  • 1. Data: 2011-07-29 14:03:48
    Temat: Budowanie - prawo
    Od: "mohamed" <f...@w...pl>

    Witam,

    Sytuacja 1.
    Kupiłem działkę budowlaną na której stawiam dom. Istnieje na niej budynek
    gospodarczy, który jest "przylepiony" do granicy sąsiada. Czy to oznacza:

    1) że sąsiad może budować teraz budynki które są przyległe do granicy mojej
    działki (bez mojej zgody)?
    2) czy JA mogę stawiać więcej budynków w granicy lub powiększyć istniejący
    budynek gospodarczy bez żadnych dodatkowych zgód (sąsiada)?

    Sytuacja 2.
    Chcę kupić działkę budowlaną (wąska - ok. 13m szer.). Sąsiad ma wybudowany
    dom który jest przyległy do granicy tej działki. Czy to automatycznie
    oznacza, że ja mogę budować nowy dom i przykleić się do domu sąsiada, czyli
    wybudować się w granicy z działką sąsiada?

    Z góry dziękuje za odpowiedzi.

  • 2. Data: 2011-07-29 16:03:14
    Temat: Re: Budowanie - prawo
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "mohamed" <f...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > 1) że sąsiad może budować teraz budynki które są przyległe do granicy mojej

    moze - ale takie jak ten budynek

    > 2) czy JA mogę stawiać więcej budynków w granicy lub powiększyć istniejący
    > budynek gospodarczy bez żadnych dodatkowych zgód (sąsiada)?

    nie. I zgoda sąsiada nie ma nic do rzeczy - nie ma obecnie w prawie budowlanym
    takiego czegos jak zgoda sąsiada.

> [...]
    > oznacza, że ja mogę budować nowy dom i przykleić się do domu sąsiada, czyli
    > wybudować się w granicy z działką sąsiada?

    na dzialkach wąskich (ponizej 16m) można budować na granicy, niezależnie czy na tej
    granicy budynek sąsiada stoi czy nie.

    b.

  • 3. Data: 2011-08-01 15:44:46
    Od: "mohamed" <f...@w...pl>

    Użytkownik "mohamed" <f...@w...pl> napisał w wiadomości

    <cyk>

    >nie. I zgoda sąsiada nie ma nic do rzeczy - nie ma obecnie w prawie
    >budowlanym takiego czegos jak zgoda sąsiada.

    Rozumiem. Czyli ten budynek jest "martwym punktem" i stoi tylko dlatego, że
    ma jakąś zamierzchłość historyczną lub działka została podzielona tak, że
    znajduje się on w granicy. Dlaczego sąsiad może więc stawiać pomieszczenie
    gospodarcze w granicy? Czy w ogóle już nie mogę tego budynku rozbudować -
    nawet wgłąb mojej działki?

    Mam jeszcze pytanka:
    - do budynku "doklejone" są jeszcze dwa inne pomieszczenia gospodarcze:
    szopa oraz do szopy - garaż. Czy istnieje możliwość połączenia budynków
    gospodarczych tzn. z tej szopy chciałbym zrobić "ganek" do pomieszczenia
    gospodarczego, a garaż zlikwidować.

  • 4. Data: 2011-08-01 18:55:57
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > gospodarcze w granicy? Czy w ogóle już nie mogę tego budynku rozbudować -

    Wgłąb to możesz.

> [...]
    > szopa oraz do szopy - garaż. Czy istnieje możliwość połączenia budynków
    > gospodarczych tzn. z tej szopy chciałbym zrobić "ganek" do pomieszczenia

    Nie widze problemu, o ile sie dobrze rozumiemy to mozesz :)

    b.