  • 1. Data: 2009-09-22 15:39:25
    Temat: Re: Maszt antenowy z rury na wieszaki.
    Od: "Prawusek" <p...@i...pl>

    "Piotr" <p...@n...tlen.pl> wrote in message
    news:h9fqha$lnu$1@inews.gazeta.pl...

    http://www.dipol.com.pl/maszt,search-4344

    W zasadzie, ze względu na dużą powierzchnię "na wiatr" konstrukcja musi być
    bardzo sztywna - gdyż ruch anteny będzie wpływał na jakość odbioru.

  • 2. Data: 2009-09-23 00:57:17
    Od: "Prawusek" <p...@i...pl>

    "Piotr" <p...@n...tlen.pl> wrote in message

    Możesz zrobić nie maszt a stojak, czyli trzy lub cztery rury długości
    handlowej połączonych w wierzchołku do odcinka pionowej na której będzie
    umocowana antena. Załatwi to sprawę sztywnosci i odciągów. W zależności od
    rodzaju i stromizny dachu stopy tych rur mogą być połączone kolejnymi rurami
    lub umocowane do konstrukcji dachu kotwami na śruby. Na płaskich dachach
    wystarczyłoby w zasadzie obciążenie stóp przy pomocy obciążników betonowych.
    Lecz zabezpieczeń nigdy za mało - jeżeli jest to budynek wielorodzinny
    potrzebna zgoda administracji, a wykonanie umocowania musi być
    idiotoodporne. W zasadzie wystarczy wtedy stopy zakotwić w stropodachu
    betonując kotwy i asfaltując powierzchnię, aby nie tworzyły się przecieki do
    wewnątrz.
    Przy stromych dachach podstawy pod stopy powinny być połączone z belkami
    dachu i zabezpieczone przed korozją. Rury powinny mieć wszystkie otwory
    zaślepione - konieczność w dowolnym maszcie - wycie wietru na otworach może
    wystraszyć mieszkanców i pozbawić ich spokojnego snu. Podobnie jest z
    cienkimi linkami - wtedy warto założyć na nich tłumiki w postaci ciężarków w
    różnych odstępach od siebie, aby nie tworzyły się rezonanse. Dobre są też
    tłumiki elastomerowe - pochłaniaja energię oscylacji.
    Osobną i ważną sprawą jest odgromienie masztu / stojaka - łączymy go z
    istniejącą instalacją drutem stalowym min fi=6mm bez zgięć 90° w miejscach
    zmiany kierunku - indujkcyjność takiego zgięcia może okazać się na tyle
    duża, że w razie wyładowania mogą nastąpić przeskoki do różnych miejsc
    budynku w sposób niekontrolowany - wszelkie zmiany kierunku trzeba wykonywaj
    jako łuki o dużym promieniu. Gorzej, gdy budynek nie ma instalacji
    odgromowej - wtedy taka antena i maszt dla niej będzie piorunochronem w tym
    miejscu. Zwód i resztę instalacji trzeba wykonać zgodnie ze sztuką
    instalatorską. Maszt musi być wyższy od anteny na tyle, aby wyładowanie nie
    tworzyło bocznych uderzeń w czaszę anteny - warto dołączyć do pionowej rury
    masztu odcinek rury nad anteną o długości równej lub nieco dłuższej niż
    najdalszy punkt gabarytu samej czaszy. Rura jest znacznie tańsza niż czasza.

  • 3. Data: 2009-09-23 07:40:38
    Od: "Prawusek" <p...@i...pl>

    "wolim" <n...@t...pisz> wrote in message

> [...]
    że
    > maszt wytrzyma, ale komin się położy na dachu ;)
    >
    > Jeśli już się tak uparłeś na ten maszt, to kup zwykłą rurę do ogrodzeń -
    > możesz sobie nawet wybrać kolor (są też ocynki). Rurę dostaniesz w
    pierwszym
    > lepszym sklepie budowlanym za grosze. A jak nie będą mieli takiej długiej,
    > to weź dwie i pospawaj.
    >
    > Z transportem trzymetrowej rury też nie ma raczej problemu - jeśli tylko
    > dysponujesz czymś większym niż maluch, chociaż maluchem też by się

    Typowe długości rur stalowych to 6-7m. Po jednej to można przywieźć na
    rowerze...
    W Dipolu są odcinki przewidziane do łączenia - koniej jednej wchodzi na
    zwężenie drugiej.
    http://www.dipol.com.pl/maszt,search-4344

  • 4. Data: 2009-09-24 13:00:25
    Temat: Maszt antenowy z rury na wieszaki.
    Od: Piotr <p...@n...tlen.pl>

    Witam
    Musze zrobic sobie na kominie maszt do anteny satelitarnej. Mam las za
    domem wiec maszt musze zrobic o wysokosci conajmniej 3m. Problem w tym
    ze w sklepach internetowych gdzie znalazlem takie maszty nie jest
    prowadzona sprzedaz wysylkowa - sa zbyt dlugie. Jeden znalazlem ale za
    wysylke wielkogabarytowa zadaja 300 zl ;-) Tak sie zastanawiam czy rura
    do szaf na wieszaki (taka chromowana z Castoramy) nada sie na maszt. Z
    tego co widzialem ma dosc grube scianki i jest (wydaje sie być) solidna.
    Zastanawiam sie tylko czy ten chrom z czasem nie zejdzie pod wplywem
    warunkow atmosferycznych. Co o tym sadzicie?

    Piotr

  • 5. Data: 2009-09-24 13:26:03
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Piotr wrote:
> [...]
    > być) solidna. Zastanawiam sie tylko czy ten chrom z czasem nie
    > zejdzie pod wplywem warunkow atmosferycznych. Co o tym sadzicie?

    a w castoramie czy innym kibelmarkecie nei ma zwykłej ocynkowanej rury
    instalacyjnej albo specjalnych masztów?

  • 6. Data: 2009-09-24 13:36:03
    Od: "Kane" <s...@s...pl>

> [...]
    > Zastanawiam sie tylko czy ten chrom z czasem nie zejdzie pod wplywem
    > warunkow atmosferycznych. Co o tym sadzicie?

    Pozwolenie na taki maszt masz ?
    Instalacje odgromową robisz ?
    Odciągi robisz ?
    Do czego go bedziesz mocował i jak ?

    Dla wysokosci wiekszej niz 3 metry uzylbym masztu kratownicowego - mozna
    zrobic samemu. Sztywnosc bez porownania.

    Pozdrawiam

    Kane

  • 7. Data: 2009-09-24 13:38:21
    Od: Piotr <p...@n...tlen.pl>

    > Pozwolenie na taki maszt masz ?

    Zarty sobie robisz ?

    > Instalacje odgromową robisz ?

    Nie

    > Odciągi robisz ?

    Nie

  • 8. Data: 2009-09-24 14:39:21
    Od: BK <b...@g...com>

    On Sep 24, 3:38 pm, Piotr <p...@n...tlen.pl> wrote:

    > Zarty sobie robisz ?

    A Ty sobie zarty robisz, ze chcesz miec 3 metry masztu, od poziomu
    komina, na ktorym osadzisz antene satelitarna, na rurce od
    wieszaka? :)

  • 9. Data: 2009-09-24 14:46:47
    Od: Piotr <p...@n...tlen.pl>

    > A Ty sobie zarty robisz, ze chcesz miec 3 metry masztu, od poziomu
    > komina, na ktorym osadzisz antene satelitarna, na rurce od
    > wieszaka? :)

    Caly maszt ma miec 3 m wiec odliczajac zamocowanie w opaskach nad komin
    bedzie wystawac okolo 2,30 - 2,40 m. 3 metrowe maszty to chyba nic
    nadzwyczajnego bo sa w sprzedazy (mam tylko problem z przywiezieniem).
    Srednica takich oryginalnych masztow ma okolo 45 mm a srednica scianki 2
    mm. Nie wiem czy widziales, jak to okresliles, rurki od wieszaka ale ja
    w Castoramie widzialem chromowane rury o srednicy mniej wiecej 45 mm i
    grubosci scianki 2 - 3 mm. Wiec jesli chodzi o wytrzymalosc to ma
    podobne parametry jak oryginalny maszt i moge to sobie kupic na miejscu.

    Piotr

  • 10. Data: 2009-09-24 15:41:06
    Od: "JS" <m...@g...com>

    1, po jakiego grzyba maszt do anteny satelitarnej, skoro "patrzy" ona dość
    stromo w górę? No chyba, że 20 metrowe drzewa rosną 5 m od domu, ale wątpię
    aby tak było. Sprawdzałeś, czy naprawdę nie odbiera bez masztu?
    Kąt elewacji satelity Astra jest w Polsce około 30 stopni, więc zamiast
    pchać się 3 metry w górę (o ile naprawdę coś zasłania) ten sam efekt
    dostaniesz umieszczając antenę 5 metrów dalej od przeszkody.
    2, na 3 metrowej rurce z wieszaka bez bocznych odciągów to możesz kalesony
    wieszać a nie antenę. Jak nie wierzysz to powieś. Na pewno wytrzyma do
    pierwszego wiatru.
    3, o instalacji odgromowej już Koledzy pisali
    Jacek