  • 1. Data: 2009-05-27 19:48:43
    Temat: Coś płożącego potrzebuję
    Od: Niewe <n...@b...pl>

    Witam,
    Mam ja sobie taką wąską drogę ok 70m długości. Po obu jej stronach
    obrzydliwe płoty.
    Zajawka na sytuację:
    http://img34.imageshack.us/my.php?image=dsc09809.jpg

    Jako lekarstwo na płoty wymyśliłem sobie pnącza. Głównie Winobluszcz
    Pięcioklapowy, miejscami Rdest Auberta.

    Nie mam natomiast pomysłu na te żwirowe obrzeże. Czy jest szansa, że
    pnącza z czasem je "zapłożą"?
    Na razie jak widać na zdjęciu są koszmarnie zachwaszczone i to niecały
    miesiąc po kompletnym wyplewieniu. Pod żwirkiem leży włóknina, a pod nią
    piach, częściowo zanieczyszczony cementem z obrzeży drogi.
    Co posadzić w takich warunkach, żeby rosło i w miarę możliwości tłumiło
    chwasty?
    A może pozbyć się żwiru i zasypać korą?
    Czy ktoś mi coś podpowie?
    Pozdrawiam
    Piotrek

  • 2. Data: 2009-05-27 20:39:56
    Temat: Re: Coś płożącego potrzebuję
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 27 May 2009 21:48:43 +0200, Niewe napisał(a):

> [...]
    > piach, częściowo zanieczyszczony cementem z obrzeży drogi.
    > Co posadzić w takich warunkach, żeby rosło i w miarę możliwości tłumiło

    Irga - odmiana płożąca. Np ta:
    http://tinyurl.com/prwkcx
    Pięknie kwitnie - liczne białe kwiatuszki, potem drobne, czerwone owocki,
    jesienią wybarwia liście na czerwonawo-rdzawo.
    Rozpiętość max ok. 1 m, wys. max 30 cm. Niesforne pędy można przycinac -
    gdyby np wychodziły na chodnik.
    Gęsto sadzić - np co pół metra zygzakiem, prawie pod samym ogrodzeniem. Z
    czasem pięknie pokryje żwir. Można przed sadzeniem położyć na żwir czarną,
    grubą włókninę, zrobić w niej otwory w kszt. krzyża i rozchylając nacięcia
    sadzić irgę - wtedy póki irga się nie rozkrzewi chwasty pod włókniną nie
    mają szans ze wzgl. na brak światła.

    > A może pozbyć się żwiru i zasypać korą?

    A kora to jest coś ładniejszego, niż rośliny? - wg mnie ta siekana kora w
    ogrodach to paskudny widok, rozwiązanie tymczasowe, póki rośliny jej nie
    zasłonią... Irga jest piękna.

  • 3. Data: 2009-05-28 04:45:46
    Od: Niewe <n...@b...pl>

    Ikselka pisze:
> [...]
    > jesienią wybarwia liście na czerwonawo-rdzawo.
    > Rozpiętość max ok. 1 m, wys. max 30 cm. Niesforne pędy można przycinac -

    Irga wygląda ok. i ma rozsądną cenę tylko czy wyrośnie w takim piachu.

> [...]
    > sadzić irgę - wtedy póki irga się nie rozkrzewi chwasty pod włókniną nie

    Ooo, a to jest koncepcja, której nie znałem. Podoba mi sie całkiem.

    > A kora to jest coś ładniejszego, niż rośliny? - wg mnie ta siekana kora w
    > ogrodach to paskudny widok, rozwiązanie tymczasowe, póki rośliny jej nie
    > zasłonią... Irga jest piękna.

    Oczywiście, ze rośliny są ładniejsze niż kora. Ale jednak kora jest też
    ładniejsza niż chwasty. Poza tym, czymś trzeba wypełniać tworzone
    dopiero rabaty.

    W każdym razie dziękuję za podpowiedź.

  • 4. Data: 2009-05-28 05:40:03
    Temat: Re: Coś płożącego potrzebuj
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Niewe" <n...@b...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Oczywiście, ze rośliny są ładniejsze niż kora. Ale jednak kora jest też
    > ładniejsza niż chwasty. Poza tym, czymś trzeba wypełniać tworzone

    Najlepsza czarna folia silosowa lub agrowłóknina - trzeba tylko w
    miejscach przewidzianych do sadzenia wykonac nacięcie na krzyż, oraz grunt
    (przy folii) tak ułozyć, aby woda deszczowa spływała do tych nacięć, dzięki
    czemu podlewanie oraz deszcze trafia tam, gdzie są potrzebne, czyli do
    korzeni. Rozwiązanie tanie i niekłopotliwe, materiały do nabycia w sklepach
    ogrodniczych, internetowych i na Allegro.
    Linki z agrowłókninami i agrotkaninami:
    http://www.stradom.com.pl/content/view/3/66/lang,pl/
    http://sklep.tkaniny.info.pl/product_info.php?produc
    ts_id=14
    Oczywiście trzeba przymocować szpilkami (kulkami) z drutu do podłoża, aby
    wiatr nie zdjął, nie musza być o dużej gramaturze - mają przetrwać do czasu
    porośnięcia rabaty przez rośliny sadzone, które później same będą spychały
    chwasty.

  • 5. Data: 2009-05-28 08:10:57
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Thu, 28 May 2009 06:45:46 +0200, Niewe napisał(a):

    > Irga wygląda ok. i ma rozsądną cenę tylko czy wyrośnie w takim piachu.

    Jeśli od czasu do czasu podlejesz i sypniesz trochę nawozu - wszędzie
    wyrośnie.

    > W każdym razie dziękuję za podpowiedź.

    Cała przyjemność po mojej stronie :-)

  • 6. Data: 2009-05-28 10:42:06
    Od: "Kot Behemot" <k...@g...pl>

    > Czy ktoś mi coś podpowie?
    > Pozdrawiam
    > Piotrek

    Nie napisałeś ile ten pas ma szerokości. Wygląda mi na najwyżej 30-40 cm -
    jesli tak, to na irgę zdecydowanie za wąsko. Lepszy byłby np barwinek albo
    runianka. Poza tym winobluszcz pięcioklapowy jeśli będzie posadzony z tej
    strony płotu (bo chyba tak ma to być?) jak najbardziej zasłoni ten kawałek
    ziemi i nic więcej tam sadzić nie trzeba (wręcz nie można)

  • 7. Data: 2009-05-28 13:44:21
    Od: "mirzan" <l...@o...pl>

    > A może pozbyć się żwiru i zasypać korą?
    > Czy ktoś mi coś podpowie?

    Nasadź tam rojników,rozchodników,skalnic.Jak nasadzisz pnączy,będą wyłazić
    na chodnik i będą same kłopoty.Z przycinaniem i ze sprzątaniem tych,co się
    zahaczą i przewrócą.
    Pozdrawiam.Mirzan

  • 8. Data: 2009-05-28 15:00:36
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Thu, 28 May 2009 15:44:21 +0200, mirzan napisał(a):

> [...]
    > na chodnik i będą same kłopoty.Z przycinaniem i ze sprzątaniem tych,co się

    To już wdzięczniejsze będą nasturcje :-)
    http://lh6.ggpht.com/_DtbjkkfSjdA/SDKkbxdkcpI/AAAAAA
    AAA1s/9a8VJAqB-p0/100_3764.JPG

  • 9. Data: 2009-05-28 16:55:14
    Od: Niewe <n...@b...pl>

    mirzan pisze:
> [...]
    > na chodnik i będą same kłopoty.Z przycinaniem i ze sprzątaniem tych,co się

    Pnącza mi są potrzebne do zasłonięcia tych betonowych płotów.

  • 10. Data: 2009-05-28 16:56:09
    Od: Niewe <n...@b...pl>

    Kot Behemot pisze:
> [...]
    > strony płotu (bo chyba tak ma to być?) jak najbardziej zasłoni ten kawałek
    > ziemi i nic więcej tam sadzić nie trzeba (wręcz nie można)

    Pas ma ok. 40-45 cm szerokości.
    Myślisz, ze pnącza wystarczą i z czasem zasłonią cały pas żwiru?