  • 1. Data: 2010-02-14 18:35:34
    Temat: 30-letnie schody zewnetrzne - jak to zaizolowac i ocieplic?
    Od: Kazimierz Debski <k...@o...eu>

    Witam,

    Pod poniższymi linkami znajdują się zdjęcia schodów które chciałbym
    zaizolować przeciw wilgoci i ocieplić ale nie za bardzo wiem, jak się do
    tego zabrać.

    http://kazdeb.prv.pl/Temp/dscf3297_przod.jpg
    http://kazdeb.prv.pl/Temp/dscf7139_tyl.jpg
    http://kazdeb.prv.pl/Temp/dscf6069_calosc.jpg

    To, co widać oparte jest na ścinie domu i dwóch filarach. Kilka lat po
    zakończeniu budowy, w przestrzeniach między schodami, filarami i ścianą
    domu zrobiono fundamenty i postawiono ścianki. Obecnie zaczyna się to
    rozłazić. Ścianka z tyłu pękła (zdjęcie sprzed 2 lat - jeszcze nie było
    pęknięcia), ścianka z oknem i drzwiami właściwie się sypie bo była
    budowana w 81' roku i nie wiem, czy nawet cement widziała. Ale to
    nieważne bo ta część jest przeznaczona do rozbiórki i ponownego postawienia.

    Natomiast chciałbym nie ruszać schodów i tego, co pod nimi, bo ścianka
    pod schodami trzyma się dobrze. Od środka jest wszystko otynkowane ale
    są dwie długie rysy: jedna między dobudowaną ścianką a schodami a druga
    między schodami a ścianą domu. O ile pierwsza rysa mnie nie dziwi bo po
    prostu siadła dostawiona ścianka, o tyle ta druga jest trochę dla
    mnie zaskakująca bo schody powinny być zespolone ze ścianą nośną. Obie
    rysy stanowią drogę dla wilgoci wpływającej do środka i niszczącej m.in.
    ścianę nośną domu. W pod schodami jest po mokro nawet w lipcu mimo
    wietrzenia. Natomiast wewnątrz domu ściana jest wilgotna i pleśnieje.
    Dodam, że schody są od strony północno - zachodniej.

    Jak się za to zabrać??

    Pozdrawiam,

    Kazek

  • 2. Data: 2010-02-14 20:48:22
    Od: M <M...@w...pl>

    Kazimierz Debski pisze:

    > To, co widać oparte jest na ścinie domu i dwóch filarach. Kilka lat po
    [...]
    > Jak się za to zabrać??

    Skoro tak, to oznacza, że nie potrzebujesz żadnych murów (wszystko wisi
    na filarze. Wystarczy konstrukcja szkieletowa i sama wełna w ściany
    (+GK) + wełna na sufit. Lekkie, łatwe i szybkie. Musisz tylko zadbać o
    ciągłość izolacji.

    M.

  • 3. Data: 2010-02-14 21:12:16
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On Feb 14, 7:35 pm, Kazimierz Debski <k...@o...eu> wrote:
    > Witam,
    >
    > Pod poniższymi linkami znajdują się zdjęcia schodów które chciałbym
    > zaizolować przeciw wilgoci i ocieplić ale nie za bardzo wiem, jak się do
    > tego zabrać.

    Pierwsza rzecz to;
    - zrobic zadaszenie nad schodami - (cokolwiek zrobisz ze schodami to
    warunki atmosferyczne, woda, mroz zrobia swoje)

    Jak sie z tym uporasz to mozesz juz robic co chcesz. Schody wytrzymaja
    nastepne 100 lat.
    Polozyc plytki na nie. scianki ocieplic na zewnatrz styro razem z
    elewacja.

    Widze ze masz jeszcze ten nieszczesny balkonik. Zrob rowniez
    zadaszenie nad nim. Pozniej ten balkonik ociepl styropinem naokolo bo
    to strasznie duzy mostek termiczny.

  • 4. Data: 2010-02-15 18:00:49
    Od: Kazimierz Debski <k...@o...eu>

    > (+GK) + wełna na sufit. Lekkie, łatwe i szybkie. Musisz tylko zadbać o
    > ciągłość izolacji.

    No właśnie, ciągłość izolacji...
    Akurat sufit nie stanowi problemu, bo zgodnie z planem, będzie tam ganek.

    Kazek

  • 5. Data: 2010-02-15 18:29:19
    Od: Kazimierz Debski <k...@o...eu>

    > Pierwsza rzecz to;
    > - zrobic zadaszenie nad schodami
    A o tym nie pomyslalem :-(
    I jest/bedzie problem. W starostwie dosc przeszedlem, zeby dostac
    pozwolenie budowlane. Wg mojej wiedzy, pozwolenia na zadaszenie i tak
    bym nie dostal bo "dach musi byc symetryczny" - koniec, kropka! Tak mowi
    starostwo. Jedyny dopuszczalny dach to taki jak na stodole, zadnych
    zadaszen nad balkonami, doslownie nic!
    Oczywiscie ludzie buduja "nieco inaczej" ale ja mialem inne priorytety i
    jak mi powiedzieli, ze na przedluzenie dachu w innym miejscu nie dostane
    zgody (bo bedzie niesymetryczny) to odpuscilem.

    Kolejna kwestia to taka, ze chcac te schody zadaszyc musialbym postawic
    wzdluz nich scianke bo jest to strona polnocno - zachodnia i przy
    typowych w mojej okolicy wiatrach sam daszek niewiele pomoze. A jakbym
    zrobil scianke i daszek to mialbym wejscie do domu tunelem, co nam nie
    odpowiada.

    - (cokolwiek zrobisz ze schodami to
    > warunki atmosferyczne, woda, mroz zrobia swoje)
    Zdaje sobie z tego sprawe.

    > Polozyc plytki na nie. scianki ocieplic na zewnatrz styro razem z
    > elewacja.
    No coś takiego planuję. Zastanawaim sie tylko nad schodami, czy mozna je
    ocieplić od środka, tzn od spodu? I czy to ma sens?

    > Widze ze masz jeszcze ten nieszczesny balkonik.
    Ze wzgledu na planowana budowe ganku (zwanego obecnie wiatrołapem)
    nieszczesny balkonik przestanie istniec.
    Wiatrołap jest mi konieczny ze względu na napór wiatru i deszczu.
    W jesieni, w stodole założyłem drzwi od strony północno - zachodniej
    (tej samej co w domu) otwierane do wewnątrz i już po pierwszym wietrze z
    deszczem wiedziałem, że to błąd. Jak zima puści to "obracam" drzwi.

    Kazek

  • 6. Data: 2010-02-15 20:06:39
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On Feb 15, 7:29 pm, Kazimierz Debski <k...@o...eu> wrote:

> [...]
    > bym nie dostal bo "dach musi byc symetryczny" - koniec, kropka! Tak mowi
    > starostwo. Jedyny dopuszczalny dach to taki jak na stodole, zadnych

    W ktorym kraju ty zyjesz. W polsce raczej z tym problemu nie ma.
    Zadaszenie robisz bez pozwolenia i tyle.

    > Oczywiscie ludzie buduja "nieco inaczej" ale ja mialem inne priorytety i
    > jak mi powiedzieli, ze na przedluzenie dachu w innym miejscu nie dostane
    > zgody (bo bedzie niesymetryczny) to odpuscilem.

    Takich spraw sie nie zglasza. To jest oslona konstrukcyjna budynku.

> [...]
    > typowych w mojej okolicy wiatrach sam daszek niewiele pomoze. A jakbym
    > zrobil scianke i daszek to mialbym wejscie do domu tunelem, co nam nie

    Na wiatry jest sposob w postaci szklanych szyb ktore przyczepiasz do
    belek wspornikowych daszku. Problem jednak jest z tym ze trzeba bedzie
    te szyby myc.
    Jesli nie chcesz miec szybmozesz sobie zrobic kratke ktora obrosnie np
    jakims winobluszczem. Tym bardziej ze od strony polnocno-zachodniej
    musisz wybierac rosliny ciemnolubne.

    > Zdaje sobie z tego sprawe.

    To dobrze

    > No co takiego planuj . Zastanawaim sie tylko nad schodami, czy mozna je
    > ociepli od rodka, tzn od spodu? I czy to ma sens?

    Nie ocieplaj od srodka. Zrob od zewnarz aby schody byly wkomponowane w
    elewacje domu. Jesli zrobisz od srodka to i tak bedziesz musial
    tynkowac schody.
    Jesli zrobisz elewacje na schodach musisz zrobic odpowiednie obrobki
    aby woda ze schodow wychodzila poza obrys budynku. Lub posawic murek
    zamiast balustrady tak aby ewentulana woda na stopniach splywala po
    stopniach a nie na sciane.

    > Ze wzgledu na planowana budowe ganku (zwanego obecnie wiatro apem)
    > nieszczesny balkonik przestanie istniec.
    > Wiatro ap jest mi konieczny ze wzgl du na nap r wiatru i deszczu.
    > W jesieni, w stodole za o y em drzwi od strony p nocno - zachodniej
    > (tej samej co w domu) otwierane do wewn trz i ju po pierwszym wietrze z
    > deszczem wiedzia em, e to b d. Jak zima pu ci to "obracam" drzwi.

    Balkonik na schodami pomoze tobie wkmponowac cala konstrukcje daszku.
    Zrob dszek nad balkonem rowniez. Roztapiajacy snieg nie bedzie
    penetrowal ewenualne plytki ktore zapewne kiedys polozysz na nim.

    Co ci pomge doradzic to eliminuj wode ze wszystkich mozliwych
    powierzchni pokrytych plytkami. Jesli nie mozesz zadbaj o bardzo dobra
    izolacje przeciwilgociowa oraz zwroc uwage aby plytki byly klejone na
    pelna zaprawe a nie na tzw placki. /Nie mozebyc pod nimi
    pustekpowietrza/. Fuga ma byc paroprzepuszczalna.

    Generalnie przypatrz sie obiektom w gorach a dowiesz sie jak nalezy
    walczyc z woda i sniegiem.

  • 7. Data: 2010-02-15 20:12:48
    Od: M <M...@w...pl>

    Kazimierz Debski pisze:

    > No właśnie, ciągłość izolacji...
    > Akurat sufit nie stanowi problemu, bo zgodnie z planem, będzie tam ganek.

    Ocieplenie w szkielecie daje się od wewnątrz, więc i ciągłość jest
    zachowana.

    M.

  • 8. Data: 2010-02-16 08:13:28
    Od: putek <p...@p...onet.pl>

    http://www.bdb.com.pl/zdjecia/salon/2010010117290551
    6025.pdf

    może ten link będzie pomocny, zabieram się do podobnego problemu i tam
    ten temat jest dosyć dobrze omówiony

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2010-02-16 19:27:20
    Od: Kazimierz Debski <k...@o...eu>

    > W ktorym kraju ty zyjesz. W polsce raczej z tym problemu nie ma.
    > Zadaszenie robisz bez pozwolenia i tyle.
    Wiem, wiem :-)
    W mojej okolicy to, co zamierzam zrobic, wszyscy robia bez papieru. Ale
    ja jestem ostrozny.

    > To jest oslona konstrukcyjna budynku.
    Bardzo podoba mi sie to okreslenie :-)

    > Problem jednak jest z tym ze trzeba bedzie te szyby myc.
    Wlasnie tu jest problem. I to nie kwestia samego mycia, tylko wysokosci,
    na jakiej to trzeba by robic. Najwyzsza szyba bedzie gdzies w okolicy 5
    metrow. A od wewnatrz niby nizej ale na scohdach ciezko drabinke ustawic.

    > jakims winobluszczem. Tym bardziej ze od strony polnocno-zachodniej
    > musisz wybierac rosliny ciemnolubne.
    I to by nam sie nawet podobalo.

    > Nie ocieplaj od srodka. Zrob od zewnarz aby schody byly wkomponowane w
    > elewacje domu.
    Nie bralem takiego rozwiazania pod uwage bo ... po prostu nie spotkalem
    nigdzie czegos takiego. Ale jesli to jest wykonalne, to tez mi sie podoba.

    > Lub posawic murek zamiast balustrady
    Mieszkalem 25 na Slasku Opolskim i tam czesto widywalem takie murki
    zarowno w przed- jak i po-wojennych domach. Od dzis wiem, po co tak robiono.

    > Balkonik na schodami pomoze tobie wkmponowac cala konstrukcje daszku.
    > Zrob dszek nad balkonem rowniez.
    Nad balkonem bedzie daszek, bo bedzie to zarazem daszek nad wiatrolapem.

    > pelna zaprawe a nie na tzw placki. /Nie mozebyc pod nimi
    > pustek powietrza/.
    To wiedzialem. I majster od plytek pewnie tez to wie.
    > Fuga ma byc paroprzepuszczalna.
    Ale o tym juz nie slyszalem. A fuge kupuje ja a nie majster :-).

    Dziekuje za wszystkie rady. Mam teraz obraz jak sie za to zabrac i co
    miec na uwadze. A jak i kiedy to zrobie to zobaczymy. Za 2 miesiace bede
    zmieniac dach i to na razie jest priorytetem. A powoli zaczynam planowac
    co pilniesze dalsze prace.

    > Generalnie przypatrz sie obiektom w gorach a dowiesz sie jak nalezy
    > walczyc z woda i sniegiem.
    Chyba latem musze zaczac zabierac rodzine w gory. Obecnie mieszkam w
    Malopolsce wiec gory mam w zasiegu nawet popoludniowego niedzielnego
    wyjazdu.

    Pozdrawiam,

    Kazek

  • 10. Data: 2010-02-16 19:28:21
    Od: Kazimierz Debski <k...@o...eu>

    putek pisze:
    > http://www.bdb.com.pl/zdjecia/salon/2010010117290551
    6025.pdf

    Dziekuje. Na pewno sie przyda, bo jest co poczytac.

    Pozdrawiam,

    Kazek