  • 1. Data: 2012-04-25 20:47:57
    Temat: Jak wywiercić otwory w betonowej płycie?
    Od: Mateusz <m...@b...domeny.pl>

    Witam,

    Mam obrzeże trawnikowe, betonowe o wymiarach 100cm/20cm/6cm i chcę je
    użyć w jako podstawę płotku. W każdym razie chcę wywiercić w nim 4
    otwory fi 8 na głębokość ok 4cm, w miarę blisko krawędzi. Mniej więcej
    jak na obrazku:

    http://postimage.org/image/pttmks9sl/

    Próbowałem na razie bez udaru, wiertło do betonu. Wiertło pokonało ok
    2cm i koniec...bardzo się grzeje, nie posuwa się naprzód. Boję się, że
    jak włączę udar w SDS'ie to płyta pęknie - otwór jest jakieś 3 cm od
    krawędzi.

    Potrzebuje rady - Jak to wywiercić i przy tym nie rozłupać płyty?

    Mateusz

  • 2. Data: 2012-04-25 20:51:57
    Temat: Re: Jak wywiercić otwory w betonowej płycie?
    Od: Rentier <f...@g...com>

    W dniu 2012-04-25 20:47, Mateusz pisze:
> [...]
    > krawędzi.
    >
    > Potrzebuje rady - Jak to wywiercić i przy tym nie rozłupać płyty?

    Kręć dalej i lej na to wodę- zminimalizujesz grzanie,Podostrz wiertło.

  • 3. Data: 2012-04-25 20:58:51
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Bez udaru, ale na mokro.

  • 4. Data: 2012-04-26 13:11:01
    Temat: Odp: Jak wywiercić otwory w betonowej płycie?
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Ja nawiercałem płytki chodnikowe te mniejsze (30x30cm) w matrycę 6x6
    wiertłem 10mm. Zrobiłem sobie takie "kratki ściekowe" w chodniku. Wierciłem
    Boschem z udarem pneumatycznym i nie pękła ani jedna płytka. Najpierw otwór
    6mm, potem 10mm.

    PC

  • 5. Data: 2012-04-26 13:24:16
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 25 Kwi, 20:47, Mateusz <m...@b...domeny.pl> wrote:
> [...]
    > krawędzi.
    >
    > Potrzebuje rady - Jak to wywiercić i przy tym nie rozłupać płyty?

    Tak jak sugeruja Rentier i PC.
    Po tych 2 cm stępiło sie wiertło. Naostrz je i wierć na 2 razy,
    najpierw cienkim a potem dopiero docelowym.

  • 6. Data: 2012-04-26 13:55:37
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Moim zdaniem ostrzenie wiertła do betonu nie ma sensu. Przecież nie skrawa
    ono materiału jak przy wierceniu metalu tylko kruszy go poprzez udar.
    Ostrząc wiertło co 2cm nie wystarczy nawet na 2 otwory a ja mam wiertła co
    wywierciły 500 otworów i jeszcze zrobią drugie tyle bez ostrzenia.

    PC

  • 7. Data: 2012-04-26 17:12:57
    Od: Rentier <f...@g...com>

    W dniu 2012-04-26 13:55, PC pisze:
> [...]
    > udar. Ostrząc wiertło co 2cm nie wystarczy nawet na 2 otwory a ja mam
    > wiertła co wywierciły 500 otworów i jeszcze zrobią drugie tyle bez

    To prawda.Ale dużo większym nakładem sił.Myślisz,że ten b. drobny pył
    bierze się z kruszenia?
    A, i dobrze jest wiercić z odwrotnej strony, gdy już wiertło zaczyna się
    pokazywać.Może to zapobiec niekontrolowanemu wyrwaniu materiału

  • 8. Data: 2012-04-26 18:10:41
    Temat: Re: Odp: Jak wywiercić otwory w betonowej płycie?
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On 26 Kwi, 13:55, "PC" <p...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > Ostrząc wiertło co 2cm nie wystarczy nawet na 2 otwory a ja mam wiertła co
    > wywierciły 500 otworów i jeszcze zrobią drugie tyle bez ostrzenia.

    I tak i nie.
    Ostatnio powiercilem troche u siebie i jak wiertlo jest tępe (ma
    zaokraglony weglik) to chocbys nie wiem ile naciskal to wiertlo nie
    wykruszy ani grama materialu, zagrzeje sie i sie rozleci.

    Moj boj ostatnio wygladal tak:
    Ta sama wiertarka we wszystkich przypadkach, ta sama cegła w dwu:
    cegla 1, tepe wiertlo, udar: Naciskalem i nie wiercilo. widac bylo
    nawet ze koncowka wiertla robi sie czerwona i leca iskierki.
    cegla 1, nowe wiertlo, udar: bzyt i otwor wywiercony.

    Cegla 2, tepe wiertlo, udar: Jak w pierwszym przypadku, nie wierci,
    grzeje sie.
    Po zaostrzeniu (wiertlo bylo nie tylko tepe na krawedzi skrawajacej
    ale rowniez mialo ja polokragla) szlifierka katowa (czyli
    barbarzynsko, bez zachowania katow, symetrii itp). poszlo znacznie
    lepiej.

    _Kazde_wiertlo_ma_byc_odpowiednio_zaostrzone_. Gdyby nie musialo to
    bys w sklepie dostawal metalowa spiralke z weglikiem na koncu a weglik
    mialby ksztalt bylejaki...

  • 9. Data: 2012-04-26 18:13:16
    Od: ptoki <s...@g...com>

> [...]
    > Ostrząc wiertło co 2cm nie wystarczy nawet na 2 otwory a ja mam wiertła co
    > wywierciły 500 otworów i jeszcze zrobią drugie tyle bez ostrzenia.

    Wiertlo watkotworcy moglo juz byc tepe, przewiercil sie jakims cudem
    te 2cm i stepil je do konca.
    Zreszta moze ma kiepska wiertarke i regulacja predkosci mu padla i
    teraz wierci zbyt wielka predkoscia.
    Naostrzenie na pewno pomoze.
    A moze byc tak ze i wiertarka i wiertlo jest do wymiany...

  • 10. Data: 2012-04-26 19:10:46
    Od: ZbyszekZ <z...@g...com>

    W dniu środa, 25 kwietnia 2012 20:47:57 UTC+2 użytkownik Mateusz napisał:
> [...]
    > krawędzi.
    >
    > Potrzebuje rady - Jak to wywiercić i przy tym nie rozłupać płyty?

    Kup wiertło do betonu i wiertarek bezprzewodowych. Są przeznaczone do wiercenia w
    betonie bez udaru. Do żelbetu w stropie się za bardzo nie nadają, ale w cegłę wchodzą
    doskonale. Swoje kupiłem w liroju-merlinie.

    --
    ZZ@private