  • 1. Data: 2009-05-12 07:05:30
    Temat: Izolacja fundamentu
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Miałem wczoraj ekipę, która ma zająć się zrobieniem odwodnienia i
    izolacją fundamentu.

    Dom ma na terenie żwirowym - wody gruntowe wprawdzie są dość wysokie (na
    jakiś 2,5 - 3 m jest już woda) ale woda po opadach dość szybko wsiąka.

    Przy okazji kopania na odwodnienie, zrobią opaskę drenarską w koło domu,
    a wody opadowe odprowadzą do studni. Chciałem, też przy okazji zrobić
    izolację fundamentu (piwnic nie mam, a izolacja pozioma jest dość
    solidna) - wymyśliłem sobie, że to co odkopią pomalują dysperbitem ze
    dwa może trzy razy na to przykleją styropian, ale nie od spodu ław tylko
    tak by wchodził 30 cm w grunt i będzie wystawał od 20 do 50 cm ponad
    grunt - głównie dlatego by zlicować ściany fundamentu ze ścianą domu.
    Ekpia powiedziała mi, że ten styropian to najlepiej na piance montażowej
    położyć i zakołkować nie wiem czy to dobry pomysł. Pierwszy raz słyszę o
    montażu styropianu na piance.
    I jeszcze pytanie jak zabezpieczyć przed gryzoniami styropian od dołu?

    Ariusz

  • 2. Data: 2009-05-12 07:22:29
    Temat: Re: Izolacja fundamentu
    Od: QbaB <Q...@g...com>

    On 12 Maj, 09:05, Ariusz <a...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > montażu styropianu na piance.
    > I jeszcze pytanie jak zabezpieczyć przed gryzoniami styropian od dołu?

    Skoro masz taki grunt to po co odwodnienie?
    A styropianu to praktycznie możesz wcale nie przyklejać, wystarczy
    napór gruntu.
    Ja bym styro nie kołkował bo po co dziurawić izolację, zwłaszcza
    poniżej poziomu gruntu.
    Reasumując
    Jeżeli juz ocieplasz fundament to daj styro do samego dołu (do ławy) -
    głębokośc przemarzania to ok 1 m.
    Na styro daj siatke klej i jakis dysperbit. Jeżeli chcesz kołkowac to
    moim zdaniem tylko powyżej gruntu.
    Najlepiej zastosowac płyty XPS a nie zwykły styropian.
    Skoru grunt jest żwirowy i dobrze przepuszcza wode to nie warto chyba
    robic odwodnienia. A poziom wód 2,5 3 m nie jest wysoki zwłaszcza jak
    nie masz piwnic.
    Pzdr
    QbaB

  • 3. Data: 2009-05-12 08:36:32
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Dom ma na terenie żwirowym - wody gruntowe wprawdzie są dość wysokie (na
    > jakiś 2,5 - 3 m jest już woda) ale woda po opadach dość szybko wsiąka.

    Skoro nie masz piwnicy to po co ta cala zabawa?? Pieniadze gdzies trzeba
    wydac czy co??

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2009-05-12 09:56:45
    Od: "Przemek" <e...@v...pl>

    > Użytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Skoro nie masz piwnicy to po co ta cala zabawa?? Pieniadze gdzies trzeba
    > wydac czy co??
    >
    > Pozdro.. TK
    zgadzam sie z przedpiscami :)
    po co?

  • 5. Data: 2009-05-12 10:14:47
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Przemek pisze:
    > Użytkownik "Maniek4" <b...@w...pl> napisał w wiadomości

    > zgadzam sie z przedpiscami :)
    > po co?

    Ok może macie i rację - opaskę drenarską chcę zrobić bo przez fundamenty
    przechodzą 3 dreny - wprawdzie niby były połączone ale jak mi kopali
    fundament pod schody i przecięli ponownie jedną z dren to spod domu
    wylało się sporo wody - przypuszczam, że drena może być przerwana
    gdzieś pod domem.

    Co do odwodnienia to planuję w koło domu zrobić kostkę i nie chcę wody
    puszczać po kostce, a że nie mam gdzie tej wody puścić muszę zrobić
    jakąś studnię.

    Co do samej izolacji to pomyślałem, że skoro już będą odkopane
    fundamenty to i dysperbitem można by to pomalować - nie jest to aż takie
    drogie.

    Co do styropianu - to bardziej chodziło mi o zlicowanie ściany z
    fundamentem, gdyż w koło domu planuję położyć płytki klinkierowe i będą
    one częściowo klejone powyżej fundamentu na pustaki. Teraz różnica jest
    około 5 cm pustak wystaje poza fundament. styropian 5 cm zniweluje mi tą
    różnicę, a bić 5 cm tynku na fundament to chyba przesada.

    Ariusz

  • 6. Data: 2009-05-12 12:23:14
    Od: "kiki" <s...@s...ss>

    "Ariusz" <a...@p...onet.pl> wrote in message
    > Miałem wczoraj ekipę, która ma zająć się zrobieniem odwodnienia i izolacją
    > fundamentu.

    Ty czegoś nie rozumiesz.
    Ocieplenie fundamentu nie jest w celu ochrony tegoż ale w celu powstrzymania
    przewodzenia ciepła z twojej posadzki, dolnych wartstw muru, chudziaków do
    glemy. Chodzi o to że jak będziesz chodził na boso po domu to żeby ci stopy
    nie przymarzały do podłogi.
    Czym dasz grubszy styropian i głębiej tym efekt wychładzania będzie
    mniejszy.
    To jest dokładnie taka sama sytuacja jak z nieocieplonymi szczytami ścian
    szczytowych. Może inaczej rozchodzi sie ciepło i wiatr szybciej odbiera
    ciepło ale efekt jest podobny. W katach przy podłaodze będą się robić
    wilgotne plamy i grzybek.

    Jeżeli możesz to daj 10cm styropianu lub wiecej na całą ścianę fundamentową,
    zejdź tym styropianem na ławe fundamentową poziomo i dalej po ławie do dna
    ile tylko sie da.

    To taka moja dobra rada.

  • 7. Data: 2009-05-12 14:51:38
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    kiki pisze:
> [...]
    > zejdź tym styropianem na ławe fundamentową poziomo i dalej po ławie do dna

    A powiedz mi na jaką głębokość przemarza ziemia.
    Czyż sama w sobie nie jest już dobrym izolatorem. Skoro max zakłada się
    dla mojej strefy 1,2 m i to naprawdę przy ekstremalnych mrozach.
    Normalnie strefa przemarzania wynosi około 20 - 30 cm, a ostatnimi laty
    nawet mniej, a jak jest śnieg to i kilka centymetrów. Skoro tylko jakieś
    10% zimy mamy naprawdę zimne i wtedy żaden styropian nie pomoże po
    prostu trzeba dobrze grzać to po co na resztę przesadzać z ociepleniem.

    Posadzka jest ocieplona 12 cm styropianu, piwnic nie mam, a dom jest z
    Ytonga bez ocieplenia. Po co mam ocieplać tyle fundamenty skoro za nimi
    jest dodatkowa strefa (ziemia, styro), która będzie "działać"
    prawidłowo. A żeby mieć ciepło w nogi to ogrzewanie podłogowe będzie.

    A z tym styropianem za kilka, kilkanaście lat okaże się co będzie.

    Ariusz

  • 8. Data: 2009-05-12 17:22:26
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > około 5 cm pustak wystaje poza fundament. styropian 5 cm zniweluje mi tą
    > różnicę, a bić 5 cm tynku na fundament to chyba przesada.

    Racja, to nie kop go za gleboko a tylko tyle ile trzeba, na reszte po prostu
    szkoda kasy. Do tego im glebiej, tym styropian bardziej moze nasiakac od
    drugiej strony fundamentu podciagajacego wode kapilarnie i z izolacji
    d...pa.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2009-05-12 17:35:24
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "kiki" <s...@s...ss> napisał w wiadomości

> [...]
    > chudziaków do glemy. Chodzi o to że jak będziesz chodził na boso po domu
    > to żeby ci stopy nie przymarzały do podłogi.

    Kiki, na to jest znacznie prostsze panaceum, przemurowac pierwsza warstwe
    Ytongiem, lub Porothermem wg. uznania. Na te wszystkie izolacje w ziemi po
    prostu szkoda kasy. Do tego zrobione tak sobie nie dadza zadnego pozytku, a
    wykonane profesjonalnie wyjda niewspolmiernie drogo.

    > Czym dasz grubszy styropian i głębiej tym efekt wychładzania będzie
    > mniejszy.
    [...]
    > Jeżeli możesz to daj 10cm styropianu lub wiecej na całą ścianę
    > fundamentową, zejdź tym styropianem na ławe fundamentową poziomo i dalej
    > po ławie do dna ile tylko sie da.

    To ma sens tylko i wylacznie przy ocieplaniu piwnic. Inaczej wilgoc do
    styropianu przedostanie przez sciane fundamentowa z drugiej strony i juz po
    paru miesiacach niz z tej izolacji termicznej nie bedzie.

    Pozdro.. TK

  • 10. Data: 2009-05-12 20:23:36
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Maniek4 pisze:

    . Inaczej wilgoc do
    > styropianu przedostanie przez sciane fundamentowa z drugiej strony i juz po
    > paru miesiacach niz z tej izolacji termicznej nie bedzie.

    No dobra... a styrodur...? nie ma on czasem lepszych właściwości jeżeli
    chodzi o izolacyjność w warunkach permanentnego styku z ziemią i wodą
    przy fundamentach?
    Pytam, bo sam rozważam dać styrodur zamiast styropianu - tak mam zresztą
    w projekcie :-).

    pozdr.
    robercik-us