  • 21. Data: 2013-11-26 23:51:13
    Temat: Re: Bida teraz będzie mniejsza o połowe, idzie nowe dziadu idzie nowe.
    Od: "Budyń" <b...@r...pl>

    news:b4077f8e-ce69-415a-aa25-33d2d3a78106@googlegrou
    ps.com...
    >30-tu lat pod wzgledem eksploatacyjnym wychodzi TANIEJ niz wegiel, a
    >inwestycyjnie jakies maksymalnie 5% podraza inwestycje pt. "budowa domu".

    tobie wychodzi 5% bo jestes swiadomym użytkownikiem - dla przecietnego
    budowniczego małe szanse - fachowcy mu wcisną sprzet za 60kzł.

    b.

  • 22. Data: 2013-11-26 23:56:20
    Od: "Budyń" <b...@r...pl>

    ps.com...
    >Jak kogos stac na wybudowanie domu to stac go tez na inny rodzaj
    >ogrzewania.

    tych którzy buduja za gotówke to pewnie tak - ale ci zmuszeni zyciową
    sytuacją i zarżnieci kredytem to niekoniecznie.

    >Kazdemu kto musi zyc i wdychac ten syf, chorujac potem na raka pluc i inne
    >swinstwa. Wez wyjdz sobie wieczorem jak jest niz na osiedle pooddychac

    jest to jakas racja ale trzeba znaleźć jakis sensowny konsensus. Niby ten
    postulat zeby tylko nowe budynki mialy taki obowiazek jest sensowny -ale
    bedzie jak zwykle na przykladzie krakowa.

    b.

  • 23. Data: 2013-11-27 09:19:04
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 26 listopada 2013 21:00:09 UTC+1 użytkownik Adam napisał:
    > Z drugiej strony gdyby zakazali tylko w nowych inwestycjach palenia weglem
    > to bylby to martwy przepis - bo straznik przechodzac sie ulica nie bedzie
    > sprawdzal daty oddania do uzytku kazdego domu z ktorego komina leci dym ;)
    Ja myślę ze nie w paleniu weglem jest problem.
    Pamietam w latach 80tych do ogrzania domu w którym wówczas mieszkałem kupowało się
    6-8ton wegla. Było to na wsi, jakies talony roplnicy na egiel dostawali i kazdy grzał
    weglem. Kocioł który wtedy tam był to była taka prymitywna konstrukcja ze praktycznie
    ogień szedł w komin. JW jednym z pomieszczeń na piętrze było ciepło tylko od tego że
    przechopdził tam komin i grzał.
    Jak zrobiliśmy z ojcem kocioł samoróbkę ale z większa ilością kanałów to nagle komin
    był zimny a i wegla na zimne strarczyło 3-4 tony.
    Większość osób jakies mniejsze lub większe modernizacje CO porobiło i zużycie wegla
    spadło. Duża część mieszkańców pali drewnem. Część nowobudowanych chałup ogrzewanych
    jest gazem.
    W zwiazku z tym że "spożycie" węgla drastycznie spadło to i syfu w powietrzu jest
    mniej. Inna sprawa to spalanie śmieci.
    Ale też pamiętam że w 80tych latach w całej miejscowości były dwa Fiaty 126p, jeden
    polonez, dwa Tarpany i kilka Ursusów C330
    Teraz praktycznie na kazdym podwórku dwa auta stoja+ ciągniki, kombajny itp.
    Temat o Krakowie jest i tak mi się wydaje że problem smogu to nie wegiel a spaliny
    własnie. Ale zawsze gdzieś jakieś lobby sie znajdzie i jakies uzasadnienie musi byc.

  • 24. Data: 2013-11-27 09:20:06
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    uzytkownik napisał(a):
    > Użytkownik <k...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

    > Ty naprawdę się nadajesz na polityka, bo głoszone przez Ciebie teorie są
    > równie absurdalne i durnowate jak tych oszołomenów z ul. Wiejskiej :)

    Nie nadaje się Kogutek na polityka, ponieważ jego teorie są obrzydliwie
    pragmatyczne. A pragmatyzm jest czymś, czego politycy brzydzą się jak
    diabeł święconej wody.
    Podany przykład ewolucyjnej zmiany sposobów ogrzewania jest
    zdroworozsądkową próbą pogodzenia świętego prawa własności z
    oczekiwaniami ogółu lokalnej społeczności...
    --
    zbigi i stopka zastępcza

  • 25. Data: 2013-11-27 09:37:15
    Od: WS <L...@c...pl>

    W dniu środa, 27 listopada 2013 09:19:04 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

    > Temat o Krakowie jest i tak mi się wydaje że problem smogu to nie wegiel a spaliny
    własnie.

    Z moich obserwacji (np. jezdzac na rowerze) wychodzi, ze jednak piece...
    W lecie jest OK, jesienia jak zaczynaja palic, to w "blokowiskach" nie widac
    specjalnej roznicy, a ruch samochodowy obok jest b.duzy, a wystarczy wjechac w
    zabudowe z domkow lub stare kamienice (centrum, Tyniec, Kliny) to juz smierdzi
    dymem...

    Zreszta badania (ciekawe, kto zamiawial ;) ) potwierdzaja to:

    "Z ekspertyzy wynika, że zakaz używania samochodów ograniczy stężenie pyłu PM 10
    zaledwie o 0,78 mikrogramów na metr sześcienny, ale kosztować to będzie ponad 14 mln
    zł. Dla porównania: trzydniowy zakaz palenia w piecach ograniczy zanieczyszczenie o
    mniej więcej 134,48 mikrogramów na metr sześcienny. Koszt? Niecałe 2 mln zł."

    Całość: http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,44425,11027144,Skaz
    ani_na_smog__Krakowa_nie_da_sie_przewietrzyc.html#ix
    zz2lphm69Tc

    WS

    PS. uswiadamianie ludzi nic nie daje - przyklad "ze wsi" sprzed miesiaca: sasiadka
    spalila cala kupe plastykowych butelek (w ogrodzie, nawet nie w kotle CO), na moje
    stwierdzenie, ze przeciez biora to gratis (nawet przed ustawa smieciowa zabierali,
    dajac worki na wymiane) powiedziala, ze za duzo zabawy z pakowaniem i wynoszeniem :(

  • 26. Data: 2013-11-27 09:54:25
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    >swinstwa. Wez wyjdz sobie wieczorem jak jest niz na osiedle pooddychac
    >"swiezym powietrzem" - kolacji nie trzeba jesc, tylko dobrze ten smog
    >trzeba pogryzc :)

    Wychodzę sobie wieczorem na moim nowym osiedlu domków (każdy domek ma piec
    na ekogroszek z podajnikiem takiego samego producenta) i jakoś daje się
    oddychać ...
    Dodatkowo nie widać żadnego dymu wydobywającego się z komina lub co najwyżej
    jakiś bardzo delikatny biały dymek ..

    Problem to jest z tymi co palą śmieci w piecach lub z tymi co mają
    archaiczne kotły a dodatkowo nie potrafią palić ...
    Tutaj przydała by się edukacja tych ludzi i pokazanie im jak prawidłowo
    palić i ... oszczędzać...

    Sądzę że jakby jakaś babinka dowiedziała się jak prawidłowo palić i w ciągu
    roku dzięki temu zużywał z 1tonę mniej opału i miała z 800zł oszczędności to
    była by mocno tym zainteresowana :)

  • 27. Data: 2013-11-27 10:07:02
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 27.11.2013 09:19, Kris pisze:

    > Temat o Krakowie jest i tak mi się wydaje że problem smogu to

    To co??

    Ale poczytaj sobie tu:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Pea_soup_fog
    http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Smog_of_1952
    http://en.wikipedia.org/wiki/Clean_Air_Act_1956

  • 28. Data: 2013-11-27 10:14:08
    Od: Krzysztof Garus <g...@g...com>

    > 99% syfu kominowego w powietrzu to jest PALENIE GORNIAKAMI OD DOLU!!!!, czyli tak
    zwalymi dorzutkami wegla.

    > jesli widzisz ze z komina idzie zółta jak diabli anakonda smrodu to znaczy to ze
    debil jakis wrzucil wegiel na rozgrzany zar....

    > pali 3,14zda gorniakiem od dolu!!!

    skoro nawet instrukcje obslugi do nowych kotlow tak kaza palic...

    > kampania uswiadamiajaca powinna usunac 80 proc. tego zjawiska...., tym bardziej ze
    oszczednosci na paleniu gorniakiem tak jak sie powinno sa poteżne!

    > no ale na takiej kampani przydupasy lokalnego krolika nie zarobia... ilez moze
    kosztowac jedno spotkanie z mieszkancami, czy nawet kilka lub ulotki jakies...

    na tej stronce sa gotowe ulotki do wydrukowania i powieszenia na plocie
    http://czysteogrzewanie.pl/

    bajcik

  • 29. Data: 2013-11-27 10:21:51
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

> [...]
    >30-tu lat pod wzgledem eksploatacyjnym wychodzi TANIEJ niz wegiel, a
    >inwestycyjnie jakies maksymalnie 5% podraza inwestycje pt. "budowa domu".

    Czyżby pompy ciepła Ci się nie sprzedawały zbytnio ? ;-)
    Typowy mały domek wykonany z niezbyt drogich materiałów , bez żadnych
    udziwnień , po taniości można mieć za około 300 tys zł.
    Czyli rozumiem że za 15tys jesteś w stanie zaoferować kompleksowy montaż i
    wykonanie dolnego źródła dla pompy ciepła gruntowej , a jeśli działka będzie
    mała to oczywiście w cenie będą odwierty pionowe. Wszystko z robocizną i
    sprzętem ?
    Jeśli tak , to pogadam z sąsiadami i sądzę że się skuszą :)

    Zapewne nie ...
    Jedynie pompa gruntowa może dać niższe koszty niż palenie ekogroszkiem i to
    przy wykorzystaniu drugiej taryfy. Dodatkowo dom musi wtedy być szczelny i
    bardzo ciepły aby akumulacja ciepła dawała radę.
    W tanim domkach tego się nie da zrobić ...

    Mamy demokrację i klient wybiera sposób ogrzewania taki jaki mu odpowiada ..
    Palenie paliwami stałymi (drewno/węgiel) jest legalne ...

    Wegiel dzis wybieraja osoby tylko i wylacznie nieswiadome ze istnieje cos
    lepszego, bezobslugowego i taniego w eksploatacji. Nikt swiadomie syfu
    sobie w domu nie zainstaluje dlatego moze i dobrze ze zrobi sie o tym
    glosno bo dzieki temu ludzie zaczna w koncu szukac alternatyw :)

    Po pierwsze nie wszędzie jest gaz. Tam gdzie mieszkam gazu nie ma i zapewne
    nie będzie.
    Jak dla mnie główną alternatywą dla ekogroszku jest gaz. Ceny przyłączenia i
    kotła zbliżona.
    Dodatkowo domy jakie ludzie budują to nie nie są domy pasywne a często nawet
    daleko im do niskoenergetycznych ...
    Widzę jak ludzie budują. Standard ocieplenia to 10cm , dach 15-20cm ,
    podłoga z 5cm. Ci co dają więcej to są nieliczni. Materiały z promocji z Obi
    i itd ...
    Dosłownie tylko raz widziałem że ktoś montował szary styropian. WM w żadnym
    domu budowanym nie widziałem , także nie widziałem żadnego domu bez kominów
    :)
    Dodatkowo często widać wykusze , balkony i inne "mostki termiczne" :)

    To że w Warszawce "elyta" buduje domy z solarami , pompami , oknami
    pasywnymi , WM , dają bardzo grube ocieplenie i dodatkowo o najlepszych
    parametrach nie oznacza że tak jest w całej Polsce ...

  • 30. Data: 2013-11-27 10:27:48
    Od: "uzytkownik" <a...@s...pl>

    ps.com...
    W dniu wtorek, 26 listopada 2013 22:22:04 UTC+1 użytkownik Budyń
    napisał:

    > ... pompe ciepla, ktora w perspektywie 30-tu lat pod wzgledem
    > eksploatacyjnym
    > wychodzi TANIEJ niz wegiel, a inwestycyjnie jakies maksymalnie 5%
    > podraza
    > inwestycje pt. "budowa domu".

    To taniej to są tylko i wyłącznie Twoje pobożne życzenia. Będziesz pluł
    sobie w brodę, kiedy pompa zacznie się psuć, a z całą pewnością 30 lat
    to ona nie "pociągnie". Ponadto sprawność pompy będzie z roku na rok
    coraz mniejsza, bo to tylko mechanika. Kocioł węglowy jak się popsuje to
    nawet kupisz nowy za 1500zł, który posłuży kolejne kilkanaście lat.
    Fakt, że trzeba się będzie przy nim narobić, dokładając codzienjnie po 3
    razy i wynosząc popiół. Ale jak wydasz 3000-5000 tys. i kupisz kocioł z
    dolnym spalaniem to tylko dojdzeisz do kotła raz na jeden-dwa dni, aby
    dołożyć i przerusztować rusztem mechanicznym, a popiół wybierzesz
    jeden-dwa razy w tygodniu. Taki kocioł jest ekologiczny, ponieważ
    spalanie jest zbliżone do kotłów palnikowych i wiele kotłów o takiej
    konstrukcji posiada certyfikat ekologiczny. Jeżeli ktoś ma nico więcej
    kasy i chce się jeszcze mniej narobić to kupuje kocioł retortowy do
    którego dokłada co kilka dni, wybieram z popielnika popiół co 2 dni.
    Dla przykładu mój kocioł zasypuję przy obecnych temperaturach co 4-5 dni
    pół na pół ekogroszkiem i miałem, w sumie ok. 125kg, a popiół wybieram z
    popielnika co 2-4 dni w zależności od jakości węgla. Jeżeli cokolwiek
    się dzieje niedobrego z kotłem to wysyła do mnie SMS-y. Nawet jak już
    kończy się w zbiorniku węgiel to jestem powiadamiany SMS-em, a nadzór
    nad kotłem mam z każdego miejsca na świecie, gdzie jest dostępny
    internet lub sieć GSM z internetem.
    Dymu z komina prawie w ogóle nie widać. Mam kocioł 35kW, bo taki jest mi
    potrzebny do ogrzania 2 budynków.

    Teraz policzmy koszty na moim przykładzie:

    Mój kocioł wg ceny rynkowej kosztuje ponad 12 tys. zł. + cena komina ok.
    5 tys. + osprzęt (pompa, zawory, rury spalinowe) liczmy także 5 tys. zł.
    Dodatkowy koszt to ok. 22 tys. zł.
    Instalacji CO nie bierzemy pod uwagę, bo czy kocioł węglowy, czy gazowy
    czy też pompa ciepła to ta instalacja być musi.
    Kotłowni także nie ma co liczyć, bo na pompę ciepła także musisz mieć
    pomieszczenie.

    Ilość opału w sezonie jaki potrzebuję to ok. 6 ton.
    Wartość opałowa ekogroszku realnie 26MJ/kg, choć sprzedawca zapewnia, że
    powyżej 27MJ/kg cena 840zł za tonę w workach.
    Realna wartość opałowa miału ok. 22MJ/kg, cena 650zł za tonę w workach,
    choć sprzedawca zapewnia, że jest ona zbliżona do ekogroszku, gdyż jest
    to odsiewka z tego samego węgla, z którego robią ekogroszek. Sprzedawca
    sam rozdrabnia wegiel i przesiewa produkując ekogroszek.
    Średnio wartość opałowa mieszanki ekogroszku i miału 24MJ/kg, cena 745zł
    za tonę co daje łącznie ok. 4,5 tys. zł za opał + 500zł za drewno i
    podpałkę do rozpalania.
    Tu muszę jeszcze napisać, że mogę w tym kotle palić samym miałem, ale
    musiałby to być miał suchy. Wilgotny miał ma tendencje do zawieszania
    się w zbiorniku, dlatego mieszam z ekogroszkiem. Różnicy w spalaniu
    ekogroszku lub miału praktycznie nie widać.
    Sprawność kotła wg producenta powyżej 85%, ale przyjmijmy 70% jako
    wartość realną.
    Daje mi to łącznie 24 * 6000 * 70% = ok. 1GJ energii (ok. 277MWh) w
    cenie ok. 5 tys. zł.
    Koszt dodatkowy to własna praca. Wywóz popiołu w ramach wywozu śmieci to
    tak czy tak to i tak bym tyle samo płacił. Popiół pakuję w worki, w
    których przywożony jest opał.
    Wszystko co liczyłem to na korzyść Twojej pompy ciepła.

    Teraz policz ile by mnie kosztowała instalacja pompy ciepła o mocy 35kW
    i koszt wygenerowania w sezonie ok. 1GJ (tj. ok. 277MWh) energii.