  • 71. Data: 2017-12-30 20:30:49
    Temat: Re: Co jest lepsze w grzaniu?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

    > Ale u mnie działa. I to nie tylko u mnie, bo Mietki, od których
    > brałem pompę ciepła, zaproponowali właśnie taki sposób regulacji.
    > Więc pewnie jest więcej takich jak ja, którym działa ;)

    A co ten pipsztyk właściwie reguluje? To znaczy co mierzy i czym steruje?

    > Skoro masz takie hobby to dlaczego nie, mi by się nie chciało ;)

    No mam, nic na to nie poradzę. Po latach badań praktycznych oraz
    studiów teoretycznych mógłbym to przelać w jakiś algorytm w jakomś
    języku, co się nimi z komputerami gada. Ale mi się nie chce.

    --
    Jarek

  • 72. Data: 2017-12-30 20:36:58
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 30 grudnia 2017 20:31:00 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
    > A co ten pipsztyk właściwie reguluje? To znaczy co mierzy i czym steruje?

    To jest taki ło:

    http://www.ogrzewanie.pl/regulator-temperatury-aurat
    on-3000-dual-sensor-przewodowy.html

    Mierzy temperaturę powietrza na wysokości około 1,5m. Ma też opcję
    mierzenia temp podłogi (nawet zakopałem czujnik) ale póki co nie korzystam.
    Jak wywącha, że jest chłodniej niż powinno, to robi PSTRYK i zamyka
    przekaźnik, a tenże przekaźnik puszcza napięcie na przekaźnik w pompie
    ciepła i pompa zaczyna bulgotać. Ot i wszystko.

    > No mam, nic na to nie poradzę. Po latach badań praktycznych oraz
    > studiów teoretycznych mógłbym to przelać w jakiś algorytm w jakomś
    > języku, co się nimi z komputerami gada. Ale mi się nie chce.

    A nie lepiej uskutecznić regulator pogodowy z czujnikiem zewnętrznym? :>

    L.

  • 73. Data: 2017-12-30 20:38:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan ToMasz napisał:

    > TAAAk! w starym mieszkaniu miałem firanki. jak piec odpalał na zimnym
    > mieszkaniu, to firanki "wjuchały" (poruszały się całkiem mocno pod
    > wpływem powietrza "pompowanego" przez kaloryfer

    A także były widoczne na ścianach starych mieszkań smugi kurzu biegnące
    w górę od grzejników. Widomy ślad jak gorące (i brudne) powietrze
    zapindala do góry. Teraz tego już nie ma, ani wjuchających firanek, ani
    osmalonych ścian przy kaloryferach. Znak, że radiacja zwiększyła swój
    udział w grzaniu wobec konwekcji.

    --
    Jarek

  • 74. Data: 2017-12-30 20:41:52
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 30 grudnia 2017 20:23:32 UTC+1 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:
    > Litr na m2 ~wchodzi, zgadza się?

    Pi razy oko, tylko że ja mam tego ciut więcej np. na korytarzu (gdzie rurki
    lecą praktycznie tuż obok siebie). 230 m2 powierzchni grzanej, do tego
    rodzielacze, rurki w kotłowni, naczynia przeponowe, mniej więcej 300L wychodzi.

    L.

  • 75. Data: 2017-12-30 20:53:53
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

    > To jest taki ło:
    >
    > http://www.ogrzewanie.pl/regulator-temperatury-aurat
    on-3000-dual-sensor-przewodowy.html

    Mój podobny, choć wygląda bardziej "profesjonalnie", więcej tajemniczych
    cyferek. Ale kosztował chyba niewiele więcej.

> [...]
    > przekaźnik, a tenże przekaźnik puszcza napięcie na przekaźnik w pompie
    > ciepła i pompa zaczyna bulgotać. Ot i wszystko.

    Wszystko? Pytanie, co dalej. Czy czeka aż wyniucha temperaturę wyższą
    niż założona, czy też każe tej pompie kręcić się przez określony czas,
    przydając domostwu określony kwant energii. Ten kwant mógłby sobie
    zresztą wyliczyć badając przebieg logarytmicznej krzywej spadku
    temperatury w okresie minionym.

    > A nie lepiej uskutecznić regulator pogodowy z czujnikiem zewnętrznym? :>

    Jak już człowiek ma takie hobby, to nie ufa temu, co wtłoczyli w te
    wszystkie regulatory pogodowe. U mnie pewnie by się nie obeszło bez
    ciągania danych z komputerów modelujących pogodę. Wymodelowanie całej
    termiki budynku przez wzięcie szczegółowych pomiarów i nastaw pieca
    z ostatniego roku, to rzecz oczywista. Bez tego, to ja już wolę
    modelowanie w moich kościach.

    --
    Jarek

  • 76. Data: 2017-12-30 21:03:24
    Od: l...@g...com

    "A także były widoczne na ścianach starych mieszkań smugi kurzu biegnące
    w górę od grzejników. Widomy ślad jak gorące (i brudne) powietrze
    zapindala do góry."
    W starych mieszkaniach to była rzadkość, bo grzejniki były sytuowane pod oknami.
    Chyba, że były to bloki eksperymentalne, gdzie architekt, bo nie inżynier sanitarny,
    umyslił sobie grzejniki za drzwiami, bo miał taką artystyczną wizję.

  • 77. Data: 2017-12-30 21:14:56
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 30 grudnia 2017 20:54:44 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:
> [...]
    > przydając domostwu określony kwant energii. Ten kwant mógłby sobie
    > zresztą wyliczyć badając przebieg logarytmicznej krzywej spadku

    To wszystko. Jak temperatura dociągnie to się wyłącza, jakąś tam zwłokę
    czasową chyba ma. Ma też ponoć jakąś szczątkową inteligencję wedle instrukcji,
    ale ja jej nie doświadczyłem.

> [...]
    > termiki budynku przez wzięcie szczegółowych pomiarów i nastaw pieca
    > z ostatniego roku, to rzecz oczywista. Bez tego, to ja już wolę

    No ale jak metodą Macajewa ustawisz stałą czasową chałupy, to ma to
    szansę działać w miarę sensownie, bez fatygowania kości :]

    L.

  • 78. Data: 2017-12-30 21:29:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Lisciasty pisze:

    > To wszystko. Jak temperatura dociągnie to się wyłącza, jakąś tam
    > zwłokę czasową chyba ma. Ma też ponoć jakąś szczątkową inteligencję
    > wedle instrukcji, ale ja jej nie doświadczyłem.

    To może i dobre jeśli nie ma przeciągów. Wietrzenie chaty (wiem, nie
    każdy musi, nie każdy lubi, można woleć wietrzenie przez rurkę) taki
    układ wyprowadzi z równowagi. Nie jest dobrze, gdy stała czasowa
    czujnika bardzo różni się od stałej czaowej układu regulowaniego.
    W ogóle najlepiej, gdy jedno i drugie jest tym samym. Ten czujnik
    w podłodze lepiej by się sprawdził.

    > No ale jak metodą Macajewa ustawisz stałą czasową chałupy, to ma to
    > szansę działać w miarę sensownie, bez fatygowania kości :]

    To bywaja stałe rozłożone, nie tylko prosty układ całkujący, ale też
    linia opóźniająca.

    --
    Jarek

  • 79. Data: 2017-12-30 21:52:43
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2017-12-30 o 14:46, Marek pisze:

    > Większość twierdzi, że wręcz przeciwnie.

    Bo ta większość to niedouczeni partacze i ludzie nieobeznani w temacie,
    którzy gdzieś coś usłyszeli od takich samych jak oni niedouczony i
    bezmyślnie powtarzają.

    > I bardzo dobrze, bo to oznacza, że sprawnie oddają ciepło.

    Bzdura.
    Ani nie zwiększa to sprawności, ani nie poprawia sterowania. Wręcz
    przeciwnie. W takiej instalacji gdzie jest mało wody, a kocioł ma zbyt
    mały zakres modulacji, grzejniki bez przerwy stygną i się rozgrzewają, a
    takie ciągłe stygnięcie grzejników i nagrzewanie powoduje duży
    dyskomfort. Subiektywnie ludzie odczuwają, że raz jest za zimno, a raz
    zbyt ciepło, choć powieszony na ścianie termometr będzie pokazywał
    znikome różnice temperatury.

  • 80. Data: 2017-12-30 22:01:09
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > im większy czas martwy i stała czasowa tym obiekt trudniej regulować
    > (czyli dłużej przebywa poza pożądanym stanem). Na polski przekładając,
    > jak masz tonę wody w zładzie i wyłączysz piec wychodząc z domu to ta
    > tona będzie ci grzała chatę przez pół doby bez potrzeby. Czyli strata.
    > Jak masz zład z 100 kg, to stracisz tylko godzinę grzania bez potrzeby.
    > Powiesz że można pomyśleć i wyłączyć piec 10 godzin wcześniej. No, ale w
    > tym celu musisz być jasnowidzem albo mieć zwyczaje jak zegarek
    > szwajcarski :) I to jest to "trudniej" o którym wspominałem.

    Jak masz dom murowany czyli o dużej kumulacyjności cieplnej to takie
    wyłączanie ogrzewania nie daje żadnych oszczędności, a przynosi tylko i
    wyłącznie wahania temperatury oraz duży dyskomfort. Taki rodzaj
    sterowania ma sens tylko i wyłącznie w domach o niskiej kumulacyjności
    np. w domach szkieletowych. Te jednak mają szereg innych wad.