  • 51. Data: 2010-09-22 14:22:19
    Temat: Re: Dom za 20 000 zł
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    Użytkownik "Bartosz Augustyniak" <o...@u...toya.net.pl> napisał w
    wiadomości news:4c99fb78$0$20988$65785112@news.neostrada.pl...

    > No ja biorę kredyt mniej niż połowę wartości (resztę nie znając wczesnej
    > twych sugestii odłożyłem), i planuje go spłacić w 15-20 lat

    > Co znaczy "zadłużają się ponad stan". Czy to że biorą kredyt w ogóle, czy
    > to że biorą kredyt którego nie są w stanie spłacać

    To, że biorąc kredyt nie uwzględniają przypadków losowych i nie
    zabezpieczają się przed nimi. Że mają wielkie w stosunku do zarobków plany i
    wydatki.

    > Mówię za siebie, ale wydaje mi się że przy perspektywie ciułania przez 10
    > lat ten cel dla którego zbierasz jest mało wyraźny stad kłopoty z
    > odkładaniem

    Kwestia motywacji itp. Ciułając wystarczy mniej pieniędzy, niż spłacając
    raty.

    > Wiem że wracam na pole bardzo prywatne, ale jestem bardzo ciekaw czy masz
    > takie pozytywne doświadczenia w mieszkaniu z teściami/ rodzicami (wyjątek)
    > czy twój optymizm wynika z braku doświadczeń

    Doświadczenia różnych osób są różne. Zależnie od tego, jak sobie umieją
    poradzić.

    > Ja i większość moich znajomych jednak mimo układania pozytywnych relacji z
    > żonami, dziećmi, znajomymi, krótkoterminowo z rodzicami/teściami, nie
    > możemy sobie ułożyć tych relacji z tymi ostatnimi przebywając
    > długoterminowo. I uważamy to za normę a nie jakąś patologię

    A miliard chińczyków jakoś sobie układa.

    Nie wiem. Nie znam się.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 52. Data: 2010-09-22 14:30:41
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    wiadomości news:4c9a0746$1@news.home.net.pl...

    > Wiesz, zawsze możesz iść mieszkać pod mostem - będzie jeszcze taniej.

    Jak lubisz, to mnie to nie przeszkadza gdzie będziesz mieszkał.

    > Albo nie wiesz, o czym piszesz, albo celowo fałszywie manipulujesz
    > liczbami.

    Policzyłem. Procent składany się kłania.
    Kontrargumentem powinny być też liczby.

    > Przy podanych wcześniej warunkach ćwierćmilionowy kredyt na
    > (standardowe) 30 lat to niecały tysiąc.

    Czyli 3x dłużej i o 1/3 mniejsza składka od oszczędzania. Chyba nie uważasz
    tego za argument przeciwko oszczędzaniu? :-)

    > Pewna jest tylko śmierć i podatki :-P

    Ty prawisz banały, a ja konkretnie.

    > W Warszawie malutka kawalerka z wyposażeniem kosztuje jakieś ćwierć
    > miliona. Kto "na start" ma tyle w kieszeni, hmm?

    Po co w Warszawie? Są w Polsce miasta oferujące niższe ceny nieruchomości
    przy lepszych zarobkach. Dlaczego upierasz się mieszkać w niedorozwiniętej
    urbanistycznie, brudnej, zakorkowanej i zacofanej aglomeracji z nadmuchanymi
    cenami?
    Jak lubisz, to płać.

    > Wiesz, normalny, dorosły człowiek to relacje układa ze swoim
    > partnerem/partnerką, a nie ze swoimi rodzicami ;->

    Kwestia wychowania.

    > Po to, żeby nie przymierać głodem przez 10 lat spłacania "szybkiego"
    > kredytu. I weź pod uwagę inflację - pieniądz obecnie jest czystą fikcją
    > i ciągle traci na wartości.

    W tej chwili lokaty oferują netto 2-3% powyżej inflacji. Obligacje, fundusze
    itp więcej.

    > I znowu pierdu-pierdu produkujesz.

    Po prostu nie zrozumiałeś treści. Nie przejmuj się. Większość tak ma.

    > 1500zł to może wynajem z czynszem w Warszawie kosztować za nieduże
    > mieszkanko. I jak masz wybór płacić 1500 miesięcznie i nic z tego nie
    > mieć a płacić 1500 miesięcznie i mieć z tego własną nieruchomość - to co
    > wybierzesz?

    Ale po co Warszawa? Po co upierasz się mieszkać w syfie z wygórowanymi
    spekulacyjnie cenami? Czemu nie Broadway? Przecież tak samo reprezentuje
    rynek. ;-)

  • 53. Data: 2010-09-22 15:06:59
    Od: M <M...@o...pl>

> [...]
    >
    > Po pierwsze nie potrzeba zbierać tyle pieniędzy, ale odpowiednio mniej.
    > Po drugie dlaczego wszyscy chcą mieć wszystko od razu? Jak chcą, to

    Niekoniecznie muszą płakać. Pamiętaj też o zmiennej wartości pieniądza w
    czasie (przy zerowej inflacji).

    > Dla porównania odkładając 800 zł składki ZUS przez 45 lat otrzymujemy

    45 lat !!!! To chyba jak zaczniesz pracę od razu po zawodówce. Jeszcze
    pozostaje składka rentowa i wypadkowa.

    > przy oprocentowaniu 5% kapitał 1,6 miliona zł. To daje nam przez
    > pozostałe statystyczne 10 lat pozostałego życia (od 65 do 75) emeryturę
    > w wysokości 13,3 tys zł. :-)

    5% to takie optymistyczne oprocentowanie. Poza tym przez 45 lat to masz
    duże ryzyko tego, że będzie wydarzenie wpływające drastycznie na inflację.

    Dzisiaj przeciętne trwanie życia wynosi 71,5lat dla mężczyzn i 80 lat
    dla kobiet. W przypadku kobiet masz więc od 25 do 60 roku życia czas
    pracy 35 lat (zamiast twoich 45 lat) oraz przeciętne trwanie życia 20lat.

    Za 40 lat przeciętne trwanie życia będzie dłuższe.

    M.

  • 54. Data: 2010-09-22 15:09:51
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-09-22 14:32, Jan Werbiński pisze:
    > Użytkownik "Kris" <k...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości news:i7crve$mt9$1@news.onet.pl...

    > Oczywiście. Dlatego na poczatku wątku w przesadny sposób zasugerowałem,
    > że nie musi to być od razu wielki dom, ale mały. Nie trzeba się zadłużać
    > na zakup 300m2 willi, ale wystarczy mały kredyt na zakup małego
    > mieszkania lub małego domku albo jego części.

    Abstrahując od przesadzonych danych w twoich wyliczeniach z jedną rzeczą
    się zgadzam. Takie obliczenia (lub analogiczne) należy przeprowadzić
    biorąc kredyt. Dodatkowo trzeba zarządzać ryzykiem (np. zastanowić się -
    co się stanie jak stracę pracę, zdrowie, etc.). Może się wtedy okazać,
    że mniejszy dom pozwala na odłożenie pieniędzy na rezerwę, normalne
    życie bez zarzynania się z opcją na zmianę domu na większy jeśli nagle
    dochody drastycznie wzrosną.

    M.

  • 55. Data: 2010-09-22 15:28:26
    Od: M <M...@o...pl>

> [...]
    > wiadomości news:4c99f63c$0$20998$65785112@news.neostrada.pl...

    > No widzisz. Dlatego musisz zapłacić 2x drożej.

    Niekoniecznie. Załóżmy, że masz działkę pod Warszawą. Budujesz dom za
    1mln zł, po wybudowaniu wart jest ok. 2mln zł. Jest tu kilka istotnych
    szczegółów(tak samo zresztą jak w twoich wyliczeniach) jak np. to, że na
    podłodze nie może być paneli (nawet za 100zł/m^2) i nie może na ścianie
    wisieć terma elektryczna na 1 prysznic dziennie w drugiej taryfie. :-)

    Musi cię być stać oczywiście na utrzymanie takiego domu oraz na
    spłacanie rat, tak więc warunkiem koniecznym są odpowiednio wysokie
    dochody. Przy niskich dochodach jest to znacznie trudniejsze, bo byle
    jakich domów w kiepskich okolicach jest do kupienia dużo.

    M.

  • 56. Data: 2010-09-22 16:09:43
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek Dyjor" i7b1np$m0s$...@n...onet.pl

    > to oddasz bankowi tylko 60% więcej :)

    I tak, i nie -- za jakiś czas pieniądze będą miały mniejszą wartość niż mają teraz.
    :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' e...@e...comyr.com '.O_'

  • 57. Data: 2010-09-22 16:21:54
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    > Ktoś mówił że się nie da za pobudować za 100 000 zł?
    >
    > Dom za 20-40 000 zł blisko miejsca pracy, w dobrej lokalizacji nad
    > jeziorem, w górach itp.
    >
    > http://rowdykittens.com/2010/07/living-large-a-look-
    inside-the-tiny-house-movement
    > http://www.youtube.com/watch?v=SbRvsWuWNUM&feature=p
    layer_embedded
    > http://www.toxel.com/inspiration/2010/08/08/tiny-hou
    se-by-jay-shafer/

    He he he, daleko szukasz, a tu proszę dla przykładu:

    http://allegro.pl/domek-holenderski-domki-angielskie
    -680-i1230551756.html
    http://allegro.pl/domek-holenderski-domki-angielskie
    -caloroczny-i1230551760.html
    http://allegro.pl/listing.php/search?sg=1&string=dom
    ek+holenderski&change_view=1&order=bd

  • 58. Data: 2010-09-22 18:45:09
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 22 Sep 2010 13:31:48 +0200, Jan Werbiński napisał(a):

    > Użytkownik "Kris" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Na oko. A jeśli chcesz dokładnie, to w roczniku statystycznym znajdziesz
    > dokładne dane.
    > Np utrata żony przydarza się chyba 1/4 małżeństw w Polsce.

    Te wszystkie okoliczności trzeba zawrzeć w tzw ubezpieczeniu kredytu.

  • 59. Data: 2010-09-22 18:48:21
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 22 Sep 2010 13:42:17 +0200, Jan Werbiński napisał(a):

> [...]
    > oprocentowaniu 5% kapitał 1,6 miliona zł. To daje nam przez pozostałe
    > statystyczne 10 lat pozostałego życia (od 65 do 75) emeryturę w wysokości

    Policzyłeś wartość tej emerytury przy gładko idącej gospodarce, bez nagłych
    zapaści, kryzysów, wojen itp. A wystarczy jedna czy druga denominacja po
    drodze i wszystkie twoje różowe rachunki biorą w łeb - bo denominacji nie
    robi się tylko dla ułatwienia liczenia pieniążków, lecz aby zyskali ci, co
    i tak mają swietnie :->

  • 60. Data: 2010-09-22 18:49:11
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Wed, 22 Sep 2010 14:10:57 +0200, Kris napisał(a):

    > Użytkownik "Jan Werbiński" <j...@t...bez.mai.la> napisał w wiadomości
    > I jak to przeliczyłes na złotówki, bo dodałes te "koszty" do odsetek?

    Tak, dobrze zarabiająca żona to podstawa - wtedy kredyt daja w ciemno :-PPP