  • 21. Data: 2023-03-02 06:59:51
    Temat: Re: FV różne pytania o konfigurację/działanie
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Trybun L...@j...cb ...

    > To wiem, większą moc falownika można wykorzystać do zwiększenia
    > liczby paneli, nie trzeba kupować innego. Taki też miałem zamiary
    > zamawiając pojemniejszy.

    Tez tak myslałem.
    A jak juz chciałem rozbudować to firma która pierwotna instalacje
    zrobiła za około 4tys za kwp za rozbudowanie samych paneli policzyła
    sobie po ponad 6tys za kwp. Wiec zrobiłem druga wieksza instalacje :)

    > O co konkretnie chodzi z tą sprawnością? Ja nie zauważyłem abym
    > coś tracił w stosunku do użytkownikiem z falownikiem szytym na
    > miarę paneli.

    Ponoc wolniej sie wzbudzaja ale nie weryfikowałem tego.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Moi ludzie pracują na okrągło! Czasem nawet po 2, 3 godziny na dobę!!!"

  • 22. Data: 2023-03-02 07:12:30
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 02-03-2023 o 06:59, Budzik pisze:

    > Tez tak myslałem.
    > A jak juz chciałem rozbudować to firma która pierwotna instalacje
    > zrobiła za około 4tys za kwp za rozbudowanie samych paneli policzyła
    > sobie po ponad 6tys za kwp.

    Za same panele?
    ????
    Czyli drożej niż w przypadku zakupu paneli I jeszcze kolejnego falownika?
    Coś ściemniasz, musiało w grę wchodzić coś więcej niż tylko dołożenie
    paneli.

  • 23. Data: 2023-03-02 11:59:49
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Cavallino C...@k...pl ...

> [...]
    > Czyli drożej niż w przypadku zakupu paneli I jeszcze kolejnego
    > falownika? Coś ściemniasz, musiało w grę wchodzić coś więcej niż

    Cavallino - jaki miałbym cel w sciemnianiu?
    Mowie jak było.
    Pierwsza instalacja 6kwp kosztowała 23,5kpln (pazdziernik 2021)
    Za dołozenie 3kwp zazyczyli sobie cos około 19 (druga połowa 2022) co
    mnie zabiło wlasnie dlatego ze to instalacja która byłaby dosłownie
    robota na pol dnia.
    Zapytałem ich wiec o cała druga instalacje 8kwp - policzyli 40tys bez
    optymalizatorów.
    Finalnie zrobiłem 10kwp za 42tys ale z optymalizatorami na solaredge w
    innej firmie.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Ten, kto walczy z potworami musi baczyć, by nie zapomniał,

  • 24. Data: 2023-03-02 12:53:32
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 02-03-2023 o 11:59, Budzik pisze:
> [...]
    > Za dołozenie 3kwp zazyczyli sobie cos około 19 (druga połowa 2022) co
    > mnie zabiło wlasnie dlatego ze to instalacja która byłaby dosłownie

    A co miało wchodzić w zakres tej rozbudowy, poprosiłeś o szczegółową
    rozpiskę prac?

    Obstawiam, że jednak Ci się tylko wydawało, że tamten falownik dał radę
    po prostu przyjąć dodatkowe panele.....
    Moc to nie wszystko, potrzebny jest też dodatkowy string, jeśli panele o
    innej mocy/z innej strony.

  • 25. Data: 2023-03-02 20:04:44
    Od: marios <d...@j...pl>

    W dniu 28.02.2023 o 18:11, M M pisze:
    > A może (zapomniane już trochę) płaskie kolektory słoneczne i bojler z wężownicą?
    Sprawność bliżej 80% a nie 20% czyli powierzchnia wystarczy 4x mniejsza. Konieczne
    zapewnienie podtrzymania zasilania dla pompki obiegowej, by się nie zagotowało - ale
    jest na to sposób, mały panel PV zasilający małą pompkę DC. Wskazany duży bojler z
    dobrą izolacją cieplną (mam 300l gdzie podają straty 65W).
    > PV z oddawaniem przez falownik do sieci wymaga zgłoszenia ale nie z powodu że ktoś
    zginie lub coś się spali itp. (falownik ma zabezpieczenia przed pracą "na wyspie")
    ale zwykły licznik (już elektroniczny ale nie dwukierunkowy) może naliczać oddawaną
    energię tak jak pobieraną czyli rachunek wzrośnie. Jedynie bardzo stare liczniki
    mechaniczne nie miały zapadki i przy oddawaniu energii do sieci liczyły do tyłu.
    Niestety obecnie już na nowych zasadach rozliczeń, mniej korzystnych (sprzedajemy
    energię dużo taniej niż kupujemy) niż dawny "wirtualny magazyn" z którego można było
    odebrać 80% (dla instalacji max 10 kW).
    > Przełączanie DC to niełatwy temat ze względu na łuk elektryczny (przy AC gasnący
    przy przejściu przez zero), jeśli już to przekaźniki półprzewodnikowe (gdzie
    elementem przełączającym jest MOSFET lub IGBT).
    > Nowy falownik trójfazowy 8 kW da się już kupić poniżej 3k PLN jak się dobrze
    zapoluje (jakiś Chińczyk ale w sumie to wszystkie są tam robione), mniejszej mocy są
    niewiele tańsze a z czasem (jeśli wysokie ceny energii się utrzymają i miejsce
    pozwoli) pewnie warto będzie instalację rozbudować.

    Dzięki za podpowiedzi.

    Z kolektorami to tak średnio mi się sprawdzi, bo jeszcze kombinowanie z
    dachem (eternit do wymiany kiedyś), pompkami, glikolem, wymiennikami, itd.

    Zimą też raczej dużo więcej z kolektora nie uzyskam, to jeden pies, a
    latem PV będzie aż za dużo na bojler, - bardziej pralka, indukcja, etc.

    Faktycznie nie pomyślałem, że rozłączanie DC bardziej "klei styki z
    braku 0".
    No nic, można spróbować, dodatkowe bezpieczniki topikowe w szereg, i
    dodatkowy stycznik robiący "na zwarcie" w razie "W".

    @Cavallino
    Tak, dobry kierunek, zimą wiem że uzysk będzie mizerny, ale powiedzmy
    od połowy marca mam nadzieję na coś sensownego- czyli odciąży rachunek,
    trochę grzania i CWU.

    I tak kupię falownik z czasem, a może i zaraz, ale strasznie drogie
    teraz widuję, w Brico Sofar 6.6 za 4200 br, to jeszcze całkiem nieźle,
    a 3.3 na olx-ach po 3100 .. a w ofercie że netto (3800br).

    .. i nie bardzo pasuje mi ten Sofar 3.3 - bo jakoś tak głupio kupiło mi
    się 7x Ja Solar 540W po 990 zeta. (a pojechałem po Trina), z napięciami
    coś 42 i ~50V(OC). Wg. tabelki - za mocny string na jeden MPTT Sofara, a
    na dwa za mało napięcia.

    PC mam -5kW - tylko że "mam" ale nie zdążyła się zamontować na zimę i
    pewnie jeszcze poczeka na istalacje [pozostałą].

    Mam masę rzeczy, tylko nie mam czasu ich zamontować, ciekawe czy panele
    powieszę :)

  • 26. Data: 2023-03-02 20:06:50
    Od: marios <d...@j...pl>

    W dniu 2.03.2023 o 06:59, Budzik pisze:
    > Użytkownik marios d...@j...pl ...

    > Skoro zuzywasz do 25kwh na dobe To obecnie wystarczyłaby grzałka 1-
    > 1,5KW
    >
    > Nie przesadzajmy, na dobrze ocieplony dom sredniej wielkosci czesto
    > wystarcza przy -20 moc 5-6KW.

    Pod warunkiem, że nie grzeję na max. w popołudniowych godzinach II
    taryfy (po 33gr. - było/minęło) - to wtedy 1kW raczej by wystarczył.

  • 27. Data: 2023-03-03 06:59:47
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Cavallino C...@k...pl ...

> [...]
    > radę po prostu przyjąć dodatkowe panele.....
    > Moc to nie wszystko, potrzebny jest też dodatkowy string, jeśli

    Falownik celowo był od poczatku dobierany wiekszy własnie po to zeby
    rozbudować instalacje.
    Panele miały lezec na tym samym dachu, skierowane w ta sama strone ale
    nawet zakładajac ze miałyby isc na osobnym stringu to tylko troche
    dodatkowego przewodu.
    Po prostu probowali skroić jelenia i tyle.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Przepis na dziecko: 25dag miłości, 25dag namiętności, 2 jajka,

  • 28. Data: 2023-03-03 08:22:04
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 03-03-2023 o 06:59, Budzik pisze:

    > Falownik celowo był od poczatku dobierany wiekszy własnie po to zeby
    > rozbudować instalacje.

    Pytanie czy był dobierany prawidłowo.

    > Panele miały lezec na tym samym dachu, skierowane w ta sama strone

    A ich moc i parametry?
    Mi tłumaczyli, że muszą być identyczne na jednym stringu.
    Nie można było np. dać jednego, innego, większego nad antresolą.

    >ale
    > nawet zakładajac ze miałyby isc na osobnym stringu to tylko troche
    > dodatkowego przewodu.

    Ale był ten dodatkowy string dostępny w falowniku, czy niekoniecznie?

  • 29. Data: 2023-03-03 09:40:50
    Od: Trybun <L...@j...cb>

> [...]
    > zrobiła za około 4tys za kwp za rozbudowanie samych paneli policzyła
    > sobie po ponad 6tys za kwp. Wiec zrobiłem druga wieksza instalacje :)

    Panele można dokupić samemu. A przecie do rozbudowy o same panele można
    wziąć inna firmę, albo nawet nie firmę a zorientowanego elektryka,
    dobrze trafisz to zrobi to za flaszkę.

    > Ponoc wolniej sie wzbudzaja ale nie weryfikowałem tego.

    Też nie mam pewności. Ale faktem jest że szczególnie teraz zimą
    instalacja uruchamia się nieraz dopiero około południa, mimo tego że nie
    ma śniegu na panelach. Trudno to jednak zweryfikować czy u innych
    użytkowników jest inaczej.

  • 30. Data: 2023-03-03 09:56:56
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 03-03-2023 o 09:40, Trybun pisze:

    > Też nie mam pewności. Ale faktem jest że szczególnie teraz zimą
    > instalacja uruchamia się nieraz dopiero około południa,

    Jak koło południa?
    Masz to północnej stronie czy co?
    Moje 2 działają od ok 7:00 obecnie....

    Jedna też ma falownik większy niż moc podłączonych paneli.