  • 121. Data: 2017-03-29 21:07:38
    Temat: Re: zmiana systemu ogrzewania
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 29 marca 2017 20:40:33 UTC+2 użytkownik Janusz napisał:
    > Już napisałem, w mrozy lekkie mam 26 st na panelach.

    No i ok. Przy większych temp i wiatrach pewnie 30stC się nie pomyliłem

    > Powiem delikatnie, mylisz się, temp takiej podłogi to 15-16 st a nawet
    > mniej, mierzone pirometrem wszystkie temperatury.

    Dlaczego te podłogi sa tak wychłodzone wg Ciebie skoro grzejniki te 50stC w
    pomieszczenie pompują?
    Aż tak duże straty w dół?
    > Wykresy do których pijesz robi się w warunkach labolatoryjnych czyli w
    > warunkach ustalonych, bez wentylacji i ludzi którzy mieszają powietrze.
    > Owszem potem są tam testerzy ale oni określają komfort po pomiarach temp
    > a nie przed. Ale to nie wielka zmiana, przy podłogówce temp są w miarę
    > wyrównane i niewysokie, przy grzejnikach pod sufitem jest sauna.
    Mam podejrzenie graniczące z pewnością że jak jutro zmierzę temperature pod sufitem u
    mnie na piętrze(a tam mam grzejniki) to kolejna nieścisłość będzie bo sauny tam nie
    odnotuję
    Pewnie termometry mam skopane;)

  • 122. Data: 2017-03-29 21:22:50
    Od: Budyń <b...@g...com>

    Wlasnie zmierzylem pirometrem ,przy podlogowce, od podlogi po sufit wlasciwie
    jednakowa temperatura, +/- 0,2st

  • 123. Data: 2017-03-29 22:08:32
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-03-29 o 20:40, Janusz pisze:
    > fizyki dopasować twierdząc ze podłogówka pod sufitem powietrza
    > nie nagrzewa- że niby ciepło z kalafiorów to frunie do góry a z
    > podłogówki trzyma się podłogi.

    Dobrze zaprojektowana podłogówka i prawidłowo wykonana ma temperaturę
    nie większą jak 26-28'C. Dlatego powietrze w pomieszczeniu nie ma szans
    nagrzać się bardziej niż wynosi temperatura podłogi.
    Rozkład temperatur, który wskazałem, gdzie temperatura pod sufitem
    wynosi 16'C, a podłogi 26'C dotyczy tylko pomieszczeń budynków
    jednokondygnacyjnych lub pomieszczeń na najwyższej kondygnacji.
    W tym przypadku ciepłe powietrze unosi się do góry, ale po drodze traci
    energię, gdyż są straty ciepła poprzez ściany, poprzez wentylację oraz
    poprzez strop. Dlatego w przypadku podłogówki temperatura pod stropem,
    ponad którym znajdują się nieogrzewane pomieszczenia zawsze będzie
    niższa od temperatury podłogi i od temperatury powietrza niewiele ponad
    podłogą.
    W przypadku pomieszczeń, ponad którymi znajdują się kolejne
    pomieszczenia ogrzewane, rozkład temperatur będzie inny, ponieważ
    przepływ energii cieplnej przez taki strop może być różny. Jeżeli na
    poddaszu będzie podłogówka to część ciepła z tej podłogówki, będzie
    grzało pomieszczenia piętro niżej, gdyż temperatura stropu u góry będzie
    większa jak temperatura tego stropu u dołu. Jeżeli temperatury ponad
    stropem i pod stropem będą takie same to taki strop będzie się
    zachowywał jak idealny izolator termiczny, ponieważ ciepło nie będzie
    przenikać ani w górę, ani w dół. Jeżeli temperatura na poddaszu będzie
    niższa niż temperatura pod stropem to ciepło będzie częściowo przenikać
    przez ten strop do góry.

    Przy okazji mała dygresja. Kiedyś miałem okazję zaprojektować i
    uruchomić automatykę stanowiska do badań przewodności termicznej
    materiałów dla laboratorium politechniki.
    Jako idealna izolacja termiczna została tam zastosowana izolacja
    aktywna. Po obydwu stronach przegród komory badawczej, znajdowały się
    bardzo dokładne, selekcjonowane termometry Pt-100 a regulatory PID przy
    użyciu grzałek utrzymywały po zewnętrznej stronie komory z bardzo dużą
    dokładnością temperaturę taką samą jak wewnątrz komory badawczej.
    Dzięki temu ciepło z wnętrza komory nie miało możliwości "uciekać"
    poprzez obudowę komory badawczej, a tylko jedynie poprzez badany materiał.
    Podobna rzecz może zachodzić pomiędzy ogrzewanymi pomieszczeniami czy to
    pomieszczeniami znajdującymi się na kolejnych kondygnacjach czy też
    pomiędzy ścianami działowymi sąsiadujących, ogrzewanych pomieszczeń.

    W przypadku grzejników sprawa przedstawia się nieco inaczej. Grzejnik
    nagrzewają powietrze do wyższej temperatury, bo są zasilane wodą o
    temperaturze 40-50-60'C. Dlatego pod sufitem potrafi się utrzymywać
    temperatura 30-40'C, zwłaszcza w pomieszczeniach, ponad którymi są
    kolejne pomieszczenia ogrzewane, a przy podłodze nawet poniżej 20'C
    W takim przypadku straty ciepła będą mniejsze niż na najwyższej kondygnacji.

    Jeżeli pomieszczenie z grzejnikami znajduje się na najwyższej
    kondygnacji, wtedy temperatura pod sufitem będzie niższa, a straty będą
    wyższe niż w pomieszczeniach niżej.

    Ze względu na inny rozkład temperatur, oszczędności energetyczne przy
    użytkowaniu podłogówki vs. grzejniki będą większe w pomieszczeniach na
    ostatnich kondygnacjach niż w pomieszczeniach, ponad którymi znajdują
    się pomieszczenia ogrzewane.

    Rozkłady temperatur będą różne w różnych domach, a ich kształt i różnice
    w temperaturach różne, zależne od wysokości pomieszczeń, izolacyjności
    ścian, oraz kondygnacji. Ponadto wpływ na te charakterystyki mają także
    okna i wentylacja.

    Tak więc różne domy mogą się zachowywać nieco inaczej i inne mogą być
    rozkłady temperatur.

  • 124. Data: 2017-03-29 22:11:24
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 29 marca 2017 19:20:31 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

    > Cały dzień słońca nie było, na zewnątrz ok 8stC

    Slask pozdrawia - +21stC, caly dzien sloneczny. W samochodzie bez klimy
    nie da sie wytrzymac, slonce opala przez szybe :D

    Uprzedzajac Kogutka (ze to smog zatrzymuje cieplo z atmosfery czy cos
    rownie madrego :D PM10 sprzed godziny - 27. Zyc nie umierac, caly dzien
    w tshircie w krotkim rekawie :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 125. Data: 2017-03-29 22:48:10
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-03-29 o 20:39, Kris pisze:
    > Marketoidy na googlach podają 5 % a z zasady zawyżają.
    >

    > dlatego że straty się ciężko liczy i
    >
    > Przypuśćmy że zgodzę się z tym że ten sam komfort jest przy podłogówce w domu gdzie
    na wysokości pyska mam 20stC jak i tam gdzie sa grzejniki i na wysokości pyska jest
    22stC
    > Skąd Tobie to 15-20% wyszło?
    > Przypominam że dla uproszczenie pisałem o grzaniu czystym prądem żeby nie mieszać
    do tego sprawności żródła energi

    Straty na oknach są duże, nawet bardzo duże jeżeli grzejniki będą
    dobrane 90/70. Piszę o zwykłych tanich oknach plastikowych, takie jak
    90% budujących kupuje.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 126. Data: 2017-03-29 22:49:29
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-03-29 o 21:07, Kris pisze:

> [...]
    u mnie na piętrze(a tam mam grzejniki) to kolejna nieścisłość będzie bo sauny tam nie

    A masz teraz zimę? zmierz jak będzie -10st wtedy pogadamy.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 127. Data: 2017-03-29 23:05:03
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-03-29 o 20:18, Janusz pisze:

    > Ale krzywe są brane na środku pokoju a ja piszę o stratach które największe
    > są przy ścianach zewnętrznych. Krzywe określają komfort i tyle albo
    > tylko tyle
    > i nie mają nic wspólnego ze stratami.

    No nie do konca. Krztalt krzywych determinuja wlasnie straty. Dla
    podlogowki obnizenie temperatury pod sufitem a dla grzejnikow nad
    podloga. Gdyby nie straty krzywe byly by prostymi pionowymi. A prawde
    mowiac troche dziwny ten wykres jest. Zbyt duze odchylenie podlogowki na
    gorze na moj gust. Niestety brakuje w nim podstawowych danych takich jak
    parametry scian, posadzki itd. Mozna by sie wtedy pokusic o jakies
    konkretniejsze wyliczenia. W sumie mozna go traktowac jako ciekawostke,
    albo jakis tendencyjny marketing, tylko nie wiem jakiej branzy.

    Pozdro.. TK

  • 128. Data: 2017-03-29 23:12:05
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > Skąd Tobie to 15-20% wyszło?
    > Przypominam że dla uproszczenie pisałem o grzaniu czystym prądem żeby nie mieszać

    To zależy od wielu czynników. Czy dom jest jednokondygnacyjny, czy
    wielokondygnacyjny. Jakie są wysokości pomieszczeń. Jaka jest izolacja
    domu. Jakie okna. Jaka wentylacja. Czy pomieszczenia najcieplejsze mają
    ściany zewnętrzne i ile ścian. Jakie duże są przeszklenia ścian
    zewnętrznych. Czy są wykusze i jaki jest kształt podstawy domu itd.

    Poza tym od preferencji cieplnych użytkowników, a także od zastosowanych
    materiałów na podłogach.

    Może to być 5, 10, 15 a w niektórych, szczególnych przypadkach nawet ok. 20%

    Nie można powiedzieć jednoznacznie ile, bo to są bardzo indywidualne
    wyniki, ale można powiedzieć ze 100% pewnością, że będzie oszczędniej.

  • 129. Data: 2017-03-29 23:14:36
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-03-29 o 20:25, Janusz pisze:

    > Nie nie mylisz się, to jest oczywiste bo podłoga ma większą temp,
    > ale przy grzejniku to ściana a szczególnie okno ma dużo wyższą temp
    > a starty jednostkowe sporo większe niż 10cm styro pod podłogą, więc te
    > straty 2% są bez znaczenia bo w innym miejscu zyskujemy ~20%.

    Ze stratami w oknie sie zgodze, ale zauwasz, ze na rysunku krzywa
    podlogowki odchyla sie najbardziej od wysokosci 1,8m. To jak drut
    obejmuje okna, choc z nizsza temperatura. Druga sprawa to wyzsza temp.
    scian na dole. W pewnym sensie kompesuja straty cyrkulacyjne na gorze
    przy grzejnikach. Kwestia otwarta pozostaje wentylacja grawitacyjna. Tu
    straty przy grzejnikach beda spore, choc tez zalezne od wymiany. Sporo
    jest niewiadomych. Dlatego niezlym pomyslem byloby wprowadznie do OZC
    modelowego pomieszczenia. Jak Ci sie chce to ciekaw jestem wynikow.

    Pozdro.. TK

  • 130. Data: 2017-03-29 23:17:30
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-03-29 o 22:11, Adam Sz. pisze:

> [...]
    >
    > Uprzedzajac Kogutka (ze to smog zatrzymuje cieplo z atmosfery czy cos
    > rownie madrego :D PM10 sprzed godziny - 27. Zyc nie umierac, caly dzien

    A tam. U nas dzien dluzszy.

    Pozdro.. TK