  • 91. Data: 2011-01-17 08:04:01
    Temat: Re: Jak działa rekuperator
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    > Zawsze rekuperator był uważany za cudowne pudełko oszczędzajace
    > pieniądze.
    Boi tak jest, weź sobie OZC i policz straty domu jak ma wentylację
    grawitacyjną
    a jak mam mechaniczną, prawie 30% jest strat przy grawitacyjnej.
    Ja teraz liczę mały dom i na zamianie grawitacyjnej na reku klient
    zyskuje na 'dzień dobry' 1.3kW przy -16 na zewn.
    Tak że nie piernicz że to luksus, bo wentalacja jest tak samo potrzebna
    jak inne instalacje tym bardziej że z GWC może także chłodzić dom w lecie
    i wtedy robi za klimę.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 92. Data: 2011-01-17 08:56:35
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    janusz_kk1 <j...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > Boi tak jest, we=C5=BA sobie OZC i policz straty domu jak ma wentylacj=C4=
    > =99 =
    >
    > grawitacyjn=C4=85
    > a jak mam mechaniczn=C4=85, prawie 30% jest strat przy grawitacyjnej.
    > Ja teraz licz=C4=99 ma=C5=82y dom i na zamianie grawitacyjnej na reku kl=
    > ient
    > zyskuje na 'dzie=C5=84 dobry' 1.3kW przy -16 na zewn.
    > Tak =C5=BCe nie piernicz =C5=BCe to luksus, bo wentalacja jest tak samo =
    > potrzebna
    > jak inne instalacje tym bardziej =C5=BCe z GWC mo=C5=BCe tak=C5=BCe ch=C5=

    A czy ja gdzieś napisałem ze jak można skroić ciołka to nie należy tego robić.
    Ja bym sobie kazał policzyć zyski dla temperatur średnio rocznych. Okazało by
    się że jedna zarówka setka załatwia sprawę zamiast rekuperatora.

  • 93. Data: 2011-01-17 11:03:56
    Od: s_13 <s...@i...pl>

> [...]
    > nawiewnikami w oknach :) A to zapewnić ci może zwykła went. mechaniczna,
    > niekoniecznie z rekuperacją.
    > Żart: Zakładając warunki ekstremalne: budzisz się rano awaria prądu,
    > idziesz się wykąpać i co się dzieje z wilgocią z powietrza ? No grzyb
    > normalnie w całym domu :) bo nie masz grawitacyjnej.
    >
    >   czystego, odfiltrowanego z kurzu powietrza,
    > jak są czyste filtry, jak zapomnisz wymienić to masz dopiero syf.
    >   i, co dla mnie

    > dobrze, że nie czytam tego przy kratce bo by mi zajrzała przez ramię i
    > pewnie chciała piździć, ale jakoś nie chce.

    nie... no... z takimi argumentami nie można dyskutować... :-)
    ale powiem tylko, że przez dwa lata miałem jedną awarię zasilania, na
    godzinę siadła jedna faza... ale jak zakładać czarny scenariusz (w
    końcu mieszkam parę kilometrów od białoruskiej granicy...) to bez
    prądu, oprócz wentylacji, nie mam też ogrzewania (kominek z
    płaszczem), ciepłej wody (bojler z grzałką), zimnej też (hydrofor),
    ciepłego jedzenia (kuchenka ceramiczna, mikrofalka), kontaktu ze
    światem (internet, telefon, tv, radio), i pewnie jeszcze paru rzeczy,
    których nie przewidziałem... ale w garażu mam taki generatorek 2kW na
    czarną godzinę i tanią ropę od ruskich z okolicznego bazarku... :-)

    > dobrze, że nie czytam tego przy kratce bo by mi zajrzała przez ramię i
    > pewnie chciała piździć, ale jakoś nie chce.

    no i prawidłowo, ona powinna wyciągać powietrze... a piździ z
    nawiewników, szczególnie przy -20, chyba, że wtedy zamykasz... ale
    trudno mówić w takiej sytuacji o wentylacji... :-)

    pozdrawiam
    s_13

  • 94. Data: 2011-01-17 11:50:03
    Temat: Re: Jak dziala rekuperator
    Od: "Maciej S." <m...@c...pl>

    > to niejest kjwestia zobaczenia, ale policzenia, jak fizyki nie kumasz to
    > sobie policz, jak liczyć nie umiesz to jusz nic ci nie pomoże:O)

    Jak się pisać po polsku i ortografii nie umie, to już nic ci nie pomoże tym
    bardziej.

    MS

  • 95. Data: 2011-01-17 17:29:39
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 17 Sty, 01:07, "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>
    wrote:

    > mniej pieniedzy. Posiadacz 140 metrowego domku w Polsce mo e tylko do interesu
    > do o y . Komfort wa na rzecz. Tylko e dopiero w tym temacie pojawil si jako
    > argument. Zawsze rekuperator by uwa any za cudowne pude ko oszcz dzajace

    Ha ha ha. Chyba pierwszy watek czytasz o rekuperatorach. O ile
    pamietam (a na grupe czytam i pisze od dobrych 3 lat) to ZAWSZE kazdy
    z posiadaczy / chetnych do posiadania wymienial KOMFORT na pierwszym
    miejscu :-) A oszczednosci sa. Fakt, ze nie takie, zeby sie reku w
    sensownym czasie zwrocil - moze sie zwroci przez okres swojego zywota,
    moze nie. Nie dyskutuje z tym. Wiem za to ze na pewno eksploatacyjnie
    zmniejsza zapotrzebowanie na cieplo i pozwala obnizyc rachunki za
    ogrzewanie.

    [...]
    > domu. To rownie komfort psychiczny. Instalacje mechaniczne pomimo tego e s
    > ciche jak sie zalo y t umiki ha asu ( sporo kosztuj ) nie s nigdy tak ciche
    > jak wentylacja grawitacyjna. Typowa podawana pzrez producent w ywotno
    > wentylator w to jakie 20 tysiecy godzin. Dwa lata znaczy sie przy pracy

    Fajnie, ze to piszesz bo pokazujesz jak wielka niewiedze posiadasz ;)
    20 tys godzin to maja wentylatory za 100 pln.

    http://www.ebmpapst.us/pdfs/motor.pdf

    EBM Papsty maja 100 tys h, co odpowiada pracy przez minimum 12 lat.
    Pracujac na 100m3 czyli na 1/4 wydajnosci ich mtbf spokojnie wyniesie
    20 lat.

    > kosztuj filtry do rekuperatora i na ile wystarczaj . Pewno jak by dobrze

    Filtry to tkanina naciagnieta na druciana ramke. Tkanina na nowy filtr
    klasy EU3 to koszt ok 20 pln. Te filtry sie myje w cieplej wodzie z
    mydlem i dopoki sie nie poszarpia mozna ich uzywac, uzywac, uzywac..
    Szacuje ze jeden filtr wytrzyma te 3-4 lata z praniem 3-4 razy w roku.

    > policzy to koszty cz sci zamiennych, konserwacji, napraw i przegladow w
    > przeciagu 25 lat b d zbli one do ceny rekuperatora.

    Zapomniales jeszcze o smoku!!!! Jak to w bajce :P
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 96. Data: 2011-01-17 17:32:47
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 17 Sty, 05:57, "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
    wrote:

    > A małe wentylatorki - faktycznie, 20 tysięcy godzin przy pracy

    Ale w porzadnych reku nie uzywa sie takich gownianych wentylow :) To
    m.in. wentyle podrozaja koszt tych urzadzen (i potem papo smerf mowi
    ze mozna to samo zrobic za 1/10 cene :D - EBM PAPSTy tego typu:

    http://www.ebmpapst.com/en/products/centrifugal-fans
    /forward-curved/single-inlet/single_inlet_detail.php
    ?pID=104713

    Kosztuja ok 1k pln / sztuke ale zywotnosc maja na pewno ZNACZNIE
    wyzsza niz jakies tanie gowno - to sa wentyle do zastosowan
    profesjonalnych, sterowane przez PWM, z zaawansowana elektronika
    sterujaca :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 97. Data: 2011-01-17 17:38:05
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 17-01-2011 o 09:56:35 kogutek <s...@g...skasuj-to.pl>
    napisał(a):

    > A czy ja gdzieś napisałem ze jak można skroić ciołka to nie należy tego
    > robić.

    Ty nap;rawdę jesteś chory, nie sprzedaje reku.

    > Ja bym sobie kazał policzyć zyski dla temperatur średnio rocznych.
    > Okazało by
    > się że jedna zarówka setka załatwia sprawę zamiast rekuperatora.
    To wsadź sobie ją w d..ę i grzej nią przez zimę.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 98. Data: 2011-01-17 18:13:33
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > Szacuje ze jeden filtr wytrzyma te 3-4 lata z praniem 3-4 razy w roku.

    > Zapomniales jeszcze o smoku!!!! Jak to w bajce :P

    A co ma napisać posiadacz rekuperatora jak się okazało ze zamiast się zwrócić
    na mniejszym zużyciu paliwa do ogrzewania ponosi wielokrotnie większe koszty
    wynikajace z amortyzacji napraw konserwacji i zużycia prądu pzrez rekuperator.
    No to pisze ze u niego komfort był najważniejszy. Polska głupota sie to
    nazywa. Kupowal żeby zaoszczędzic ale nie wyszlo. I gdyby mial możliwość
    wyboru to nauczony doświadczeniem albo by zrobil wentylację grawitacyjną albo
    tylko nawiewną za ulamek kosztów rekuperatora. Oszczędność na węglu wynosi
    dziennie z pół klograma. za koszt montażu, zakupu, projektu można nakupić
    wegla na 200 lat żeby z kupki dokładać po pół kilo dziennie przez
    kilkadziesiat dni w roku. Na rekuperatorze w domu nikt jeszcze nie oszczędził
    i nigdy się on nie zwroci zanim się rozsypie. O jakimkolwiek zysku można
    zapomnieć. Wiem że ci co się wcieli na rekuperatorach mnie nie lubią. le jeśli
    chociażby jeden co by chcial kupić rekuperator po przeczytaniu tego co
    naisalem pomyśli. I potem weźmie kartkę papieru i ołowek i policzy sam zeby
    się upewnić ze nie ma pomyłki. I nie kupi rekuperatora to będzie oznaczało ze
    mialo sens to co pisalem. Jak są oszczędności to podaj jakie. Tylko uważaj bo
    akurat w przypadku wszystkiego co jest związane z cieplem jest możliwość
    dokladnego przeliczenia czy nie nawijasz makaronu na uszy. Prosty wzór to
    opisuje. Jak chodzilem do szkoly uczyli go w 7 klasie szkoly podstawowej.
    Gwarantuję ze teraz tez jest tak samo aktualny jak byl wtedy.

  • 99. Data: 2011-01-17 18:35:58
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    janusz_kk1 <j...@o...pl> napisał(a):

    > Dnia 17-01-2011 o 09:56:35 kogutek <s...@g...skasuj-to.pl> =
    > =
    >
    > napisa=C5=82(a):

    > C5=3D82ko =

    > nej.
    > na reku =

    > t tak samo =

    > C5=3DBCe =

    > =82ka to nie nale=C5=BCy tego =

    > Ty nap;rawd=C4=99 jeste=C5=9B chory, nie sprzedaje reku.

    > o rocznych. =

    > miast rekuperatora.
    > To wsad=C5=BA sobie j=C4=85 w d..=C4=99 i grzej ni=C4=85 przez zim=C4=99=
> [...]
    Napisaleś ze "liczysz klientowi". Oznacza to że nawet jak nie sprzedajesz
    rekuperatorów to żyjesz z tego w sposób pośredni. Oczywiście policzyleś mu tak
    żeby dobrze wyglądalo i zeby uzasadnić konieczność posiadania rekuperatora.
    Już Ci napisalem że cioły są po to żeby ich skroić na tyle na ile się da. Az
    im galy będą wylazily. Takie zycie. Policzyłeś mu ile doloży do interesu jakna
    zewnątzr jest +10 albo + 15. Oczywiście ze nie. Panie jak będzie -16 to panu
    zostaje w kieszeni rownowartość 1,3kilowatogodziny razy 24 godziny, onad
    trzydzieści kilowatogodzin dziennie. Wie pan ile to jest to prądu za 15
    zlotych. A goścu gazem gzreje albo węglem. Trzeba bylo do obliczeń przyjąć
    najniższa zarejestrowaną temperaturę w Suwalkach. Było by jeszcze więcej.
    Przez caly dzień mialem w mieszkaniu 19 stopni na dworzu było +8. Jest
    wentylacja grawitacyjna i ogrzewanie wlączylo sie ze dwa razy po pół godziny.
    W nocy wlączy się ze cztery razy po pół godziny. Dzisiaj na rekuperatorze bym
    zaoszczędzil garść węgla przy kosztach użytkowania i amortyzacji na poziomie
    trzech czterech złotych. Nie musisz się popisywać z żarowką wtykaną w dupę. I
    tak wszyscy wiedzą ze zabrakło Ci rzeczowych argumentów bo ich nigdy nie mialeś.

  • 100. Data: 2011-01-17 21:33:11
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 17 Sty, 19:13, "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>
    wrote:

    > opisuje. Jak chodzilem do szkoly uczyli go w 7 klasie szkoly podstawowej.
    > Gwarantuję ze teraz tez jest tak samo aktualny jak byl wtedy.

    Wszystko pieknie liczysz tylko popelniasz jeden blad ktory juz Ci
    wytknalem ale jakos go przemilczales. Uzytkownicy wentylacji
    grawitacyjnej nie maja wplywu na liczbe wymian powietrza! To, ze
    rekuperatorem mozesz ustawic sobie 100m3/h nie znaczy ze tyle bedzie w
    przypadku uzytkownika wentylacji grawitacyjnej. Zobacz jakie sa normy
    wymian powietrza. Srednio wymieniasz MINIMUM 0,5 kubatury calego domu
    w ciagu godziny.

    Wez teraz jak Ci sie chce przelicz to jeszcze raz z uwzglednieniem w/
    w.

    Ja grzeje ~250m2 * 2,6 = 650m3, polowa wymiany to 325m3. Dla rownego
    rachunku przyjmij 300m3. No, do roboty :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.