  • 1. Data: 2013-12-29 08:36:48
    Temat: Instalacja elektryczna - rozwiązania
    Od: ArekM <a...@g...com>

    Witam!

    Zaczynam działać z instalacją elektryczną, chciałbym rozwiązać trzy tematy w jakis
    prosty, ale porządny sposób:
    - chciałbym móc wybrane gniazdka w domu (rozne lokalizacje) wyłączać jakimś jednym
    przełącznikiem (pstryczkiem), niekoniecznie schowanym w rozdzielaczu :)
    - chciałbym wszystkie światła w domu wyłączać jak wyżej
    - chciałbym mieć możliwość odłączania zasilania kazdego silnika do rolet (sztuk 12),
    tutaj nie musi to byc "user friendly", ale tez nie koniecznie musi to byc zrobione
    tak, ze bede rozłączał fizycznie przewody :)

    Jak te rzeczy zrobić najlepiej? Z roletami myslalem o osobnej skrzynce z
    bezpiecznikami. A pozostałe tematy?

    Może macie jakies inne, ciekawe i funkcjonalne pomysły dotyczące instalacji
    elektrycznej, jakie mozna by wdrożyc?

    --
    PozdrawiAM

  • 2. Data: 2013-12-29 13:55:50
    Temat: Re: Instalacja elektryczna - rozwiązania
    Od: Frez <f...@g...com>

    > - chciałbym mieć możliwość odłączania zasilania kazdego silnika do rolet (sztuk
    12), tutaj nie musi to byc "user friendly", ale tez nie koniecznie musi to byc
    zrobione tak, ze bede rozłączał fizycznie przewody :)

    Jak chcesz te wyłączniki używać do programowania odbiorników przy
    silnikach wsadź w skrzynkę wyłączniki lodówkowe. ja tak zrobiłem.

  • 3. Data: 2013-12-29 20:12:19
    Od: dolniak <d...@g...com>

    Witam
    Jeśli chodzi o gniazdka,to bardzo pomocny jest dokladny opis rozdzielni i rozsądne
    rozplanowanie obwodów.W wypadku oświetlenia też,ale tu doradzalbym zasilanie z
    różnych faz.Sprawdza się.
    Pozdro dolniak

  • 4. Data: 2013-12-29 21:28:49
    Od: Jan Drawski <d...@o...pl>

> [...]
    bezpiecznikami. A pozostałe tematy?

    > Może macie jakies inne, ciekawe i funkcjonalne pomysły dotyczące instalacji

    Zapytać elektryka, poprosić aby tak to zrobił :) Osobiście odradzam
    własnoręczne zabawy w elektryków, chyba, że pod nadzorem jakiegoś,
    dobrze żeby elektryk "odrutował" skrzynkę. Ja się miałem sam bawić a po
    robocie przez fachowca widzę, że wiele mógłbym skopać.
    U mnie mniej więcej tak to jest zrobione bez proszenia się. Nie mam
    rolet. W odpowiednio dużej skrzynce mam cztery metalowe szyny. O ile
    mnie pamięć nie myli to:
    - na najwyższej mam bezpieczniki od gniazdek (przewdy 2,5), różnicówka,
    - na drugiej od góry bezpieczniki od oświetlenia (przewody 1,5), różnicówka,
    - na trzeciej od góry bezpieczniki od gniazd trójfazowych,
    - na najniższej przełącznik (wyłączenie, włączenie, ewentualny agregat),
    zabezpieczenia.

    Oświetlenie lub gniazdka mogę, choć tego nie robię - nie mam takiej
    potrzeby, wyłączać za pomocą różnicówek. Pytanie tylko czy można -
    powinno się wykorzystywać do tego różnicówki, choć to pewnie zależy od
    częstotliwości.

    Jan Drawski

  • 5. Data: 2013-12-30 02:43:40
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Jan Drawski napisał:
    > Zapytać elektryka, poprosić aby tak to zrobił :) Osobiście odradzam
    > własnoręczne zabawy w elektryków, chyba, że pod nadzorem jakiegoś,
    > dobrze żeby elektryk "odrutował"

    Inaczej:

    Jak ktoś zadaje takie pytania to niech weźmie elektryka i mu powie co
    chce. Ktoś kto potrafi sobie poradzić z zapleceniem drutów - nie musi
    takich pytań zadawać, to są dla niego oczywistości.

    Rada generalna:

    Kazać elektrykowi rozprowadzić instalację do głównego punktu rozdziału
    (ze stosownym zapasem długości przewodów albo pośrednią krosownicą) tak
    jak do systemu BLS. Jeden odbiornik - jeden przewód do centrali, zero
    puszek rozgałęźnych.

    --
    Darek

  • 6. Data: 2013-12-30 06:14:54
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    ArekM pisze tak:

> [...]
    > przełącznikiem (pstryczkiem), niekoniecznie schowanym w
    > rozdzielaczu :) - chciałbym wszystkie światła w domu wyłączać jak

    Czy masz oddzielny kabel do każdego gniazdka? :)

    Jeśli masz to podłącz wybrane kable pod wspólny stycznik a sterowanie
    zapodaj np z pilota radiowego z Biedrony.

    --
    Piotr

  • 7. Data: 2013-12-30 16:06:43
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "Jan Drawski" napisał w wiadomości grup
    .pl...

> [...]
    > - na najwyższej mam bezpieczniki od gniazdek (przewdy 2,5), różnicówka,
    > - na drugiej od góry bezpieczniki od oświetlenia (przewody 1,5),

    To robił elektryk? Wybija różnicówka od oświetlenia i w całym domu gaśnie
    światło? Deszcz zamoczy zewnętrzne gniazdko i wybije różnicówka od gniazdek
    i lodówka jest bez zasilania? Rozumiem radę "weź fachowca" ale jak widać
    Twój elektryk to nie fachowiec, albo coś pokręciłeś :-)

    Oświetlenie w sąsiednich pomieszczeniach powinno być na różnych fazach (a
    więc różnych różnicówkach) W kuchni tez najlepiej aby prądożerne urządzenia
    były na różnych fazach (piekarnik / zmywarka).

    Co do oświetlenie i gniazd zewnętrznych to najlepiej aby były na osobnej
    różnicówce, a minimum przezorności to dać je na innej niż lodówka i
    kotłownia.

    Podobnie łazienki - tam jest największa szansa że coś zamoknie i wybije
    róznicówka więc lepiej by na tej samej róznicówce nie było lodówki / kotła i
    oświetlenia głównych pomieszczeń.

    Nie jestem elektrykiem bo moja kariera zawodowa poszła innym torem i nigdy
    nie przystąpiłem do egzaminu SEP, ale takie podstawy to nawet ja pamiętam z
    kilku wykładów i kilku lat poprawiania po fachowcach.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 8. Data: 2013-12-30 20:52:43
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2013-12-29 08:36, ArekM wrote:
    > - chciałbym móc wybrane gniazdka w domu (rozne lokalizacje) wyłączać jakimś jednym
    przełącznikiem (pstryczkiem)

    Jeśli nie jesteś biegly w elektryce i elektronice to najtaniej będzie
    udać się do Biedronki po komplet trzech wyłaczników na pilota. Wsadzasz
    w gniazdko i już. Działa.

    Jeśli jesteś biegły w elektronice to taki moduł mozna zmieścić w
    *całości* razem z gniazdem w głebokiej puszce (wymagane spore przeróbki
    lub rękodzieło). Wniosek: montuj głebokie puszki bo potem nie ma wyjścia.

    > - chciałbym wszystkie światła w domu wyłączać jak wyżej

    Na szczęscie oświetlenie zazwyczaj jest osobno. "Odbirnik z biedronki"
    co prawda średnio wpasuje się w rozdzielacz, ale możesz go tam podpiąć.
    Problem w tym że wymagany nie jest do tego zwykły elektryk, ale taki
    posiadający mózg, a o takich trudno ostatnio.

    > - chciałbym mieć możliwość odłączania zasilania kazdego silnika do rolet

    Rolety powinny być radiowe i to zalatwia problem. Ja mam doprowadzone
    dodatkowo przewody telefoniczne pod rolety. Ale ja dziwny jestem (bo
    rolet nie mam, ale instalacje mam :).

    > ciekawe i funkcjonalne pomysły dotyczące instalacji elektrycznej, jakie mozna by
    wdrożyc?

    Niezgodnie z pierdyliardem przepisów i "panie tak się nie robi, ja od 20
    lat robie w tym zawodzie". Co w niczym nie przeszkadza w sumie...

  • 9. Data: 2013-12-30 23:44:40
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

    ""Dariusz K. Ładziak"" wrote in message
> [...]
    > stosownym zapasem długości przewodów albo pośrednią krosownicą) tak jak do
    > systemu BLS. Jeden odbiornik - jeden przewód do centrali, zero puszek

    Czyli jak w kuchni życzę sobie mieć 15 odbiorników (gniazdek), to z samej
    kuchni mam ciągnąć 15 przewodów ? ...
    ... (tak zaczynam znów czytać grupę, bo kupiłem mieszkanie i remoncik
    generalny mnie czeka...)

    Zdrówko i wszystkiego dobrego wszystkim na Nowy Rok :)
    Aleksander.

  • 10. Data: 2013-12-31 00:36:32
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

> [...]
    > (ze stosownym zapasem długości przewodów albo pośrednią krosownicą) tak
    > jak do systemu BLS. Jeden odbiornik - jeden przewód do centrali, zero

    Hm, zdaje mi się, że dla przeciętnego domku oznacza to łączną długość
    kabli liczoną już nie w kilometrach, tylko w dziesiątkach kilometrów...

    Pozdr,
    ŁK