  • 1. Data: 2010-07-08 19:09:10
    Temat: Deski na taras - jaka szczelina?
    Od: "Jacek" <m...@g...pl>

    Właśnie układam deski na tarasie i mam dylemat: jaką zrobić szczelinę
    pomiędzy deskami żeby było dobrze.
    Najbardziej mi się podoba mała szczelina np. 3mm ale wtedy woda będzie się
    trzymać (chyba, że się mylę).
    W zasadzie to mam do wyboru ułożyć deski z wąską szczeliną 3-5 mm albo dać
    jedną deskę mniej i wtedy będzie szczelina duża, bo ok 12 mm.
    Jak byście poradzili?
    Jacek

  • 2. Data: 2010-07-09 08:05:26
    Temat: Re: Deski na taras - jaka szczelina?
    Od: "jarmiel" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > W zasadzie to mam do wyboru ułożyć deski z wąską szczeliną 3-5 mm albo dać
    > jedną deskę mniej i wtedy będzie szczelina duża, bo ok 12 mm.

    Cześć

    Spływanie wody załatwia się lekkim spadkiem (2-3%), a nie szczelinami między
    deskami.
    Szczeliny są głownie po to, aby pracujące drewno się nie wybrzuszało.

    Ja mam na tarasie od kilku lat deski sosnowe ryflowane (własnoręcznie na
    pile tarczowej).
    Deski (świeże - wilgotne) były przybijane na styk (bez szczelin). W ciągu
    roku widać wyraźnie jak pracują:
    kiedy jest sucho robią się szczeliny, kiedy jest wilgotno szczeliny znikają.

    Wszystko zależy więc od tego jakie masz drewno: jeżeli będzie pracowało
    szczeliny sa konieczne,
    bo inaczej deski będą Ci wstawać na styku. Jeśli drewno egzotyczne to sądzę
    że możesz dawać na styk.

    Jarek

  • 3. Data: 2010-07-09 10:03:24
    Od: "Adam" <a...@w...pl>

> [...]
    > W zasadzie to mam do wyboru ułożyć deski z wąską szczeliną 3-5 mm albo dać
    > jedną deskę mniej i wtedy będzie szczelina duża, bo ok 12 mm.

    Ja kladlem u siebie na tarasie zadaszonym bangkirai ze szczelina ok 5 mm.
    Nie zauwazylem zeby deska chociaz w minimalnym stopniu pracowala. Mimo
    zadaszenia byla narazona na deszcze i snieg. Uwazam ze 12 mm to z lekka
    przesada...wedlug mnie nie bedzie to dobrze wygladalo

    pozdr.

  • 4. Data: 2010-07-11 11:34:39
    Od: Rick <r...@...pl>

> [...]
    > szczeliny sa konieczne,
    > bo inaczej deski będą Ci wstawać na styku. Jeśli drewno egzotyczne to sądzę

    Cześć,
    Przy okazji tematu, po co się 'ryfluje' deski? Czym zabezpieczałeś te deski, lakier,
    olej? Możesz opisać tą metodę ryflowania?
    Pozdrawiam.

    Rick

  • 5. Data: 2010-07-12 07:09:17
    Od: "jarmiel" <j...@p...onet.pl>

    > Cześć,
    > Przy okazji tematu, po co się 'ryfluje' deski? Czym zabezpieczałeś te
> [...]

    Cześć

    Podstawowy cel ryflowania to zapobieganie wypaczania sie desek - normalnie
    pod
    wpływem wilgoci deska ma tendecje do wyginania się w łuk po szerokości.
    Ryflowanie
    powoduje, że deski pozostają płaskie.

    Druga sprawa - takie deski fajniej wyglądają.

    Zabezpieczałem jak wszystkie drewniane elementy domu: malowałem Altxinem.
    Raz bezbarwnym i dwa razy kolorowym.

    Ryflowanie zrobił mi wykonwaca tarasu i reszty drewanianych elementów na
    pile
    tarczowej ustawionej tak, aby tarcza wchodziła ok.0,5 cm w deskę.
    Mam 5 nacięć na desce szerokości 12 cm.

    pozdrawiam
    Jarek

  • 6. Data: 2010-07-12 07:19:26
    Od: Rick <r...@a...pl>

> [...]
    > pod
    > wp?ywem wilgoci deska ma tendecje do wyginania sie w ?uk po szeroko?ci.
    > Ryflowanie
    > powoduje, ?e deski pozostaj? p?askie.
    >
    > Druga sprawa - takie deski fajniej wygl?daj?.
    >
    > Zabezpiecza?em jak wszystkie drewniane elementy domu: malowa?em Altxinem.
    > Raz bezbarwnym i dwa razy kolorowym.
    >
    > Ryflowanie zrobi? mi wykonwaca tarasu i reszty drewanianych elementów na
    > pile
    > tarczowej ustawionej tak, aby tarcza wchodzi?a ok.0,5 cm w deske.
    > Mam 5 nacieae na desce szeroko?ci 12 cm.

    Dzięki za info. Jaka jest trwałość takiego zabezpieczenia tym Altxinem?
    Czy nie ma tu ryzyka, że z czasem spodnia część tarasu zacznie gnić?
    Pozdrawiam.

    Rick

  • 7. Data: 2010-07-12 10:48:03
    Od: "jarmiel" <j...@p...onet.pl>

    > Dzięki za info. Jaka jest trwałość takiego zabezpieczenia tym Altxinem?
    > Czy nie ma tu ryzyka, że z czasem spodnia część tarasu zacznie gnić?
    > Pozdrawiam.
    >
    > Rick

    Na wierzchu sie ściera. Co 2 -3 lata przydałoby się pomalować.
    Natomiast samo drewno znosi to nadspodziewanie dobrze - ja użyłem desek
    sosnowych
    ze względy na koszty. Spodziewałem się, że że po 2-3 latach konieczna będzie
    wymiana
    ze względu na zużycie. Tymczasem taras jest używany od 7 lat i wymiana
    drewna nie jest
    konieczna - a przez pierwsze 4 był niezadaszony, więc deszcz i śnieg zalegał
    na nim.

    Pod tarasem jest przestrzeń przewietrzana i to pewnie też pomaga w
    utrzymaniu drewna w zdrowiu.

    Żeby było jasne - gdybym mógł (koszty) zrobić taras z drewna egzotycznego,
    zrobiłbym tak.
    Natomiast nie należy rezygnować z tarasu drewnianego tylko dlatego, że nie
    stać nas na drogie deski.
    Zwłaszcza wtedy, gdy (tak ja ja) znacznie woli się czuć pod stopami drewno
    niż terakotę.

    pozdrawiam
    Jarek

  • 8. Data: 2010-07-12 18:56:00
    Od: mayky <m...@c...pl>

    > Ryflowanie zrobił mi wykonwaca tarasu i reszty drewanianych elementów na
    > pile
    > tarczowej ustawionej tak, aby tarcza wchodziła ok.0,5 cm w deskę.
    > Mam 5 nacięć na desce szerokości 12 cm.

    Ryflowanie pod spodem czy na wierzchu ????
    masz moze zdjęcie ???

    Mayky