  • 1. Data: 2011-11-23 19:11:11
    Temat: Jak poznać, czy naczynie wzbiorcze jest ok?
    Od: Jacek <n...@g...com>

    Mam ostatnio problem z c.o.
    Kocioł, jak się nagrzał, to wzrastało ciśnienie i zawór bezpieczeństwa
    upuszczał wodę. Po ostygnięciu ciśnienie było za małe i kocioł nie odpalał.
    Okazało się, że powietrze z naczynia uszło. Dopompowałem, ale nie wiem,
    czy za mało, czy za dużo.
    Jak poznać, czy powietrza w naczyniu jest w sam raz? Pompuję do 2 at,
    ale takie ciśnienie mogę uzyskać przy różnej ilości powietrza. Jak
    odleję trochę wody, to mogę dopompować. Znowu odleję i znowu mogę
    dopompować.
    Jacek

  • 2. Data: 2011-11-23 21:33:32
    Temat: Re: Jak poznać, czy naczynie wzbiorcze jest ok?
    Od: "Rysiek G." <v...@p...onet.pl>

> [...]
    >takie ciśnienie mogę uzyskać przy różnej ilości powietrza. Jak odleję
    >trochę wody, to mogę dopompować. Znowu odleję i znowu mogę dopompować.

    Twoje "naczynie wzbiorcze" to chyba zbiornik przeponowy. Jeśli tak, to
    uzupełniasz powietrze (i kontrolujesz ciśnienie tegoż) po odcięciu i
    spuszczeniu wody z niego. Wartości znamionowe masz chyba na nim gdzieś
    podane. Taką czynność robi się to zwykle raz na sezon i powinno być ok'y.
    Jak Ci gdzieś powietrze ucieka to albo masz uszkodzoną przeponę (i będziesz
    zapowietrzał instalację) albo wentyl nieszczelny.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2011-11-24 09:03:20
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "Jacek" <n...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > takie ciśnienie mogę uzyskać przy różnej ilości powietrza. Jak odleję
    > trochę wody, to mogę dopompować. Znowu odleję i znowu mogę dopompować.

    Po pierwsze odepnij naczynie od instalacji i opróżnij z wody.
    Jeżeli nie masz jakichś strasznie wysokich pionów wymagających ospowieniej
    kompensacji statycznej i doboru zaworów bezpieczeństwa, to zwykle naczynie
    wzbiorcze przeponowe jest napompowane na sucho pomiędzy 1,2 a 1,7 bara.
    Jeżeli na tabliczce nie masz danych znamionowych, napompuj na 1,5 i będzie
    dobrze. Ciśnienie startowe na kotle (na instalacji) na zimno ustaw sobie na
    1,2. Nie pompuj przy napełnionym naczyniu bo woda jest nieściśliwa i nawet
    gdy uzyskasz na manometrze nominalne ciśnienie, to może być zdecydowanie za
    mało i zamiast naczynia pracować będzie zawór bezpieczeństwa.
    --
    Jackare

  • 4. Data: 2011-11-24 11:54:05
    Od: Jacek <n...@g...com>

    Dzięki.
    Kluczem do rozwiązania mojej zagadki okazało się, żeby pompować naczynie
    puste. Muszę dorobić stosowny zawór, żeby za każdym razem nie spuszczać
    wody, co skutkuje uciążliwym odpowietrzaniem (tak mi spieprzył wykonawca
    20 lat temu).
    No i teraz wiem, że trzeba pompować raz na sezon, a miałem nadzieję, że
    raz napompowane będzie na lata.
    Jacek

  • 5. Data: 2011-11-24 13:13:17
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

> [...]
    > 20 lat temu).
    > No i teraz wiem, że trzeba pompować raz na sezon, a miałem nadzieję, że

    Z tym bym się nie zgodził. Naczynie powinno trzymać ciśnienie i powinno to
    być widoczne na manometrze instalacji. Moje naczynie jest od kilkunastu lat
    niepompowane. W tym roku spuszczałem wodę a układu i z ciekawości mierzyłem
    ciśnienie na pustym - wszystko było ok. Pompowanie co sezon nie powinno być
    konieczne. Instalacja CO w układzie zamkniętym nie powinna się w ogóle jakoś
    regularnie czy okresowo zapowietrzać. jeżeli tak się dzieje to coś jest nie
    tak ze szczelnością. Czasem jest tak że jest jakiś minimalny wyciek na
    nagrzewnicy kotła gazowego który odparowuje w trakcie pracy kotła i wycieku
    nie widać, woda ucieka a instalacja zapowietrza się.
    Jeżeli dochodzi do zapowietrzania i nie potrafisz zlokalizować wycieku, to
    na początek w najwyższych punktach układu (np na grzejniku drabinkowym)
    zainstaluj odpowietrzniki automatyczne. Są takie w wersji mini, produkuje je
    calefi i nie odstają wyglądem od zwykłych - tych na kluczyk lub z pokrętłem.
    Zapowietrzaniu sprzyja częsta wymiana lub dolewanie świeżej wody do układu.
    Zimna woda zawiera w swej objętości dużo rozpuszczonego powietrza, które
    wraz z ogrzewaniem wody wygazowuje się z niej. Spuszczanie i dolewanie wody
    sprzyja też zakamienianiu instalacji.
    --
    Jackare

  • 6. Data: 2011-11-24 14:32:30
    Od: "Rysiek G." <v...@p...onet.pl>

    >No i teraz wiem, że trzeba pompować raz na sezon, a miałem nadzieję, że raz
    >napompowane będzie na lata.
    >Jacek

    Wcale nie powinieneś pompować (naczynie powinno trzymać ciśnienie) a jedynie
    sprawdzić przed sezonem.