    From: "Janusz Pawlinka" <j...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jaki policzyć przneikalność cieplną ...
    Date: Fri, 30 Jan 2009 16:09:21 +0100

    Użytkownik " karlos" <w...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:glv1pu$ps6$1@inews.gazeta.pl...
    > Witam!
    > Jak policzyć przenikalność cieplną ściany starego domu drewnianego, który
    > został obmurowany cegłą pełną?
    > Dokładny przekrój ściany to tynk <> cegła <> minimalna szczelina
    > powietrzna <>
    > drewniane belki <> tynk + płyty gips karton.
    > Jest jakiś kalkulator/program? Większość tych, które znalazłem w
    > internecie ma
    > przypisane na stałe obecne materiały, ale bez drewna.
    > Nie znam na obecną chwilę dokładnych wymiarów poszczególnych elementów
    > ściany,
> [...]

    Bardzo prosto wg normy ISO 6946 ;)

    W dużym uproszczeniu potrzebne są Ci grubości poszczególnych warstw ściany
    oraz wsp. przenikalności - lambda, z czego liczysz opór poszczególnych
    warstw, dodajesz je, dodajesz opór przejmowania wewn. i zewn. i już masz
    opór cieplny przegrody R (lub przenikalność U będącą jego odwrotnością).
    Potem tylko trza doliczyć korekty wynikające z mostków i już masz ;)

    Dobrym kalkulatorem (plik *.xls) liczącym U jest ten na stronie Rockwool'a.
    Tam są wartości lambda dla m.in. dębu czy świerka.

    Co do tej szczeliny powietrznej, to musisz określić jej rodzaj (wentylowana
    słabo/mocno/wcale). Dla niewentylowanej możesz przyjąć lambda = 0,045
    (prawie
    jak wełna ;).

    Janusz Pawlinka