  • 1. Data: 2016-08-04 15:09:24
    Temat: Altanka/pergola - co zamiast zastrzałów
    Od: l...@g...com

    Hej,

    Planuje postawić małą altankę/pergole (4x3m). Słupy 14x14 (tak jak przy tarasie),
    belki 14/7. Mam jeden problem: nie chce zastrzałów z drewna (żeby nowocześniej
    wyglądało, ani z linek stalowych (dzieci). Czy da się zastosować jakieś inne
    rozwiązanie?

    Pozdr,
    Mariusz

  • 2. Data: 2016-08-04 15:17:17
    Temat: Re: Altanka/pergola - co zamiast zastrzałów
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 4 sierpnia 2016 15:09:25 UTC+2 użytkownik l...@g...com
    napisał:

> [...]
    wyglądało, ani z linek stalowych (dzieci). Czy da się zastosować jakieś inne

    O to masz zalozenia takie jak ja :) Ja mam takie cos na wzor:

    http://szyna.civ.pl/altanka.jpg

    Poki co - wypuscilem z szesciu stop fundamentowych (40x40x100) ok 50cm
    stalowe plaskowniki z nawierconymi otworami (po szesc w kazdym). Tutaj je
    widac:

    http://tinyurl.com/h2fx7xa

    Plaskowniki maja rozstaw 14cm po zewnatrz miedzy jednym, a drugim - tzn.,
    ze bede musial w samych slupach wyfrezowac rowki na ~5mm i na te rowki
    "nasune" slupy. Potem przewierce slupy na wylot i skrece gwintowanymi
    pretami. Oprocz tego tak jak na w/w projekcie - bede mial wymurowana
    grillo-wedzarnie, ktora bedzie miala szerokosc od slupa do slupa i te dwa
    skrajne slupy dodatkowo do niej zakotwie.

    Ja raczej zrobie dodatkowo stalowe linki (ktore na zdjeciu widac), dla
    pewnosci, szczegolnie, ze tam i tak bede mial pergole po ktorej bedzie
    rosnac winogrono, a dach bedzie z ciezkiej dachowki. Jakbym robil z czegos
    lzejszego to bym chyba te linki olal :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 3. Data: 2016-08-04 22:53:12
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    napisał:
> [...]
    wyglądało, ani z linek stalowych (dzieci). Czy da się zastosować jakieś inne

    takie grube belki solidnie połączone zapewne nie wymagają wzmocnienia zastrzałami.

    b.

  • 4. Data: 2016-08-04 23:09:52
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 4 sierpnia 2016 22:53:13 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    > takie grube belki solidnie połączone zapewne nie wymagają wzmocnienia zastrzałami.

    Wlasnie - Tys jest szpec od drewniakow - jak polaczyc te belki zeby bylo
    najsolidniej?

    http://szyna.civ.pl/altanka.jpg

    Chodzi przede wszystkim o polaczenie slupow z "ramą" - w domu to by sie
    nazywalo murlata (reszta - tj. dach i krokwie to juz wiadomo) :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2016-08-04 23:18:22
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu czwartek, 4 sierpnia 2016 23:09:54 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

    > Wlasnie - Tys jest szpec od drewniakow - jak polaczyc te belki zeby bylo
    > najsolidniej?

    w drewniaku to uzyłbym stalowych łączników - bo łącznia są niewidoczne. A w altanie
    tak sie nie da, bo ma byc elegancko -trzeba zatem jakis ciesielskich wynalazków
    próbować. Moze zwykłe podcięcia na 1/2 grubosci profili skrecone śrubą?

    b.

  • 6. Data: 2016-08-04 23:21:30
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 4 sierpnia 2016 23:18:23 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

> [...]
    próbować. Moze zwykłe podcięcia na 1/2 grubosci profili skrecone śrubą?

    Tzn. "murlaty" w ten sposob ze soba? A jak samo mocowanie murlaty do
    slupow? Tez z wycieciem (od dolu) + przykreceniem na wylot od gory do
    slupow srubami? Musze powoli to zaczac ogarniac, choc na ten rok planuje
    tylko wedzarnik, altane zostawie chyba na przyszly - ale zobaczymy, jak
    bedzie pogoda dobra to na jesien moze sie i za nia wezme :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 7. Data: 2016-08-05 06:58:17
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu czwartek, 4 sierpnia 2016 23:21:31 UTC+2 użytkownik Adam Sz. napisał:

> [...]
    > tylko wedzarnik, altane zostawie chyba na przyszly - ale zobaczymy, jak
    > bedzie pogoda dobra to na jesien moze sie i za nia wezme :)

    nawet nie próbuję doradzać jak te belki łączyć - trzeba miec plan, piwo, piłę - wtedy
    leci :)
    natomiast jesli fundament zrobisz tak ze bedzie trzmał słupy w pionie (na
    wyłamywanie) to tym mniej mocne muszą być połączenia górne. Gdyby belke (nogę) udało
    sie nafrezowac na 0,5m i nadziać na rurę stalową wystającą z fundamentu to całą góre
    możesz mocowac na slinę :)

    b.

  • 8. Data: 2016-08-05 10:23:22
    Od: l...@g...com

> [...]
    rozwiązanie?

    > takie grube belki solidnie połączone zapewne nie wymagają wzmocnienia zastrzałami.

    Na górce mieszkam = potrafi powiać. Dodatkowo jestem zwolennikiem "myśli budowlanej":
    lepiej za mocno/za solidnie niż za słabo. Jakieś wzmocnienie chciałbym jednak dać ale
    te zastrzały mi za cholerę nie pasują. A jakbym podparł 2 słupy zastrzałami od dołu
    (takie podparcie jak w słupkach ogrodzeniowych? Teoretycznie nie powinno się wtedy
    nic skręcać. Albo dodać belki od dołu słupa do belki (taki zastrzał ale nie mały u
    góry tylko przez całość?

  • 9. Data: 2016-08-05 10:25:36
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu piątek, 5 sierpnia 2016 06:58:19 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    > nawet nie próbuję doradzać jak te belki łączyć - trzeba miec plan, piwo, piłę -
    wtedy leci :)

    No wlasnie planu mi poki co brakuje ;)

> [...]
    sie nafrezowac na 0,5m i nadziać na rurę stalową wystającą z fundamentu to całą góre

    Mysle, ze te moje stopy z zatopionymi plaskownikami beda tak samo mocno
    trzymac - beda o tyle brzydsze, ze bedzie widac nakretki z obu stron ale
    to mi nie przeszkadza. Nie wiem czy wyzej czytales i fote mojego patentu
    widziales? Plaskowniki wystaja na ~40-50cm w rozstawie niecalych 14cm.
    Plaskowniki sa grube na bodaj 4 albo 5mm, wiec taki rowek na nie bede musial
    w slupach po obu stronach wyfrezowac. Pozniej slup bedzie nasuniety na
    plaskowniki i skrecony szescioma pretami gwintowanymi (na wylot). Wiec to
    raczej bedzie "beton" ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 10. Data: 2016-08-19 19:02:57
    Od: wolim <n...@p...tu>

    W dniu 2016-08-04 o 15:17, Adam Sz. pisze:

    > Ja raczej zrobie dodatkowo stalowe linki (ktore na zdjeciu widac),

    Jak się takie stalowe napinające linki fachowo nazywają? I czy można je
    dać u góry w płaszczyźnie poziomej po przekątnej murłat?

    Ja z kolei planuję dzieciom zrobić taki mini małpi gaj, jak tu:

    http://tinyurl.com/malpigaj

    i też mi miecze (zastrzały) drewniane nie pasują. Idealne byłyby takie
    linki ale montowane w płaszczyźnie "dachu" właśnie. Zresztą na tym
    zdjęciu widać chyba taką linkę.

    Pozdrawiam,
    MW