eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieBida teraz będzie mniejsza o połowe, idzie nowe dziadu idzie nowe. › Re: Bida teraz będzie mniejsza o połowe, idzie nowe dziadu idzie nowe.
    From: "uzytkownik" <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Bida teraz będzie mniejsza o połowe, idzie nowe dziadu idzie nowe.
    Date: Wed, 27 Nov 2013 10:27:48 +0100

    news:b4077f8e-ce69-415a-aa25-33d2d3a78106@googlegrou
    ps.com...
    W dniu wtorek, 26 listopada 2013 22:22:04 UTC+1 użytkownik Budyń
    napisał:

    > ... pompe ciepla, ktora w perspektywie 30-tu lat pod wzgledem
    > eksploatacyjnym
    > wychodzi TANIEJ niz wegiel, a inwestycyjnie jakies maksymalnie 5%
    > podraza
    > inwestycje pt. "budowa domu".

    To taniej to są tylko i wyłącznie Twoje pobożne życzenia. Będziesz pluł
    sobie w brodę, kiedy pompa zacznie się psuć, a z całą pewnością 30 lat
    to ona nie "pociągnie". Ponadto sprawność pompy będzie z roku na rok
    coraz mniejsza, bo to tylko mechanika. Kocioł węglowy jak się popsuje to
    nawet kupisz nowy za 1500zł, który posłuży kolejne kilkanaście lat.
    Fakt, że trzeba się będzie przy nim narobić, dokładając codzienjnie po 3
    razy i wynosząc popiół. Ale jak wydasz 3000-5000 tys. i kupisz kocioł z
    dolnym spalaniem to tylko dojdzeisz do kotła raz na jeden-dwa dni, aby
    dołożyć i przerusztować rusztem mechanicznym, a popiół wybierzesz
    jeden-dwa razy w tygodniu. Taki kocioł jest ekologiczny, ponieważ
    spalanie jest zbliżone do kotłów palnikowych i wiele kotłów o takiej
    konstrukcji posiada certyfikat ekologiczny. Jeżeli ktoś ma nico więcej
    kasy i chce się jeszcze mniej narobić to kupuje kocioł retortowy do
    którego dokłada co kilka dni, wybieram z popielnika popiół co 2 dni.
    Dla przykładu mój kocioł zasypuję przy obecnych temperaturach co 4-5 dni
    pół na pół ekogroszkiem i miałem, w sumie ok. 125kg, a popiół wybieram z
    popielnika co 2-4 dni w zależności od jakości węgla. Jeżeli cokolwiek
    się dzieje niedobrego z kotłem to wysyła do mnie SMS-y. Nawet jak już
    kończy się w zbiorniku węgiel to jestem powiadamiany SMS-em, a nadzór
    nad kotłem mam z każdego miejsca na świecie, gdzie jest dostępny
    internet lub sieć GSM z internetem.
    Dymu z komina prawie w ogóle nie widać. Mam kocioł 35kW, bo taki jest mi
    potrzebny do ogrzania 2 budynków.

    Teraz policzmy koszty na moim przykładzie:

    Mój kocioł wg ceny rynkowej kosztuje ponad 12 tys. zł. + cena komina ok.
    5 tys. + osprzęt (pompa, zawory, rury spalinowe) liczmy także 5 tys. zł.
    Dodatkowy koszt to ok. 22 tys. zł.
    Instalacji CO nie bierzemy pod uwagę, bo czy kocioł węglowy, czy gazowy
    czy też pompa ciepła to ta instalacja być musi.
    Kotłowni także nie ma co liczyć, bo na pompę ciepła także musisz mieć
    pomieszczenie.

    Ilość opału w sezonie jaki potrzebuję to ok. 6 ton.
    Wartość opałowa ekogroszku realnie 26MJ/kg, choć sprzedawca zapewnia, że
    powyżej 27MJ/kg cena 840zł za tonę w workach.
    Realna wartość opałowa miału ok. 22MJ/kg, cena 650zł za tonę w workach,
    choć sprzedawca zapewnia, że jest ona zbliżona do ekogroszku, gdyż jest
    to odsiewka z tego samego węgla, z którego robią ekogroszek. Sprzedawca
    sam rozdrabnia wegiel i przesiewa produkując ekogroszek.
    Średnio wartość opałowa mieszanki ekogroszku i miału 24MJ/kg, cena 745zł
    za tonę co daje łącznie ok. 4,5 tys. zł za opał + 500zł za drewno i
    podpałkę do rozpalania.
    Tu muszę jeszcze napisać, że mogę w tym kotle palić samym miałem, ale
    musiałby to być miał suchy. Wilgotny miał ma tendencje do zawieszania
    się w zbiorniku, dlatego mieszam z ekogroszkiem. Różnicy w spalaniu
    ekogroszku lub miału praktycznie nie widać.
    Sprawność kotła wg producenta powyżej 85%, ale przyjmijmy 70% jako
    wartość realną.
    Daje mi to łącznie 24 * 6000 * 70% = ok. 1GJ energii (ok. 277MWh) w
    cenie ok. 5 tys. zł.
    Koszt dodatkowy to własna praca. Wywóz popiołu w ramach wywozu śmieci to
    tak czy tak to i tak bym tyle samo płacił. Popiół pakuję w worki, w
    których przywożony jest opał.
    Wszystko co liczyłem to na korzyść Twojej pompy ciepła.

    Teraz policz ile by mnie kosztowała instalacja pompy ciepła o mocy 35kW
    i koszt wygenerowania w sezonie ok. 1GJ (tj. ok. 277MWh) energii.