  • 11. Data: 2013-12-31 00:43:47
    Temat: Re: Instalacja elektryczna - rozwiązania
    Od: Maseł <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-12-30 23:44, Aleksander pisze:

    > ""Dariusz K. Ładziak"" wrote in message

    > Czyli jak w kuchni życzę sobie mieć 15 odbiorników (gniazdek), to z samej
    > kuchni mam ciągnąć 15 przewodów ? ...

    Why not? - jezeli tylko masz zyczenie, aby kazdym z tych gniazdek
    ewentualnie moc pozniej niezaleznie sterowac przy pomocy jakiegos
    dowolnie wyrafinowanego mechanizmu sterowania.

    Jezeli ci to nie odpowiada, to mozesz zastosowac podejscie
    "nowoczesniejsze" - jeden kabel z prądem od rozdzielni do 15 gniazdek w
    kuchni, a za to przy kazdym gniazdku jakis uklad wykonawczy podpiety do
    kabelka sygnalowego (albo bezprzewodowo - kto bogatemu zabroni) i
    serwerek, na ktorym przy pomocy jakiejs aplikacji bedziesz sterowal,
    ktore gniazdo ma akurat byc aktywne (tak samo rozwiazesz problem
    sterowania oswietleniem, alarmem, roletami i spluczką w kibelku).
    Dodatkowo zyskasz mozliwosc sterowania tym wszystkim przy pomocy
    aplikacji mobilnej, www, czy tez sms'a.

    > ... (tak zaczynam znów czytać grupę, bo kupiłem mieszkanie i remoncik
    > generalny mnie czeka...)

    Gratulacje i powodzenia...

    Pozdro

    Maseł

  • 12. Data: 2013-12-31 00:58:42
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2013-12-31 00:36, Lukasz Kozicki pisze:

    > Hm, zdaje mi się, że dla przeciętnego domku oznacza to łączną długość
    > kabli liczoną już nie w kilometrach, tylko w dziesiątkach kilometrów...
    >
    > Pozdr,
    > ŁK

    E tam.
    Tysiące kilometrów :)
    Poważniej mówiąc, przeciętny dom to ok. 200 punktów elektrycznych.
    Przyjmując na każdy punkt średnio 20mb przewodu, co i tak jest ilością
    dość mocno zawyżoną, daje to łącznie ok. 4km przewodu i koszt nie
    przekraczający 8 tys. zł.
    Zakładając montaż w rozdzielni sterownika PLC, można z góry założyć, że
    sterowanie będzie się odbywało napięciem 12 lub 24V, a wszystkie
    przewody sterownicze można wykonać przy użyciu cienkich, przewodów
    domofonowych/alarmowych lub skrętki LAN. W ten sposób można ograniczyć
    koszty przewodów. Co ciekawsze wtedy wystarczy poprowadzić po jednym
    takim przewodzie wielożyłowym do każdego pomieszczenia, ponieważ obsłuży
    on wiele łączników.

  • 13. Data: 2013-12-31 01:15:03
    Od: "Aleksander" <f...@f...fake>

> [...]
    > wielożyłowym do każdego pomieszczenia, ponieważ obsłuży on wiele łączników.

    E tam na skręcce będziesz oszdzędzać ? :P
    1km poniżej 1kzł ... tansza od przewodów elektrycznych ;).

    Poza tym ja mam twardy beton dookoła ... jak mam ryć ściany, aby upchnąć te
    200 przewodów pod cieniuteńkim tynkiem - to ja dziękuje (co innego
    budując dom od zera) ...

  • 14. Data: 2013-12-31 01:55:52
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2013-12-31 01:15, Aleksander pisze:

    > E tam na skręcce będziesz oszdzędzać ? :P
    > 1km poniżej 1kzł ... tansza od przewodów elektrycznych ;).

    Przyzwoita "skręcka" ;) to wydatek ok. 150-200zł za pudło 305mb, a na
    Alledrogo można już kupić w cenie poniżej 100zł za pudło 305mb.
    Jak więc widzisz dużo mniej jak 1kzł.

    > Poza tym ja mam twardy beton dookoła ... jak mam ryć ściany, aby
    > upchnąć te
    > 200 przewodów pod cieniuteńkim tynkiem - to ja dziękuje (co innego
    > budując dom od zera) ...

    A kto tu mówi o masochistach z betonowych blokowisk? :)

  • 15. Data: 2013-12-31 09:02:16
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Aleksander wrote:
> [...]
    > remoncik
    > generalny mnie czeka...)
    >
    > Zdrówko i wszystkiego dobrego wszystkim na Nowy Rok :)

    zasada jest prosta - albo wygodnie i dowolnie konfigurowalne albo
    tanio
    dużo możliwości = dużo kabli
    można bez dużej ilości kabli ale zatrważająco drogo
    klient nasz pan

    jeffrey

  • 16. Data: 2013-12-31 09:05:44
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    uzytkownik wrote:

    > Przyzwoita "skręcka" ;) to wydatek ok. 150-200zł za pudło 305mb, a
    > na
    > Alledrogo można już kupić w cenie poniżej 100zł za pudło 305mb.
    > Jak więc widzisz dużo mniej jak 1kzł.

    te po 100zł to aluminiowe, jak się przypatrzyć cenom to jest taki skok
    cenowy( przy FTP występuje około 250zł) poniżej to alu

    jeffrey

  • 17. Data: 2013-12-31 09:30:35
    Od: Marcin Ł <k...@g...pl>

    Użytkownik "uzytkownik" napisał w wiadomości grup
    .pl...

> [...]

    Przyzwoita "skręcka" ;) to wydatek ok. 150-200zł za pudło 305mb, a na
    Alledrogo można już kupić w cenie poniżej 100zł za pudło 305mb.

    za 100zl bedzie 305m skretki aluminiowej nie miedzi chyba ze komus to nie
    przeszkadza.

  • 18. Data: 2013-12-31 09:34:29
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 30 grudnia 2013 23:44:40 UTC+1 użytkownik Aleksander napisał:

    > Czyli jak w kuchni życzę sobie mieć 15 odbiorników (gniazdek),
    > to z samej kuchni mam ciągnąć 15 przewodów ? ...

    Jak lubisz sobie komplikować życie, to dlaczego nie? :>

    U mnie idą 3 przewody. Trójfazówka do indukcji (z nadprądówką i różnicówką),
    jedna faza na wszystkie gniazdka (dołem, łączone tylko w puszkach
    od gniazdek, zabezpieczone nadprądówko-różnicówką) i oświetlenie.
    Nie odczuwałem jakoś potrzeby zdalnego sterowania każdym gniazdkiem ;P

    L.

  • 19. Data: 2013-12-31 10:39:08
    Od: Jan Drawski <d...@o...pl>

    > To robił elektryk? Wybija różnicówka od oświetlenia i w całym domu
    > gaśnie światło?

    Nie sprawdzałem ale na pierwszy rzut oka na to wygląda.

    > Oświetlenie w sąsiednich pomieszczeniach powinno być na różnych fazach
    > (a więc różnych różnicówkach)

    Tak pewnie jest, tylko te fazy są spięte jedną różnicówką. Aby to
    poprawić należało by ją zamienić na trzy.

    > W kuchni tez najlepiej aby prądożerne
    > urządzenia były na różnych fazach (piekarnik / zmywarka).

    Prawie tak jest. Indukcja działa na dwóch fazach a na trzeciej jest
    czajnik, wykorzystany jest do tego osobny, chyba grubszy niż 2,5 przewód
    ale już nie jestem tego pewien. Któraś z tych faz dubluje się z
    piekarnikiem, nie ma innego wyjścia, zmywarki jeszcze nie ma.

    > Co do oświetlenie i gniazd zewnętrznych to najlepiej aby były na osobnej
    > różnicówce, a minimum przezorności to dać je na innej niż lodówka i
    > kotłownia.

    To w sumie nie problem, musiałbym dołożyć kilka różnicówek. Niektóre
    urządzenia, jak np. lodówka są na osobnych przewodach.

    > Nie jestem elektrykiem bo moja kariera zawodowa poszła innym torem i
    > nigdy nie przystąpiłem do egzaminu SEP, ale takie podstawy to nawet ja
    > pamiętam z kilku wykładów i kilku lat poprawiania po fachowcach.

    Podsumowując mam wrażenie, że u mnie największym błędem jest zbyt mała
    ilość różnicówek. Na szczęście nie miałem do tej pory większych
    problemów z instalacją, nie mam jeszcze powodów do narzekań.
    Rzeczywiście na początku, przy dużej wilgotności, różnicówki potrafiły
    się wyłączyć ale szybko problemy eliminowałem wyłączając odpowiednie
    bezpieczniki.

    Jan Drawski

  • 20. Data: 2013-12-31 11:03:25
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2013-12-31 09:34, Lisciasty pisze:

    > Jak lubisz sobie komplikować życie, to dlaczego nie? :>
    >
    > U mnie idą 3 przewody. Trójfazówka do indukcji (z nadprądówką i różnicówką),

    Po co Ci różnicówka do kuchni elektrycznej?
    Toż to tylko proszenie się o problemy. W razie jak się wypali styk
    przewody neutralnego w różnicówce to szlak trafi indukcję.
    Urządzenia, które są podłączone na stałe (poprzez kostki łączeniowe, a
    nie gniazda rozłączne) nie wymagają obejmowani ich zabezpieczeniem
    różnicowo-prądowym.

    > jedna faza na wszystkie gniazdka (dołem, łączone tylko w puszkach
    > od gniazdek, zabezpieczone nadprądówko-różnicówką) i oświetlenie.
    > Nie odczuwałem jakoś potrzeby zdalnego sterowania każdym gniazdkiem ;P

    Mam nadzieję, że przynajmniej tu nie popełniłeś powszechnego błędu jakim
    jest obejmowanie obwodów jednofazowych pojedynczą różnicówką 3-fazową?