  • 1. Data: 2009-12-14 07:18:59
    Temat: Klimatyzator czy odwilzacz powietrza
    Od: "Krzysztof" <k...@t...pl>

    Witam szanownych grupowiczow.
    Prosze o porade co bedzie lepszym rozwiazaniem.
    Mam w domu strych uzytkowy. Jest tam dosc chlodno i bardzo wilgotno.
    Zastanawiam sie nad dwoma rozwiazaniami. Albo porzadny odwilzacz albo
    klimatyzator z funkcja odwilzania powietrza. Wydaje mi sie ze klimatyzator
    podczas pracy dmucha cieplym powietrzem wiec mozna by go posrednio
    wykorzystac do ogrzewania strychu.Klimatyzator zuzywa chyba zdecydowanie
    wiecej pradu. W sumie problemem jest wilgoc a nie temperatura panujaca w
    pomieszczeniu. Zastanawia mnie tylko skutecznosc odwilzacza w dosc niskiej
    temperaturze. Doradzcie cos prosze. Ceny obu urzadzen sa porownywalne, inne
    rozwiazania jak na razie nie wchodza w gre
    Krzysztof

  • 2. Data: 2009-12-14 07:40:45
    Temat: Re: Klimatyzator czy odwilzacz powietrza
    Od: "Prawusek" <p...@i...pl>

    "Krzysztof" <k...@t...pl> wrote in message
> [...]
    inne
    > rozwiazania jak na razie nie wchodza w gre

    Nie piszesz z jakiego powodu ta wilgoć tam jest - czy powietrze z
    pomieszczeń mieszkalnych / użytkowych, nieszczelność pokrycia, wady budowy?
    Jak zamierzasz wykorzystywać to pomieszczenie.
    Najtańszym sposobem osuszenia jest wywietrznik - na dodatek bez
    doprowadzenia energii. Jeżeli jest mało wydajny wystarczy albo go przedłużyć
    i zamontować deflektor, albo zainstalowac mały wentylator.
    Trzeba też sprawdzić czy wywietrznik wyciaga powietrze na zewnątrz czy
    też jest źródłem nadmuchu, tak może się zdarzyć przy płaskim dachu czy
    wiatrach opadających. Jest to o tyle ważne, że wentylator bez deflektora
    może nie "przebić" naporu wiatru...

  • 3. Data: 2009-12-14 08:43:46
    Od: "Krzysztof" <k...@t...pl>

> [...]
    > też jest źródłem nadmuchu, tak może się zdarzyć przy płaskim dachu czy
    > wiatrach opadających. Jest to o tyle ważne, że wentylator bez deflektora
    Wilgoc w na strychu bierze sie z calego mieszkania, oraz z nieocieplonego i
    zle skonstruowanego dachu. W projekcie budynki nie byla przewidziana
    adaptacja strychu. Jak na razie brak funduszy na remont i ocieplenie dachu.
    To jest niestety brytyjskie budownictwo, wentylacji nie uwzgledniono w
    projekcie domu. We wlasnym zakresie zamontowalismy maly wentylator
    wyciagajacy wilgoc z lazienki. Problem pozostal na strychu, jest tam dosc
    chlodno plus sluzy za suszarnie prania, wiec po oknie dachowym woda plynie
    strumieniami.Maly wentylator raczej nie pomoze, jest za duzy doplyw zimnego
    i bardzo wilgotnego powietrza z zewnatrz.

  • 4. Data: 2009-12-14 09:03:26
    Od: "Prawusek" <p...@i...pl>

    "Krzysztof" <k...@t...pl> wrote in message

    Jeżeli jest to dom wolnostojący z dwuspadowym dachem wystarczy zrobić otwory
    (okna, świetliki) na ścianach szczytowych - niech ciągnie...

  • 5. Data: 2009-12-14 14:36:45
    Od: "emarcin" <e...@p...com>

> [...]
    > suszarnie prania, wiec po oknie dachowym woda plynie strumieniami.Maly
    > wentylator raczej nie pomoze, jest za duzy doplyw zimnego i bardzo

    Strych sam z siebie nie powinien mieć "dopływu" wilgotnego powietrza z
    zewnątrz,
    ani jakiejkolwiek innej "naturalnej" wilgoci (chyba że dach przecieka).
    Najczęściej problem pojawia sie w skutek ochłodzenia ciepłego powietrza
    (np.wydmuchnętego z łazienki) i wykroplenia się wody w nim zawartej.
    A na wilgoć - wietrzyć, wietrzyć i jeszcze raz wietrzyć.
    Miałem strych nad swoim mieszkaniem i było tam sucho że deski pękały.

    Pozdrawiam emarcin

  • 6. Data: 2009-12-14 15:14:34
    Od: "Krzysztof" <k...@t...pl>

> [...]
    > A na wilgoć - wietrzyć, wietrzyć i jeszcze raz wietrzyć.
    > Miałem strych nad swoim mieszkaniem i było tam sucho że deski pękały.

    Wez pod uwage, ze sposob budowania oraz warunki klimatyczne w Polsce i w
    Szkocji gdzie mieszkamy sa dosc odmienne.
    Moze skupmy sie na tym czy lepiej zastosowac klimatyzator ktory rowniez
    ogrzeje pomieszczenia ale zuzyje o wiele wiecej pradu czy tylko odwilzacz.
    Na remont i ocieplenie dachu jak na razie brak funduszy.

  • 7. Data: 2009-12-14 17:21:46
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Krzysztof" <k...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ogrzeje pomieszczenia ale zuzyje o wiele wiecej pradu czy tylko odwilzacz.
    > Na remont i ocieplenie dachu jak na razie brak funduszy.

    Użytkuję dwa klimatyzatory (split) oraz odwilżacz.
    To odwilżacz nagrzewa pomieszczenie osuszając je. Nie mierzyłem, ale wydaje
    się że jest bardziej wydajny w odprowadzeniu wilgoci w funkcji $.

    Klimatyzator w trybie pracy chłodzenie lub osuszanie chłodzi odprowadzając
    wodę. Ciepło jest wypuszczane na zewnątrz, chbya że typ compact ze
    zdemontowaną rurą wylotu ciepła to wtedy podgrzewa.
    W trybie pracy grzanie grzeje i _podnosi_temperaturę_punktu_rosy_ co daje
    podobne objawy jak osuszanie, ale nie odprowadza wilgoci.

    Moim zdaniem najpierw wypróbuj wentylację, ale jak na zewnątrz masz
    wilgotność >80% to niewiele da. Wtedy uszczelnienie, wyłączenie wentylacji i
    stosowanie osuszacza. Powinien być dobrany do kubatury. Za mały się nie
    nadaje. Osuszaczem przystosowałem warunki w swojej piwnicy do archiwizacji i
    wieloletniego przechowywania rzeczy. Wilgotność powinna być nie mniejsza niż
    40-45% i nie większa niż 60-65%.

    Zamontuj też higrometry na zewnątrz i wewnątrz, żebyś wiedział gdzie jest
    wilgotniej.
    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/