  • 1. Data: 2009-01-30 14:11:10
    Temat: Jaki policzyć przneikalność cieplną ...
    Od: " karlos" <w...@N...gazeta.pl>

    Witam!
    Jak policzyć przenikalność cieplną ściany starego domu drewnianego, który
    został obmurowany cegłą pełną?
    Dokładny przekrój ściany to tynk <> cegła <> minimalna szczelina powietrzna <>
    drewniane belki <> tynk + płyty gips karton.
    Jest jakiś kalkulator/program? Większość tych, które znalazłem w internecie ma
    przypisane na stałe obecne materiały, ale bez drewna.
    Nie znam na obecną chwilę dokładnych wymiarów poszczególnych elementów ściany,
    ale chciałbym się chociaż zorientować czy taki dom wymaga termomodernizacji
    (elewacja do remontu).
    będę wdzięczny za info

  • 2. Data: 2009-01-30 15:09:21
    Temat: Re: Jaki policzyć przneikalność cieplną ...
    Od: "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl>

    Użytkownik " karlos" <w...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ściany,
    > ale chciałbym się chociaż zorientować czy taki dom wymaga

    Bardzo prosto wg normy ISO 6946 ;)

    W dużym uproszczeniu potrzebne są Ci grubości poszczególnych warstw ściany
    oraz wsp. przenikalności - lambda, z czego liczysz opór poszczególnych
    warstw, dodajesz je, dodajesz opór przejmowania wewn. i zewn. i już masz
    opór cieplny przegrody R (lub przenikalność U będącą jego odwrotnością).
    Potem tylko trza doliczyć korekty wynikające z mostków i już masz ;)

    Dobrym kalkulatorem (plik *.xls) liczącym U jest ten na stronie Rockwool'a.
    Tam są wartości lambda dla m.in. dębu czy świerka.

    Co do tej szczeliny powietrznej, to musisz określić jej rodzaj (wentylowana
    słabo/mocno/wcale). Dla niewentylowanej możesz przyjąć lambda = 0,045
    (prawie
    jak wełna ;).

    Janusz Pawlinka

  • 3. Data: 2009-01-30 16:18:03
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

> [...]
    > ściany,
    > ale chciałbym się chociaż zorientować czy taki dom wymaga

    Tak jak napisal Janusz
    i http://www.rockwool.rsi.pl/programy/obliczanie_oporu
    _R_sciany.exe
    --