  • 151. Data: 2017-02-23 16:14:11
    Temat: Re: Dostalem fuckture za gaz
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Kżyho napisał:

    > W sumie - jak jest zrobiony wymiennik ciepła w tych reku? Bo nigdy w
    > sumie nie widziałem, jak to jest dokładnie zbudowane, a może by można
    > samemu nawet wykombinować jakieś 2 chłodnice samochodowe połączone ze
    > sobą, 2 wentylatory i obudowę i mamy home made rekuperator za grosze?
    > No bo co tam jeszcze jest takiego cennego?

    Widziałem rekuperator w postaci rękawa uszytego z tkaniny, wiszącego
    w pionowej niszy w ścianie, na wysokość całego pomieszczenia. Może
    nie maiał efektywności 99,9%, ale jednak rekuperował. Przy tym jeszcze
    odsyfiał powietrze -- co jakiś czas ten rękaw trzeba buch do pralki,
    jak zasłony i firanki. Koszt takiego ustrojstwa, gdy robione na etapie
    budowy całości, plus minus zero złotych. Więc może czasem warto?

    --
    Jarek

  • 152. Data: 2017-02-23 18:20:30
    Od: Sebastian Rusek <s...@r...eu>

    W dniu 23.02.2017 o 14:23, Lisciasty pisze:

    > Ano tak zrobię, co mi szkodzi potestować. Robisz z tego jakąś harmonijkę?
    > Mocujesz jakoś do ramki czy jak to fizycznie jest zrobione?
    Ja mam ramki druciane takie jak ta:

    http://allegro.pl/ramki-do-montazu-filtrow-aeris-350
    -450-550-i6724028994.html

    Nie robię żadnych harmonijek - po prostu odcinam prostokątny kawałek i
    wzdłuż robię zakładki, które zszywam zszywaczem biurowym - tak się to na
    ramkach trzyma.

    > Ja też jadę na około 130 m3/h ale czasem odpalam "wietrzenie" na full,
    > jak mi się rodzina tapla w łazience czy inne źródła wilgoci się uaktywniają.
    Nawet na takie rzeczy jak wilgoć nie patrzę - łazienka (łącznie z
    ręcznikami i zachlapaną podłogą;) mi schnie 1-2h przy najniższym biegu reku.

    Wyższe biegi tylko jak goście są albo przy intensywnym używaniu kuchni
    (np. przetwory)

  • 153. Data: 2017-02-23 18:28:14
    Od: Sebastian Rusek <s...@r...eu>

    W dniu 23.02.2017 o 13:30, Kżyho pisze:
    > No właśnie zapytam tu od razu, bo miałem się dopytywać przy okazji.
    > Robiąc sobie wentylację mechaniczną (zapewne jedyna sensowna to z
    > reku?), czy tam standardowo są jakieś filtry? Czy one sobie radzą z tymi
    > wszystkimi najgroźniejszymi pyłami PM2.5 i PM10?
    Filtry F9 kilkadziesiąt procent PM2.5 wyłapują według teorii.

    > No i ile
    > kosztuje w użytkowaniu to potem, bo zakładam, że trzeba te filtry co
    > jakiś czas wymieniać oczywiście?
    Pisałem gdzieś: 10zł z hakiem m2 i wymieniam filtr co tydzień więc w
    miesiąc pewnie ~1.5m2 zużywam czyli licząc z przesyłką pewnie jakieś
    20zł/miesiąc. Dla porównania matę G4 (standardową) wymieniałem co 2-4
    miesiące, najszybciej zasyfiała się pyłkami roślin na wiosnę ale to też
    przez to, że czerpnię mam ~0.5 metra nad ziemią.

    > A może macie jakieś lepsze rozwiązanie na ten problem?
    Mniejsze zagęszczenie ludności, zredukowanie ludzi na świecie o jakieś 4
    miliardy, edukacja tych co zostaną, czystsze źródła energii sponsorowane
    przez państwo, itd. ale chyba nie o to pytałeś;)

  • 154. Data: 2017-02-23 18:34:48
    Od: Sebastian Rusek <s...@r...eu>

    W dniu 23.02.2017 o 15:27, Maniek4 pisze:
    > W tej dyskusji
    > filtry dwa razy do roku tanie jak stare gacie polecialy wlasnie w
    > kosmos.

    Reku Aeris 350, standardowa mata G4 wymieniana co 2-4 miesiące więc
    niech będzie 6 razy w roku, ale raczej 4-5. Kupiłem 4m2 na początku
    zeszłego roku za 35,20 z dostawą, jeszcze ponad połowa mi została.
    Oczywiście do tego trzeba doliczyć 5 minut na odcięcie prostokąta i
    zszycie brzegów zszywaczem... kupa roboty normalnie ;)

  • 155. Data: 2017-02-23 18:39:51
    Od: Sebastian Rusek <s...@r...eu>

    W dniu 23.02.2017 o 15:39, Kris pisze:

    > Wentylatory które miały być praktycznie niezniszczalne- ktoś się wyżej chwali że po
    5 latach mu padł jeden już.
    Wyciąłeś istotną informację, że był nieprawidłowo użytkowany
    prawdopodobnie z powodu błędu w konstrukcji reku. To jest akurat
    normalne - wiele urządzeń jest tak zaprojektowanych (intencjonalnie bądź
    nie - to inna historia), że coś się w nich w końcu zepsuje chociaż nie
    powinno.

    Planuję czyścić reku czasem. Mycie wymiennika i wentylatorów ostatnio
    zajęło mi godzinę więc nie wadzi raz na rok to zrobić. Czas zweryfikuje
    czy drugi wentylator wytrzyma dłużej.

  • 156. Data: 2017-02-23 18:42:08
    Od: Sebastian Rusek <s...@r...eu>

    W dniu 23.02.2017 o 15:41, Lisciasty pisze:

    > A właśnie, w moim klamocie oba wiatraki i wymiennik są chronione
    > filtrami, widać że myśleli przy konstruowaniu tego :>
    W moim też, ale mata G4 puszcza syf najwyraźniej.

    > No ale małe ramki na filtry zastosowali, tutaj minus :/
    U mnie mają rozmiar wlotu do wymiennika - może masz mniejszy wymiennik;)
    Mój reku to Aeris 350.

  • 157. Data: 2017-02-23 18:49:58
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-02-23 o 15:09, Maniek4 pisze:

    > Jeden z moich sasiadow kupil sobie w necie tani naped do bram uchylnych.
    > Od roku ciagle cos tam grzebie w odstepach miesiecznych. A to plytka sie
    > spali, a to nakretka sie zerwie. Ostatnio silnik sie spalil. Po roku
    > obserwacji mowie do niego, dobrze, ze nie kupil drozszego, bo teraz
    > przynajmniej sie nie nudzi i moze kreatywnie sie rozwijac. Widze, ze
    > podobnie jest z rekuperatorami. Na emeryture, wsrod innych dzisiejszych
    > sprzetow jak znalazl.
    Dlatego ja sobie sam go poskładałem wyszło mi 50% ceny nowego.

    Pozdr
    Janusz

  • 158. Data: 2017-02-23 18:58:17
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-02-22 o 19:58, Maniek4 pisze:

    > No, tylko czasem z tej gory trzeba zejsc. Szczerze, bardzo to smutne, ze
    > tak ladny i z duzym potencjalem region jest tak zasyfiony. Zwykle
    > zazdroscilem mieszkancom Bielska widokow na poludnie i samego polozenia,
    > ale w tym roku gor stamtad prawie nie bylo widac. A w zeszlym roku
    Ale w Bielsku nie jest tak zle bo ma przewiew północ południe, gorzej
    mają miasta w niecce np Szczyrk, Kraków, Wodzisław, Rybnik, Zakopane,
    Nowy Sącz itd.

    > czterdziesci kilometrow przed gorami robilem zdjecia ich zarysu.
    > Naprawde z perspektywy czlowieka z obrzezy centrum kraju nie
    > spodziewalem sie, ze na poludniu to taki problem.
    No jest problem, ja auta nie wietrzę, jadę na dół aż pod firmę, a tam
    mam swój pokój zamknięty, wietrze tylko w południe :) najgorzej jest w
    aucie bo szyby parują.

    Głównym powodem jest że tu na południu wbrew pozorom było dość mrozno a
    i wilgoć duża co potęguje mróz, poza tym mało wiatru w dolinach,
    szczelna zabudowa też robi swoje.

    > Stara wiara. :-)
    :)

    Pozdr
    Janusz

  • 159. Data: 2017-02-23 19:01:07
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-02-22 o 20:19, Lisciasty pisze:

    > Ja kombinuję jakiś duży filtr na czerpnię, coś a'la "klatka na króliki",
    > czyli wielkie brzydkie z drewna, jako szkielet dla tkaniny
    > F9 czy może F7, jak będzie słabo ciągnąć. Na następną zimę może
    > coś bardziej profi się wymyśli, może też żwirowca...

    To pochwal się jak zrobisz.

    > Strasznie pomotane, ile te wiatraki jedzą prądu?
    Trochę jedzą, max 260W ale rzadko je na maxa puszczam bo nie ma
    potrzeby.Poza tym to są blm-y czyli silniki prądu stałego, mogę je
    zwykłym zasilaczem regulować.

    Pozdr
    Janusz

  • 160. Data: 2017-02-23 19:24:56
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 23 lutego 2017 18:28:17 UTC+1 użytkownik Sebastian Rusek napisał:

    > Pisałem gdzieś: 10zł z hakiem m2 i wymieniam filtr co tydzień więc w
    > miesiąc pewnie ~1.5m2 zużywam czyli licząc z przesyłką pewnie jakieś
    > 20zł/miesiąc.

    I robi się 250 zł rocznie- 10% kosztów ogrzewania
    Do tego z 2kW energi dziennie i jest kolejne kilka stówek rocznie
    A podobno reku miały zarabiać na siebie i zwrócić sie w kilka lat
    Wentyl nowy ile kosztował?

    Pisałeś że masz Aeris- to te reku ze sprawnością większą jak 100%?