  • 31. Data: 2011-01-14 16:30:06
    Temat: Re: Jak działa rekuperator
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 14 Sty, 16:05, janusz_kk1 <j...@o...pl> wrote:

    > Ale zapominasz o paru rzeczach, ja mam np gaz i w kuchni mam kratkę
    > wentylacyjną

    Ale nie kazdy ma gaz :) Wogole z gazem to sa jakies problemy z
    wentylacja mechaniczna - nie wnikalem w szczegoly bo ja gazu nie mam i
    nie chce miec ;-) Nie mam zadnej kratki wentylacyjnej, okna z
    dodatkowymi uszczelkami, wszystko jak najbardziej szczelne. Reku sam
    dopasowuje predkosc wentylatorow do stopnia zabrudzenia filtrow i
    oporow w kanalach nawiewowych/wywiewowych tak, zeby oba strumienie
    byly wyrownane (acz moge sobie w sterowniku ustawic lekkie nad lub
    podcisnienie). U mnie w kazdym badz razie jest neutralnie. W kominku
    pale i otwarcie drzwiczek nie powoduje zadnych ekscesow (ale tam jest
    taki "cug" ze ciezko zeby cos wylecialo w kierunku salonu :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 32. Data: 2011-01-14 16:36:11
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

    > mi
    >
    > =A3o rany jakie 500W? Moj bieze 300W przy 400m3/h czyli maksimum.
    > Normalnie chodzi na 100m3/h i bieze wtedy gora 50W, co mnie kosztuje
    > nie 6 pln, a ok 0,4 pln. "mala" roznica ;)
    > pozdr.
    >
    > --
    > Adam Sz.
    Szacuję ze pomino tych 40 grosy na dobę doplacasz do interesu od złotowki do
    dwoch złotch dziennie tylko dlatego ze masz rekuperator. Jak chcesz i znajdę
    chwilę czasu to mogę to policzyć dokladnie bo jest wystarczajaca ilość danych.
    Dalej uwazam ze nie warto brać rekuperatora jak by darmo dawali.

  • 33. Data: 2011-01-14 17:11:47
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:igpu1r$n93$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > danych.
    > Dalej uwazam ze nie warto brać rekuperatora jak by darmo dawali.

    no to policz -bo ja sobie taki założę - a moze mnie odwiedziesz od pomysłu
    :-)) Dawaj!

    b.

  • 34. Data: 2011-01-14 17:28:20
    Od: "Papo Smurfo" <d...@...wonsami>

    Órzytkownik "Adam" napisał:

    > Glupis. Maksymalnie reku odzyskuja do 90% ciepla (wymienniki
    > przeciwpradowe). 50% to wlasnie krzyzowe. Jezeli juz zdecyduje sie na
    > krzyzowe to na dwa polaczone szeregowo bedzie mial sprawnosc rzedu
    > 80%. Moj brink ma 90%,

    głupiś to ty jest, widocznie na lekcjach fizyki kozy z nosa wyciągałeś i
    zjadałeś:O)
    a jak byś był mondry to byś wiedział że rekuperator to nie perpetum mobile i
    więcej niż połowy ciepła nie moze odzyskać, bo to spszeczne z prawami
    termodynamiki:O)

    > watpie ze jakikolwiek wlasnorecznie robiony
    > wymiennik tyle uzyska. Dlatego gra NIE jest warta swieczki! A vaty i
    > podatki i tak bedzie musial zaplacic - wentylow sam nie zrobi. Te z
    > samochodu sa za glosne. Ogolnie pomysl bezsensowny - sam to
    > analizowalem i sie zwyczajnie nie oplaca. Moze oszczedzi 3k, moze 4k
    > pln. Tylko co po takich oszczednosciach jak reku bedzie mial
    > beznadziejna sprawnosc i bedzie glosny..

    człowieku, ten rekuperator jest prosty jak drut, co za problem zamówić
    pocięcia w kawałki blachy, poprzekładanie jej płaskowniczkami i spięcie w
    pudełku?:O)
    a wentylatorki t mogę kupić po pare stuwek a nie po pare tysięcy:O)
    ludzie, rupcie smi rekuperatory i nie dajcie się okradać
    ekoterrorystom!!!:O)

  • 35. Data: 2011-01-14 17:28:29
    Temat: Re: Jak dziala rekuperator
    Od: "Papo Smurfo" <d...@...wonsami>

    Órzytkownik "Bogdann" napisał:
    > Dzięki za wyjaśnienie.
    > Faktycznie - można by przyjąć że w połowie długości rekuperatora
    > temperatury obu strumieni zbilansują się, a potem strumień wlotowy będzie
    > się jeszcze bardziej ocieplal, a ten wylotowy się bardziej oziębiał.

    człowieku poczytaj prawa termodynamiki a nie łykasz bajki jak młody
    pelikan!:O(
    fizycznie jest niemożliwe żeby przekazać temperaturę z wywiewu (20st) do
    nawiewu (-20) żeby te temperatury się między sobą wymieniły bez dostarczenia
    do układu temperatury z zewnątrz (takie cuś robi pompa ciepła a nie
    rekuperator), w rekuperatorze masy powietrza wymienią się temperaturami w
    taki sposób że osiągną swoją średnią (20-20 / 2 = 0stopni) czyli powietrze
    wywiewane przekaże nawiewanemu 50%ciepła (dla maksymalenj sprawności) a nie
    jakieś wyimaginowane 100%, człowieku w cuda tuska wierzysz?:O)

  • 36. Data: 2011-01-14 19:34:47
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Wymiennik ciep a by mo e kupi . Natomiast
    > reszta jest raczej prosta. Nie mam czasu by przez 4 miesi ce wieczorami
    > lutowa wymiennik. Ale sterowanie, wyentylatory, zawory - czemu nie.

    wentylatora też raczej sam nie zrobisz, te EBM Papst są hightech, i
    nie na darmo kosztują jakieś 2 tys za parę
    Ciężko jest uzyskać za jednym razem mały pobór prądu, dużą żywotność,
    duży spręż i wydajność, bardzo cichą pracę...
    też mam w planach własnoręczną budowę reku, ale oprę się na gotowych
    wentylach i wymienniku
    BTW jeden w udzielających się tu kolegów upierał się, że da się zrobić
    rekuperator na troszkę większych wentylatorach komputerowych, ciekawy
    jestem tych eksperymentów... :-)

    pozdrawiam
    s_13

  • 37. Data: 2011-01-14 19:37:04
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik kogutek napisał:

    > Zapewne nie zdajesz sobie sprawy z tego że rekuperator to nie malowana
    > proszkowo obudowa sterownik wentylatory. Rekuperator to wymiennik cieplą
    > zbudowany z kilkuset praktycznie identycznych, bo wykonanych minimum w
    > tolerancji warsztatowej, elementów z folii o grubości 0,2mm. Jesteś
    > przygotowany do tłoczenia, łączenia, uszczelniania to się bierz za zrobienie.
    > Koszt wymiennika cieplą w cenie zakupu materiałów to maksimum 200 zlotych.

    A koszt wyposażenia do w miarę szybkiego zrobienia pojedynczych sztuk to
    parę tysięcy - bo do zrobienia serii - wykrojniki, tłoczniki (warto dla
    większej sztywności i dla turbulizacji przepływu trochę te cienkie
    przepony poprzetaczać) to może być i kilkadziesiąt tysięcy. Ręczne
    klepanie wszystkich membran młoteczkiem to zabawa na tygodnie i tylko
    dla potrafiących.

    --
    Darek

  • 38. Data: 2011-01-14 19:43:00
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Wg mojej wiedzy nie wolno mieszać wentylacji mechnicznej z grawitacyjną.
    > Wiec zadnej kratki mieć nie wolno jesli sie ma wentylacje mechaniczną. Jesli
    > jest - oczywiscie zakłóca prace wentylacji mechanicznej i efekty są
    > dziwne-zgoda.

    też o tym słyszałem, ale nijak nie mogę zrozumieć, w jaki sposób
    zakłóca... co do grawitacyjnej, rozumiem, ona szaleje jak się
    równolegle włączy mechaniczną, ale na tę drugą nieszczelności, kratki,
    nawiewy nie wiem jaki mają wpływ... ustawiasz poziom nawiewu, wywiewu
    i jedziesz... nie mówię oczywiście o skomplikowanym sterowaniu
    dobierającym wydajności, w zależności od odczytów ciśnienia, ale
    takiej prostej instalacji, gdzie z hebla ustawiasz prędkość wentyli
    (jak chcesz pod czy nadciśnienie, to jednym dajesz bardziej
    uwzględniając opory instalacji)
    może ktoś wyjaśni?...

    > To samo z kominkiem -ma ciągnąć
    > powietrze z zewnątrz i wyrzucać w komin - czyli osobny , szczelny obwód
    > powietrzny.

    nie ma 100% szczelności, zawsze coś tam się przeciśnie... szczególnie
    jak otwierasz drzwiczki...:-), choć nie wyobrażam sobie, jakie
    musiałoby być podciśnienie w pomieszczeniu, żeby odwrócić ciąg w
    kominie...

    pozdrawiam
    s_13

  • 39. Data: 2011-01-14 19:47:42
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Szacuj ze pomino tych 40 grosy na dob doplacasz do interesu od z otowki do
    > dwoch z otch dziennie tylko dlatego ze masz rekuperator. Jak chcesz i znajd
    > chwil czasu to mog to policzy dokladnie bo jest wystarczajaca ilo danych.
    > Dalej uwazam ze nie warto bra rekuperatora jak by darmo dawali.

    znowu to samo... telewizora tez nie masz? ciepłej wody? klimy w
    samochodzie? a może w ogóle samochodu?
    to wszystko się nie opłaca, jakby nawet za darmo dawali...
    zrozum, rekuperator to nie tylko oszczędność (pozorna czasem, zgadzam
    się), ale przede wszystkim komfort sprawnej w każdych okolicznościach
    wentylacji, czystego, odfiltrowanego z kurzu powietrza, i, co dla mnie
    najważniejsze, brak zimą piżdż.....nia zimnym powietrzem z
    rozszczelnionych okien czy nawiewników...

    pozdrawiam
    s_13

  • 40. Data: 2011-01-14 19:48:28
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Bogdann napisał:
    > Uzytkownik "Adam"<a...@g...com> napisal w wiadomosci
    a.googlegroups.com...

    > No wlasnie nie moge znalezc w internecie odnosnie tych temperatur, ale skoro
    > mamy 2 strumienie powietrza, i zakladajac 100% wymiennosc ciepla miedzy tymi
    > strumieniami, to temperatury obu strumieni powiiny sie zrównac dokladnie w
    > polowie.

    We współbieżnym tak będzie - i dlatego wymienniki współbieżne nie mają
    zastosowania w odzyskiwaniu ciepła (stosuje się je jedynie w celu
    maksymalnie szybkiego zmienienia temperatury. W idealnym wymienniku
    przeciwbieżnym na jednym z jego końców strumień wylotowy mający mniejszy
    przepływ od strumienia dolotowego na tym końcu osiągnie temperaturę
    strumienia dolotowego. Na drugim końcu temperatury zależały będą od
    stosunku przepływów. W przypadku idealnej rekuperacji nie mamy powietrza
    dzikiego, nie mamy dzikich upustów - wszystko przychodzi i wychodzi
    przez wymiennik - czyli idealna rekuperacja z idealnym wymiennikiem
    powinna dawać pełne wyrównanie temperatur strumieni na obu końcach
    wymiennika.

    Nie daje z dwóch powodów - po pierwsze taki wymiennik musiałby mieć
    nieskończoną długość, po drugie nigdy nie mamy idealnie szczelnego
    obiektu - dzikie upusty to uciekanie ciepła przed wymiennikiem, zassanie
    zimnego dzikiego powietrza nawet idealnemu wymiennikowi popsuje
    sprawność odzysku - na zewnątrz wyjdzie powietrze cieplejsze od otoczenia...

    --
    Darek