    From: Kazimierz Debski <k...@o...eu>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Ława sprzęgająca - co to?
    Date: Sun, 28 Aug 2011 13:03:43 +0200

    Witam,

    Powoli przymierzam się do dobudowy ganku, który w projekcie jest
    posadowiony na ławach fundamentowych w kształcie litery U, zakończonych
    stopami fundamentowymi a na nich filary.
    Natomiast jest jeszcze schemat zbrojenia i wymiary czegoś, co jest
    nazwane "ława stężająca". Domyślam się, że leży wzdłuż ściany
    istniejącego budynku, łączy projektowane stopy fundamentowe i stanowi
    czwarty bok prostokąta fundamentów tego ganku. Czy dobrze myślę?
    Ława stężająca ma takie samo zbrojenie jak ławy fundamentowe ale ma
    znaczenie mniejszy przekrój i na tej ławie nic się nie wspiera.

    Czy ława stężająca jest na takiej samej głębokości jak ławy (stopy)
    fundamentowe?
    Bo jeśli tak, to oznacza, że fundament istniejącego domu musi zostać
    odkopany aż do podstawy ławy na długości prawie 5 m. A w wielu miejscach
    widziałem, że tak można odkopać tylko 1 mb fundamentu i nie gęściej niż
    co 4 metr. Jak się ma jedno do drugiego?
    Przyznam się, że trochę się boję tego odkopywania. Bo fachowcy zapewne
    nie :-)

    Kazek