  • 1. Data: 2012-05-13 20:06:09
    Temat: C.o. na nowo - totalna przeróbka, nietypowo.
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Mam taką sytuację:

    Odbiorniki:
    a) kaloryfery
    b) podłogówka (mieszalnik z niezależną pompą)
    c) baniak z wodą
    d) basen (w planach)

    Źrodła:
    a) piec węglowy
    b) kominek z płaszczem
    c) solary (w planach)

    Od kilku dni staram się zaprojektowac instalację w której istnieje
    możliwość podłaczenia dowolnych źródeł do dowolnych odbiorników w sposób
    absolutnie dowolny. *Wydaje* mi się, że problem nie da się rozwiązać
    używając wielu pomp i zaworów jednokierunkowych (być może gdybym zamiast
    pomp zasosował kompresory ...)

    Dlatego zastanawiam się nad rozwiązaniem kompletnie innym, chciałbym
    wiedzieć czy rozwiązanie to jest: a) zgodne z przepisami, b) ma
    możliwość działania tak jak opisałem.

    Po pierwsze: mogę wykonać samodzielne, dowolne sterowanie elektroniczne,
    z dowolną ilością procedur bezpieczeństwa. Wobec tego nie chciałbym
    tutaj dyskutować że jakiś element padnie i sie popsuje całość. Moja
    głowa w tym aby sterownik(i) był pewny i bedzie (ponadto będzie
    redundantny). Sterownik będzie mial sprzężenie zwrotne z czujników
    przeplywu w każdym obwodzie, więc nie ma dyskusji o tym że jakiś obwód
    sie nie otworzy - dowiem się o tym.

    Po drugie widzę to tak:

    a) instalacja otwarta
    b) *jedna* pompa na całą instalację
    c) pompa znajduje się na centralnej magistrali
    d) każdy obwód mozna podpiąc i wypiąć z magistrali za pomocą zaworu
    włącz/wyłącz (w jednym punkcie, np. wszędzie tylko na powrocie)
    e) magistrala, w przypadku zamknięcia wszystkich obwodów wylacza
    centralną pompę.
    f) zbiornik przelewowy jest wpięty w sposób taki, aby ciśnienie zawsze
    moglo uciec z instalacji bez względu na stan zaworów.
    g) kazdy obwod wyposazony jest we własne zawory bezpieczeństwa i
    wodomierze pomiarowe (do obliczenia przepływu i kontroli działania).

    Teraz co widzę:
    Teoretycznie połączenie równoległe odbiorników i źródeł do wspólnej
    magistrali spowoduje dzialanie zasady superpozycji, tzn przy podłaczeniu
    dwoch obwodów przepływy ustalą się na jakąs proporcję wynikającą ze
    stosunku oporów w każdym.

    Teraz: nie wiem czy zasada superpozycji ma zastosowanie dla obwodów
    hydraulicznych, być może zjawiska są nieliniowe. Jednak kiedy obserwuje
    swoją instalacje, to widzę, że zarowno baniak z wodą i jak i kaloryfery
    wydają się po wpięciu równoległym działać, pomimo zasadniczo różnych
    oporów przepływu (zapewne rzędy wielkości, a działa). Ponadto
    przypuszczalnie silna pompa (być może z regulacją mocy) powinna załatwić
    sprawę silnie różnych oporów.

    Widzę, że mozna znaleźć zwory sterowane "wlacz/wyłacz" które w zasadzie
    wygladają na normalne pokrętła z wbudowanym serwo. Coś w tym guście mnie
    interesuje (otwieram/zamykam obwód i zawor nie pobiera już energii na
    sterowanie).

    A więc:
    a) czy mi wolno?
    b) czy to zadziała?

    Nie podaje żadnych schematów i konkretnych propozycji. Interesuje mnie
    na razie tylko tyle czy w ogóle mogę w to brnąć jako pomysł.

  • 2. Data: 2012-05-13 21:40:21
    Temat: Re: C.o. na nowo - totalna przeróbka, nietypowo.
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały wrote:
> [...]
    > zasadzie wygladają na normalne pokrętła z wbudowanym serwo. Coś w tym
    > guście mnie interesuje (otwieram/zamykam obwód i zawor nie pobiera

    jak tego komuś nie sprzedajesz to ci wolno wszytsko...

    > b) czy to zadziała?

    imho przekombinowałeś...

    po pierwsze zastosowanie układu otwartego nie jest najszczęśliwszym pomysłem
    jak masz nowoczesne grzejniki i podłogówki, z tego co pamiętam to
    producentci chyba nie daja gwarancji na grzejniki płytowe w układach
    otwartych.

    Purmo:

    3. Gwarancją objęte są grzejniki podłączone do wodnych instalacji
    centralnego ogrzewania systemu zamkniętego z naczyniem wzbiorczym
    przeponowym, wyposażonej w odpowietrzenia miejscowe (nie dopuszcza się
    systemu centralnej sieci odpowietrzającej), zasilanej z wymiennikowego węzła
    cieplnego lub kotłowni, wykonanych z rur stalowych czarnych, miedzianych lub
    z tworzywa sztucznego z barierą antydyfuzyjną i montowane w pomieszczeniach
    mieszkalnych, biurowych, usługowych i innych, w których nie ma szkodliwego
    oddziaływania korozyjnego substancji zawartych w powietrzu a w szczególności
    nie ma stałego lub okresowego zawilgocenia powierzchni grzejnika. Dopuszcza
    się montowanie grzejników dekoracyjnych PURMO w niewielkich instalacjach do
    mocy 25 kW systemu otwartego pod warunkiem używania w tych instalacjach
    dopuszczonych do stosowania inhibitorów koroz

  • 3. Data: 2012-05-13 21:45:05
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-05-13 21:40, Marek Dyjor wrote:
> [...]
    > pomysłem jak masz nowoczesne grzejniki i podłogówki, z tego co pamiętam
    > to producentci chyba nie daja gwarancji na grzejniki płytowe w układach

    Mam gdzieś gwarancje przy cenach grzejników. Jestem w stanie za 3-4 lata
    wywalić je na śmieci i kupić nowe.

  • 4. Data: 2012-05-13 21:46:55
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-05-13 21:40, Marek Dyjor wrote:
    > po pierwsze zastosowanie układu otwartego

    .. jest wymogiem gwarancji na piec węglowy. I jakoś tak lepiej się czuje
    jesli miało by gdzie uciekać ciśnienie.

  • 5. Data: 2012-05-13 21:49:53
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały wrote:

    > .. jest wymogiem gwarancji na piec węglowy. I jakoś tak lepiej się
    > czuje jesli miało by gdzie uciekać ciśnienie.

    twoja sprawa, lepiej odseparować system stałopalny od reszty choćby poprzez
    wymiennik ciepła lub bufor.

  • 6. Data: 2012-05-13 21:51:37
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-05-13 21:49, Marek Dyjor wrote:
    > twoja sprawa, lepiej odseparować system stałopalny od reszty choćby
    > poprzez wymiennik ciepła lub bufor.

    To chyba niczego nie zmienia z koncepcji sterowania, zamiast pieca
    bedzie wymiennik jako źródło ciepła.

  • 7. Data: 2012-05-13 22:17:51
    Od: a...@p...pl

    On Sun, 13 May 2012 21:40:21 +0200, "Marek Dyjor"
    <m...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >jak masz nowoczesne grzejniki i podłogówki, z tego co pamiętam to
    >producentci chyba nie daja gwarancji na grzejniki płytowe w układach

    obwod z piecem na paliwa stale (wiegiel, drewno) w postaci pieca
    weglowego, kominka - tam gdzie nie ma kontroli - powinien byc ZAWSZE
    otwarty. Obwod kaloryferow zawsze moze byc zamkniety (z naczyniem
    przeponowym). A pomiedzy moze byc bufor w postaci duzego zasobnika z
    cieplem.

    --
    ThinkXtra

  • 8. Data: 2012-05-13 22:24:39
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały wrote:

    > To chyba niczego nie zmienia z koncepcji sterowania, zamiast pieca
    > bedzie wymiennik jako źródło ciepła.

    dlatego dałbym bufor, bufor ładował ze żródeł a rozładowywał odbiornikami.

    ewentualnie możan dać bypass bufora do szybkiego zagrzania domu.