  • 5. Data: 2010-12-19 11:56:35
    Od: Kadar <o...@g...com>

    > http://www.fif.com.pl/produkt/26/276
    > J.

    Gdybym wiedzial ze takie cuda sa to zamontowalbym u siebie w
    mieszkaniu gdy robilem od poczatku elektryke. Wychodzac z dfomu nie
    musialbym sie martwic ze ktos z domownikow zostawil zapalone swiatlo.

    KADAR

  • 6. Data: 2010-12-19 12:01:07
    Od: Sierp <s...@n...netgrr>

    W dniu 2010-12-19 12:48, Jarek P. pisze:

    > W rozdzielni, ewentualnie w specjalnej gdzieś zamontowanej szafce.
    > Jedno pytanie: chcesz tak przerobić istniejącą instalację? To będzie
    > kłopot, bo zapewne nie unikniesz częściowego prucia scian.

    sciany beda prute bo to mieszkanie w stanie deweloperskim - ale musi to
    byc w jakiejs szafce? jak duze toto jest? Bo jedyne miejsce to gdzies za
    szafkami nocnymi (to ma byc w sypialni)

    > Chyba nie nadążam?

    niewazne, glosno pisze :P

    Sierp

  • 7. Data: 2010-12-19 12:04:28
    Od: Sierp <s...@n...netgrr>

    W dniu 2010-12-19 12:56, Kadar pisze:

    > Gdybym wiedzial ze takie cuda sa to zamontowalbym u siebie w
    > mieszkaniu gdy robilem od poczatku elektryke. Wychodzac z dfomu nie
    > musialbym sie martwic ze ktos z domownikow zostawil zapalone swiatlo.

    tak, ale musialbys jak rozumiem taki (tego typu) bistabilny przekaznik
    dac do kazdego punktu oswietleniowego?

    Sierp

  • 8. Data: 2010-12-19 12:19:01
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    > tak, ale musialbys jak rozumiem taki (tego typu) bistabilny przekaznik dac
    > do kazdego punktu oswietleniowego?

    Wtedy opłaca się już zamiast tego dać sterownik. A z jego pomocą, to już
    można robić cuuuuuuda.

    J.

  • 9. Data: 2010-12-19 12:20:07
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    > sciany beda prute bo to mieszkanie w stanie deweloperskim - ale musi to
    > byc w jakiejs szafce? jak duze toto jest? Bo jedyne miejsce to gdzies za
    > szafkami nocnymi (to ma byc w sypialni)

    Wystarczy ci rozdzielnia na 4-6 modułów, sprawdź sobie wymiary góglem. Są
    wtynkowe i natynkowe, jeśli łóżko ma być stacjonarne, możesz to po prostu
    wrzucić gdzieś pod/za

    J.

  • 10. Data: 2010-12-19 12:25:19
    Od: Sierp <s...@n...netgrr>

    W dniu 2010-12-19 13:19, Jarek P. pisze:

    > Wtedy opłaca się już zamiast tego dać sterownik. A z jego pomocą, to już
    > można robić cuuuuuuda.

    hmm, chyba mozna zrobic cos jeszcze - w koncu wszystkie obwody
    oswietleniowe sa (powinny byc) osobne - wiec mozna teoretycznie zrobic
    rozwiazanie silowe - przelacznik odcinajacy wszystkie obwody
    oswietleniowe (wygodniejsze niz skrzynka elektryczna).
    Jedynie musi przyjac calkowite obciazenie obwodow oswietleniowych - myle
    sie?

    Sierp