  • 111. Data: 2017-03-29 18:23:38
    Temat: Re: zmiana systemu ogrzewania
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-03-29 o 08:42, Kris pisze:

    > Zgoda

    > Odnośnie start zgoda

    > Dobra dobra Panie wszystkowiedzacy. Zbastuj trochę bo masz z czego.
    > Szklanka z woda tobie nie pasowała to może ponownie przykład taki
    > Dwa identyczne domy w obu rodziny posiadające identyczne wymagania co do komfortu
    cieplnego
    > 22stc na wysokości pyska może byc czy jakies inne warunki proponujesz założyc?
    > Jeden dom grzany grzejnikami, drugi podłogówką.
    > Żeby ktoś czytający po łebkach nie zaczął tu pisać o kotłach kondesacyjnych vs
    zwykłych czy śmieciuchach to przyjmijmy ze domy te grzejemy prądem
    > Strat na źródle ciepła więc praktycznie nie będzie bo sprawność bliska 100% powinna
    wyjść
    > O ile wg Ciebie będzie się różniło zużycie energii w jednym domu od zużycia w
    drugim? Zakładając że w obu wymagania odnośnie komfortu są identyczne. Prościej już
    nie potrafię sorry.

    Opisywałem to już kilka razy i nie mam zamiaru tłumaczyć kolejne kilka
    czy kilkadziesiąt razy, bo i tak nie zrozumiesz, a że nie potrafisz tego
    zrozumieć to już nie mój problem.

  • 112. Data: 2017-03-29 18:41:28
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-03-29 o 10:45, Pete pisze:

    > Co się ma nie zgodzić. W okolicach 2,7m będzie te 24C, czyli jak pisał
    > wcześniej użytkownik.
    > Poza tym, teraz to chyba podłogówka już w ogóle nie grzeje, bo ja na
    > termometrze wody przy każdym obwodzie mam 22C.

    Teraz to jest najgorszy okres i "po ptokach" na takie eksperymenty, bo
    są duże skoki temperatur, które powodują, że jak przyświeci słońce i na
    zewnątrz zrobi się ciepło to w domach robi się zbyt ciepło od
    skumulowanego w nim ciepła, a automatyka szaleje. Takie eksperymenty to
    trzeba robić jak jest normalny sezon grzewczy i da się ustabilizować
    temperatury.

  • 113. Data: 2017-03-29 18:46:41
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-03-29 o 11:18, Maniek4 pisze:

    > W pomieszczeniu dla podlogowki mialo byc pod fisutem 16 a nie 24C.

    > Jak slonce nie "oszukuje" to cos tam mozna sobie pomierzyc. Mowa w
    > koncu o sredniej okresu grzewczego. A u Krisa wyszlo odwrotnie niz
    > mialo wyjsc. Gradient mial byc, ale jakby odwrotny.

    Teraz jak słońce przyświeci to w każdym domu robi się zbyt ciepło i do
    kitu pomiary.
    Czasami Kogutkowi udaje się trafić w samo sedno:
    "Przyklej tasma albo przymocuj gumka do szczotki a szczotke postaw na
    krzeselku. Spokojnie mozesz sie nie spieszyc. Pierwsze pomiary za jakies
    300 dni zrob."

  • 114. Data: 2017-03-29 19:20:28
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 29 marca 2017 18:46:44 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:
> [...]
    > "Przyklej tasma albo przymocuj gumka do szczotki a szczotke postaw na
    > krzeselku. Spokojnie mozesz sie nie spieszyc. Pierwsze pomiary za jakies

    Cały dzień słońca nie było, na zewnątrz ok 8stC
    W tym momencie słońca oczywiście już też nie ma.
    Patrzę na termometr. Na wysokości 80cm- 22stC na wysokości 2,2m o 0,9stC więcej
    Czy Ty naprawdę uważąsz że przy podłogówce im wyżej tym chłodniej?
    Jakaś inna fizyka obowiązuje?

  • 115. Data: 2017-03-29 19:24:06
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 29 marca 2017 18:23:38 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:

    > Opisywałem to już kilka razy i nie mam zamiaru tłumaczyć kolejne kilka
    > czy kilkadziesiąt razy,

    Może i tak tylko niew iadomo kiedy i gdzie

    >bo i tak nie zrozumiesz, a że nie potrafisz tego
    > zrozumieć to już nie mój problem.
    Ale po co opisywać
    Założenia dość proste podałem, odpowiedź opisowa niepotrzebna
    Będą różnice w zużyciu energii czy nie. Jeśli tak to jakiego rzędu?

  • 116. Data: 2017-03-29 20:18:49
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-03-29 o 09:40, Maniek4 pisze:

    > Krzywe maja jakis przebieg. On nie bierze sie z nikad. Choc oczywiscie
    > nie znamy parametrow CO, ale po temperaturach widac, ze nie bedzie to 90C.
    Ale krzywe są brane na środku pokoju a ja piszę o stratach które największe
    są przy ścianach zewnętrznych. Krzywe określają komfort i tyle albo
    tylko tyle
    i nie mają nic wspólnego ze stratami.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 117. Data: 2017-03-29 20:25:33
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-03-29 o 00:48, Maniek4 pisze:

> [...]
    > A wiec 860/17 200x100=5% calosci na grzania gruntu.
    > To dla podlogowki.
    > Dla grzejkow:
    > Z wykresu wiemy, ze temp. posadzki ma 20C. W praktyce tyle nie ma, bo
    > temperatura rury przy izolacji jest wyzsza jak 26C, ale niech bedzie.
    > Adama 2C przy 26C nad posadzka o ile pamietam. Temp. gruntu 10C, wiec
    > 26-10=16. 2/16=0,125W/1C.
    > 0,125x10=1,25W/m^2 w dol.
    > Straty posadzki w sezonie: 1,25x100x4300/1000=537kWh
    > 537/17 200x100=3,12%
    > Roznica to prawie 2% strat na niekorzysc podlogowki. A to i tak bez

    Nie nie mylisz się, to jest oczywiste bo podłoga ma większą temp,
    ale przy grzejniku to ściana a szczególnie okno ma dużo wyższą temp
    a starty jednostkowe sporo większe niż 10cm styro pod podłogą, więc te
    straty 2% są bez znaczenia bo w innym miejscu zyskujemy ~20%.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 118. Data: 2017-03-29 20:29:53
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-03-29 o 19:24, Kris pisze:

    > Może i tak tylko niew iadomo kiedy i gdzie

    > Ale po co opisywać
    > Założenia dość proste podałem, odpowiedź opisowa niepotrzebna
    > Będą różnice w zużyciu energii czy nie. Jeśli tak to jakiego rzędu?

    15 do 20% a może być i więcej, dlatego że straty się ciężko liczy i
    trzeba sporo uproszczeń robić w obliczeniach, 2 nigdy nie ma dwóch
    identycznych budynków, chociażby ze względu na wiatr który ma także
    udział w stratach, błędy i niechlujność w wykonawstwie.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 119. Data: 2017-03-29 20:39:41
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 29 marca 2017 20:29:58 UTC+2 użytkownik Janusz napisał:
    > 15 do 20% a może być i więcej,
    Marketoidy na googlach podają 5 % a z zasady zawyżają.

> [...]
    > identycznych budynków, chociażby ze względu na wiatr który ma także
    > udział w stratach, błędy i niechlujność w wykonawstwie.

    Przypuśćmy że zgodzę się z tym że ten sam komfort jest przy podłogówce w domu gdzie
    na wysokości pyska mam 20stC jak i tam gdzie sa grzejniki i na wysokości pyska jest
    22stC
    Skąd Tobie to 15-20% wyszło?
    Przypominam że dla uproszczenie pisałem o grzaniu czystym prądem żeby nie mieszać do
    tego sprawności żródła energi

  • 120. Data: 2017-03-29 20:40:28
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-03-29 o 11:47, Kris pisze:

    > Co niektórzy i ściany grzeja(ogrzewanie ścienne) a i sufitowe bywa.

    Wiesz są ludzie którym zawsze ciepło, ale ja mam podobne doświadczenia
    jak pete, naprawiałem kompa w domu te grzanym grzejnikami i posiedziałem
    tam parę godzin, tak potwornie zmarzłem w nogi
    że głowa mała.

    > No i nie kwestionuje tego że przy podłogówce podłoga jest cieplejsza
    > Zimą pewnie przy podłogówce podłoga ma te 30stc pewnie,
    Już napisałem, w mrozy lekkie mam 26 st na panelach.

    >przy kalafiorach temperatura podłogi będzie bliska temperatury
    >powietrza czyli gdzieś te 20stc

    Powiem delikatnie, mylisz się, temp takiej podłogi to 15-16 st a nawet
    mniej, mierzone pirometrem wszystkie temperatury.

    > Ale mniejsza o to
    > W tej dyskusji jak maniek zauważył ktoś próbował trochę prawa
    fizyki dopasować twierdząc ze podłogówka pod sufitem powietrza
    nie nagrzewa- że niby ciepło z kalafiorów to frunie do góry a z
    podłogówki trzyma się podłogi.

    Wykresy do których pijesz robi się w warunkach labolatoryjnych czyli w
    warunkach ustalonych, bez wentylacji i ludzi którzy mieszają powietrze.
    Owszem potem są tam testerzy ale oni określają komfort po pomiarach temp
    a nie przed. Ale to nie wielka zmiana, przy podłogówce temp są w miarę
    wyrównane i niewysokie, przy grzejnikach pod sufitem jest sauna.

    --
    Pozdr
    Janusz