  • 21. Data: 2024-09-13 08:07:41
    Temat: Re: ale grupa siadła
    Od: Trybun <M...@t...cb>

> [...]
    > Jeszcze przed południem zachodnia połać jest już oświetlona i
    > produkuje, grubo po południu doświetlona jest jeszcze wschodnia. Gdy
    > moja południowa już dawno nie pracuje to zachodnia daje jeszcze z
    > 1,5kW. I odwrotnie, gdy południowa daje jakieś ochłapy, to wschodnia
    > już ma 2kW.
    > Obie instalacje dobrze się uzupełniają, południowa daje sporo na
    > magazyn - maj, czerwiec i lipiec pompuje nawet po 100kWh dziennie.
    > Wschód - zachód dokłada kilkadziesiąt kWh do magazynu i pokrywa mi
    > zapotrzebowanie domu od wschodu do zachodu słońca.

    Ogólnie, i nie chodzi tylko o o to że południowa strona jest najlepsza.
    A po prostu z tego że przy ustawieniu wschód-zachód instalacja nigdy nie
    zadziała na full, czyli na maksimum swoich możliwości wynikającej z
    powierzchni jaka zajmuje.

  • 22. Data: 2024-09-13 08:54:01
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 13.09.2024 o 08:07, Trybun napisał:
> [...]
    > instalacja nigdy nie zadziała na full, czyli na maksimum swoich
    > możliwości wynikającej z powierzchni jaka zajmuje.

    Czy to nie tylko kwestia kąta nachylenia? Przy czym o ile się (bardzo
    luźno) orientuję, to niższy kąt zapewnia zdaje się wyższą produkcję
    dzienną, nawet jeśli maksymalna osiągana moc chwilowa jest niższa.

    Mateusz

  • 23. Data: 2024-09-13 12:09:52
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2024 o 08:07 Trybun <M...@t...cb> pisze:

> [...]
    > A po prostu z tego że przy ustawieniu wschód-zachód instalacja nigdy nie
    > zadziała na full, czyli na maksimum swoich możliwości wynikającej z

    Taj jak Mateusz napisał - zależy jaki kąt ma instalacja wschód-zachód. Jak
    masz niewielki kąt (kilkanaście stopni) to nie jest źle.
    Dodatkowo masz lepsze pokrycie dzienne w produkcji. Z takiej instalacji
    masz dużo wcześniej i dużo później produkcję niż z południa, parabola z
    produkcji jest niższa ale szersza.
    Sumaryczna produkcja dzienna jest mniejsza niż z takiej samej instalacji
    skierowanej na południe, ale może się okazać (tak jak jest u mnie) że zysk
    jest większy. Co z tego, że z południowej mam dużą moc w południe, jak
    najwięcej prądu potrzebuję w godzinach 6-9 i 16-21. Południowa w tym
    okresie daje mało, wschód zachód pokrywa mi w tych godzinach
    zapotrzebowanie domu w 100% mimo, że jest ponad 2x mniejsza niż południowa.

    Ja swoją wschód-zachód zrobiłem celowo, mimo, że mam miejsce na południe.
    Właśnie po to aby mieć taki mix. Południowa pracuje głównie na magazyn w
    PGE (z którego odzyskuję 70%), wchód-zachód pokrywa dzienną energię bytową
    w 100%

    TG

  • 24. Data: 2024-09-13 18:54:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Czy to nie tylko kwestia kąta nachylenia? Przy czym o ile się (bardzo
    > luźno) orientuję, to niższy kąt zapewnia zdaje się wyższą produkcję
    > dzienną, nawet jeśli maksymalna osiągana moc chwilowa jest niższa.

    Z całkowania wychodzi, że w polskich i bardziej północnych szerokościach
    geograficznych najbardziej wydajne byłoby położenie wszystkiego na płasko.
    Ale tak się nie da, bo się zakurzy a deszcz nie spłucze. Potrzebne jest
    nachylenie przynajmniej 15-20 stopni.

    W przypadku *pojedynczej połaci* wiele też zależy od indywidualnego
    przypadku -- jak się to ma do otoczenia i na czym komu zależy. Ale
    jeśli rozpatujemy "farmę", czyli na przykład pole kapusty zamienione
    w elektrownię, to *zawsze* (w każdej szerokości geograficznej) płaskie
    ułożenie da "maksimum swoich możliwości wynikającej z powierzchni
    jaką zajmuje". Kilka lat temu tutaj to komuś tłumaczyłem. To znaczy
    próbowałem tłumaczyć, bo z drugiej strony było, że "sześć hektarów
    zastawione trackerami da *na pewno* więcej. To "na pewno" wynikało
    z Głębokiego Przekonania i towarzyszyło mu westchnienie, że trackery
    drogie i *tylko* z tego powodu takich farm nie ma. Powszechne nauczanie
    matematyki na elementarnym poziomie też tanie nie jest, więc się niczemu
    nie dziwię.

    Spotykane w elektowniach mocno ukośne ustawienie na południe wynika
    z chęci wyciągnięcia maksimum nie z powierzchni zajmowanej, tylko
    z powierzchni paneli. Ekonomia taka sprawdza[ła] się gdy krzem drogi,
    a ziemia tania. Ale dzisiaj widuje się coraz więcej płaskich namiocików.
    Nawet na południu. Krzem staniał, ziemia przeciwnie.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2024-09-14 20:08:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Na południu Hiszpanii (jestem tam kilka razy w roku) zmienili
    > orientację swoich farm. Wcześniej wszystko było na południe pod
    > niewielkim kątem, teraz (od jakiś 3 lat) nowe farmy powstają
    > na wschód- zachód pod niewielkim kątem. Wygląda to tak, że jest
    > rządek (czasami nawet po 1 km długości dwuspadowych daszków,
    > przerwa na wjazd maszyn i kolejny dwuspadowy rządek po horyzont.
    > Kąt na oko mniejszy niż 20st.

    No więc właśnie, ten proces przemian miałem na myśli. Na początku
    moich kontaktów z fotowoltaliką (rok 2003) pisywałem po Usenetach
    o południowohiszpańskich instalacjach. Andaluzyjskich konkretnie.
    Wtedy typowa "elektrownia" to były dwa panele zamontowane na wysokim
    drągu, który dało się z dołu obracać, by podążać za słońcem.

    Wtedy moją pisaniną nikt się nie interesował, bo mało kto wiedział
    co to jest ta fotowoltaika. No to przypomnę trochę: to najbardziej
    użyteczne zastosowanie ogniw słonecznych, z jakim można się spotkać.
    Tanie (wtedy już poniżej 10 euro za wat) moduły krzemowe zamieniały
    niedostępne odludzia, gdzie do najbliższej linii energetycznej
    jest kilkadziesiąt kilometrów, w całkiem wygodne miejsce do życia
    w pięknych okolicznościach przyrody.

    Współczesna licytacja, komu ile udało się w ciągu lata zdobyć
    voucherów na zimowy prąd z węgla, jakoś mnie nie kręci.

    Jarek

    --
    Socjalizm to władza radziecka plus elektryfikacja całego kraju.