  • 271. Data: 2024-05-13 21:29:50
    Temat: Re: Dlaczego energia elektryczna jest droga i cały czas drożeje
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Och mam taki do dzisiaj. Ale z tym mieszczeniem się do kieszeni
    > to kolega przesadził, aż takie małe to nie było.

    Było w sam raz. Do kieszeni spodni albo koszuli to nie, ale kurtki
    lub płaszcza jak najbardziej.

    > A jak kolega podobało się Libretto to pewnie Psion 5MX również?

    Ten już dla mnie za mały. Za to wcześniej miałem Olivetti Quaderno.
    Jak sama nazwa wskazuje, wielkości zeszytu, czyli ta sama klasa, co
    Libretto albo netbooki.

    --
    Jarek

  • 272. Data: 2024-05-14 02:06:09
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-05-13, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > Tu nie ma znamion oszustwa (widziały gały co brały), stąd brak pozwów.

    Oszustwa, raczj nie, ale wprowadzenia w błąd konsumenta, to co innego.

    > A starego po prostu wyrzuca. Z samochodami tak się nie da. Spojrzenie
    > na rynek wtórny może dać ciekawe informacje. Pierwsze wyskoczyły mi
    > oferty samochodów młodych (niedziwnie), jakieś 2-3 lata. Z bardzo
    > małym przebiegiem, poniżej 10 kkm rocznie. Niedrogo (w stosunku do
    > ceny nowego). Najwyraźniej właściciele kupili to jako zabawkę, któryś
    > kolejny samochód. Znudziła się, więc sprzedają. Czy kupią kolejny

    No czyli jak z ajfonem, tylko tu odzyskali mniej.

    > najnowszy model, czy sobie odpuszczą -- to nieistotne. Z Usenetu
    > znam odmienny model eksploatacji -- jeżdżę ile wlezie, żeby się tylko
    > nie zmarnował darmowy prąd z instalacji FV szczelnie wypełniającej
    > cały dach (bo po co słońce ma na darmo świecić w dachówki). To nie
    > jest coś dominującego.

    Nie lepiej zutylizować elektrolizą solanki, gdzie otrzymujemy podchloryn
    sodu (zgaduje, że posiadłość ma tez basen), a ewentualnie wydzielony
    wodór mozna spalić w silniku napędzającym wentylator chłodzący wspomniane
    panele?

    > Ekonomia na pierwszym miejscu. Starano się to przedstawić tak, że
    > samochód na prąd jest konstrukcją prostą, więc tanią. Zasięg (pewnie
    > 100-150 km, szczegółów nie pamiętam) nie przeszkadza, bo to nie
    > jest rodzinny samochód na długie wakacje. To były zupełnie normalne
    > samochody, nie jakieś skutery z daszkiem. Nie wiem tylko jak z grzaniem.
    > Jasne, że bym dzisiaj taki kupił. Gdyby był. Nawet lekki chłodek zimą
    > bym zniósł.

    Chyba się zgubiłem. Przeciez jest kupa elektryków gabarytowo klasy
    ccompact?

    > 193 lub 209 kg, w zależności od wersji akumulatora.
    >
    > https://www.manualslib.com/manual/1242375/Vectrix-Vx
    -1.html

    Maxi-scooter. Waga w normie. Pewnie łatwiej zrobić wsteczny w elektryku.

    > Najwyraźniej zmienili podejście (tylko krowa nie zmienia poglądów).
    > Moja wiedza pochodzi z lat '90 -- wtedy był proazjatycki protekcjonizm.

    Tym razem sprawdziłem i troche tego widzę jest:
    https://sgcars4u.com/resources/car-import-cost/

    Przyjmując, że nowy, robi się tego z 80%. Jak używany to jeszcze gorzej.

    > Z tymi "istotnymi funkcjami" różnie bywa. Dla mnie zawsze istotny był
    > dostęp do komputera, w latach '90 zachwyciłem się Toshibą Libretto.

    Fajny brzdąc. W podobnym gabarytowo segmencie to sam zaczynałem od Asusa
    EeePC, ale to już końcówka pierwszej dekady obecnego milenium.

    > Miałem to. To taki pełnosprawny pecet mieszczący się w kieszeni, dość
    > wygodny w użyciu. Za to droższy od zwykłego laptopa -- co wydawało mi
    > się zrozumiałe. Nie było łatwo kupić, w końcu zniknął z rynku. Zapewne
    > z powodu wysokiej ceny, tak sobie to tłumaczyłem. Potem pojawiły się
    > netbooki -- równie fajne, w dodatku tańsze niż cokolwiek. Myślałem,
    > że zostaną. Guzik, ludzie tego nie potrzebują. Tablety, nie mówiąc
    > o smartfonach, się przyjęły -- ludzie chcą biernie smyrać, klawiatura
    > im na nic.

    Większość nie uzywa faktycznie klawiatury bo to już kolejne pokolenie
    klikaczy. Gdyby nie memy to pewnie z 95% nie wiedziałaby co to crt-c.

    > Czy samochód elektryczny ma jakieś "istotne funkcje" nieobecne w
    > spalinowym? Ja nie widzę. Ale może inni tak. Zobaczymy.

    Istotnych też nie widzę. Ale ja wczesniej w kontekscie ogólnym Np. nową
    komórkę kupiłem m.in. dlatego, że miała nfc i moge sobie sam doładowywać
    karty.

    --
    Marcin

  • 273. Data: 2024-05-14 10:28:48
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Umówmy się, że komputer osobisty to jest coś do czego możesz załadować swój osobisty
    program i go wykonać na tym komputerze, a ktoś
    inny może załadować swój inny osobisty program i podobnie.

    -----

  • 274. Data: 2024-05-14 11:47:58
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 04.05.2024 o 14:15, Marek napisał:
    > Jasne. To samo mówiono o komputerach (np. PC) pod koniec lat 80 gdy
    > komputeryzacja zaczęła się rozpędzać. W ówczesnych przewidywaniach
    > (za kilka lat)miały być powszechne i dostępne za grosze. Nigdy tak
    > się nie stało.

    Nie wiem, czy "za grosze" należy tu rozumieć dosłownie, ale dziś
    nowy komputer można przecież nabyć za jakieś 100 zł a może i mniej
    (Orange PI itp). Ile byłoby warte dzisiejsze 100 zł w kontekście
    przełomu lat 80/90? Strzelam, że kilka lub kilkanaście zł... Po mojemu
    to jest niesamowicie tanio. Bariera cenowa dostępu do komputera jest
    dziś de facto nieistniejąca. Szkoda tylo, że dysponując takimi
    możliwościami, dzisiejsza młodzież woli bezmyślnie smyrać palcem po
    ekranie, ale to już zupełnie inny problem.

    Mateusz

  • 275. Data: 2024-05-14 14:11:23
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 13.05.2024 o 15:38, Piotr Gałka pisze:

    > Co do samej energii masz rację: zero, zero, nic.
    > Ale produkcja i recykling komórek też obciąża środowisko.
    > Jeśli przyjmiemy, że żywotność akumulatora nie liczy się w latach a w
    > cyklach (w co mniej więcej wierzę) to oszczędność energii w tym
    > przypadku przekłada się na wydłużenie eksploatacji urządzeń.

    No ale nie ma powodu tak przyjmować ponieważ wiadomo, że współczesne
    akumulatory zużyją się nawet nieużywane. A w ogóle to kwestia starzenia
    moralnego, że po jakimś czasie potrzeba nowego sprzętu bo na starym nic
    już nie działa. Nic nie wynika z tego, że mamy relatywnie sprawny
    akumulator w urządzeniu.

    > W przypadku moich synów głównym czynnikiem zużywania się komórek nie
    > jest akumulator tylko złącze USB-C. Które rzadko wytrzymuje dłużej jak
    > rok. Gdyby używali komórki jak ja i potrzebę ładowania mieli 7 razy
    > rzadziej to też można podejrzewać, że i gniazdko by dłużej wytrzymywało.

    Za tanie smartfony kupujesz. Poza tym możesz kupić smartfon z ładowaniem
    indukcyjnym, też zwykle drogi. No i najpraktyczniejsze, taki adapter do
    kabla magnetycznego, który ciągle jest wciśnięty a kabel przylepia się
    do niego.

    > Dla mnie ustanowienie do ładowania standardu gniazdka w którym na
    > dystansie chyba z 5mm są 24 styki jest przykładem spisku producentów.

    Ale to nie jest do ładowania tylko. USB-C ma umiarkowane gabaryty.
    Złącze o podwójnej szerokości już może byłoby odbierane negatywnie. Poza
    tym, jak wyżej. Mogę tylko polecić kable magnetyczne z płaską końcówką
    do ładowania i transmisji, okrągłe są tylko do ładowania. Jeszcze mi się
    żadne gniazdko nie zepsuło.

    > Dla mnie to nie jest pilot bo nic na nim nie muszę naciskać. A czy jest
    > tam dodatkowy alarm, czy tylko jakiś zaawansowany immobilizer to nie wiem.
    > On ma tylko jeden przycisk i on służy tylko do tego, że w tej sztuce
    > (dali 2) której nie chcę używać mogę przed wrzuceniem do szuflady
    > wyłączyć aktywność oszczędzając baterię.

    No więc jak tam nie masz otwierania samochodu to pewnie wystarczy
    transponder. Jak dla mnie rozważania na temat zasilania bateryjnego
    kluczyka są w ogóle wątpliwe bo wystarczy komórki zamiast kluczyka
    używać. Jakoś to idzie w tę stronę. Może poza tym, że zwykła komórka nie
    zapewnia UWB.

> [...]
    > W OSDP wgryzał się brat, więc głowy nie dam, ale prawie na pewno tam
    > jest jeden z tych 4 starych trybów.
    > 3.
    > Oni widzą pewną słabość w ukrywaniu ostatniego bloku podlegającego
    > mieszaniu w algorytmach SHA. Dlatego proponują stosować
    > SHAd=SHA(SHA(..)). Dlatego my w większości przypadków stosujemy SHAd.
    > Czyste SHA stosujemy tylko wtedy, kiedy potrafimy uzasadnić brak
    > konieczności zastosowania SHAd.
    >
    > Wiem, że na pierwszy rzut oka wydaje się, że jak napisałem, że przesyłam
    > 1 bajt a oni 16 bajtów to przesyłanie 1 bajtu musi być kryptologicznie

    No właśnie to się narzuca, ale nie jest oczywiste, że jest taki problem.
    To może ocenić tylko ktoś, kto zajmuje się dokładnie tymi zagadnieniami.

    > Ale wyobraź sobie, że masz przesłać 1 bit. W tym celu w sposób 'nie do
    > złamania' wytwarzasz ciąg bitów składający się w tym przypadku z 1 bitu
    > i robisz XOR tego twojego przesyłanego bitu z tym ciągiem (tak działa
    > CTR). Jakie szanse ma ktoś, kto przejmie tę twoją transmisję, na
    > trafienie w prawdziwą wartość przesyłanego przez ciebie bitu. A jeśli
    > również w sposób 'nie do złamania' zaszyfrujesz ten bit tak, że przesłać
    > musisz 16 bajtów to czy w ten sposób obniżysz jego szanse na trafienie w
    > to jaka była wartość tego bitu, czy nie.

    Nie zagłębiam się, ale mi się wydaje, że być może istnieją jakieś powody
    nadmiaru np kryptograficzne.

    > Tu nie zrozumiałem co miałeś na myśli.

    Nie ogarniam wszystkich kwestii jakie poruszasz bo nie prowadzę twojego
    biznesu. Pobieżnie analizuję.

  • 276. Data: 2024-05-14 15:46:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > No czyli jak z ajfonem, tylko tu odzyskali mniej.

    Jak ajfona wyrzuci, to nic nie odzyska. Z samochodem też tak, że się
    przede wszystkm chce pozbyć, stąd niska cena. Ja żadnego samochodu
    nie sprzedałem, wszystkie oddałem, gdy były jeszcze coś warte (poza
    jednym, który ktoś sobie sam wziął). Ostatni trafił do kolegi, który
    ma 700-metrowy dom, na biednego nie wygląda, ale stwierdził, że moim
    citroenem dobrze będzie mu się jeździło do pociągu na P+R. Sytuacja
    inna, ale dobrze rozumiem tych, co nie mają głowy do sprzedawania
    tego, czego już nie potrzebują.

    > Chyba się zgubiłem. Przeciez jest kupa elektryków gabarytowo klasy
    > ccompact?

    Pierwsze zdanie powyższego cytatu pozwoli odnaleźć się w rzeczywistości.
    Wszystkie sprzedawane obecnie samochody elektryczne chcą udawać, że są
    pełnowartościowymi pojazdami. A nie są przecież. Za to ceny mają nawet
    wyższe od samochodów do jeżdżenia. Ja nie odczuwam potrzeby posiadania
    więcej niż jednego samochodu. Ten co go mam, jest trochę za duży do
    jeżdżenia do pracy, w sam raz na zakupy, a na wakacje mógłby być nieco
    większy. Gdybym miał mieć kolejny, to najchętniej elektryczny. Tylko
    nie taki niepełnowartościowy, co to można dostać w różnych rozmiarach,
    ale zawsze za zbyt duże pieniądze. Coś małego, z niewielkim zasięgiem,
    więc względnie lekkiego, za adekwatną cenę. Ta musi być niżasza od
    spalinowego.

    > Istotnych też nie widzę. Ale ja wczesniej w kontekscie ogólnym
    > Np. nową komórkę kupiłem m.in. dlatego, że miała nfc i moge sobie
    > sam doładowywać karty.

    Gdyby nowy model samochodu elektrycznego dało się szybko doładować
    przez nfc, to faktycznie zakup byłoby warto rozważyć.

    --
    Jarek

  • 277. Data: 2024-05-14 15:48:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > możliwościami, dzisiejsza młodzież woli bezmyślnie smyrać palcem po
    > ekranie, ale to już zupełnie inny problem.

    Ja bym powiedział, że wartość (handlową) mają wprost ujemną. Tyle jest
    używanego, lecz wciąż w pełni sprawnego sprzętu, że ludzie by oddali
    nawet za dopłatą, gdy ktoś chętny się trafi. Tak jest gdzieś od
    początku wielu, czyli od dawna.

    --
    Jarek

  • 278. Data: 2024-05-14 15:55:50
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 May 2024 15:46:38 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Pierwsze zdanie powyższego cytatu pozwoli odnaleźć się w rzeczywistości.
    > Wszystkie sprzedawane obecnie samochody elektryczne chcą udawać, że są
    > pełnowartościowymi pojazdami. A nie są przecież.

    No, parametry im się poprawiają, i się zblizają. Oczywiscie te lepsze.

    > Za to ceny mają nawet wyższe od samochodów do jeżdżenia.

    Kiedys rekompensował tanszy prąd.

    > Ja nie odczuwam potrzeby posiadania
    > więcej niż jednego samochodu.

    Żona, opłaty parkingowe, wydzielone pasy, strefa czystego powietrza,
    czy wreszcie samodzielne poczucie, że się nie smrodzi ... i wrażenie
    potrzeby się może pojawić :-)

> [...]
    > ale zawsze za zbyt duże pieniądze. Coś małego, z niewielkim zasięgiem,
    > więc względnie lekkiego, za adekwatną cenę. Ta musi być niżasza od

    I takie być może też będą ... tylko to trzeba gdzies parkować.

    "nfc" jest, ale raczej powolne.

  • 279. Data: 2024-05-14 16:20:41
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    > ale zawsze za zbyt duże pieniądze. Coś małego, z niewielkim zasięgiem,
    > więc względnie lekkiego, za adekwatną cenę. Ta musi być niżasza od

    Ludzie przyzwyczaili się do jeżdżenia smrodami i tak sobie pieprzą. A
    prawda jest taka, że 17-konne Twizy w zupełności wystarcza do poruszania
    się po okolicy.

  • 280. Data: 2024-05-14 16:42:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 14 May 2024 16:20:41 +0200, io wrote:

    > Ludzie przyzwyczaili się do jeżdżenia smrodami i tak sobie pieprzą. A
    > prawda jest taka, że 17-konne Twizy w zupełności wystarcza do poruszania
    > się po okolicy.

    No ale jego jest w sam raz na zakupy, to Twizy będzie dużo za małe :-)

    J.