  • 11. Data: 2022-03-29 21:14:16
    Temat: Re: Moc grzejnika (tj. kaloryfera :) )
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 29.03.2022 o 11:24, r...@k...pl pisze:
    > Co efektywnie daje większa moc grzejnika?
    > Większą ilość ciepła z tej samej ilości "wody" czy jak żarówka -- więcej
    > światła ale większe zużycie wody?
    >
    > Np. w OBI:
    > Idmar Grzejnik stalowy centralnego ogrzewania C 22 60 cm x 60 cm, 935 W - 239zł
    > taki sam, ale 1246W - 299zł
    >
    > No i w Leroy jakaś Celcia 768W za 159zł (ożebrowanie pomiędzy płytami
    > szczątkowe). Nom, ale tu już nie kupujemy :)

    z moich doświadczeń wynika, że zdecydowanie korzystniej grzeją
    aluminiowe grzejniki, przewymiarowane. że co? koszt ogrzewania to
    zazwyczaj parę tyś złotych, koszt grzejnika alu to 200? Na 20 lat? Więc
    im większy grzejnik, tym możesz mieć niższą temperaturę wody. ale gdy w
    takich warunkach będziesz brał pod uwage moc podawaną przez producenta -
    uważaj - sprawdzaj ją w 40 stopniach - o ile wogóle podają.
    Zapewne znajdzie się tu wielu mających inne zdanie, ale ja na poparcie
    swojego mogę się pochwalić rachunkiem za gaz. przed podwyżkami było
    trochę ponad 1000zł/rok. za cały gaz. zupę, prysznic i kaloryfery

    ToMasz

  • 12. Data: 2022-03-29 21:34:30
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 29 March 2022 at 21:14:19 UTC+2, ToMasz wrote:

> [...]
    > swojego mogę się pochwalić rachunkiem za gaz. przed podwyżkami było
    > trochę ponad 1000zł/rok. za cały gaz. zupę, prysznic i kaloryfery

    1 tona węgla kosztuje 2000zł w groszku
    a na zime trza 6 ton

    zatem bez ściemy

    mieszkasz w 2.domu
    a ten grzejesz aby nie spleśnial

    No chyba, że to komórka 4 m x 3 m

  • 13. Data: 2022-03-30 02:43:31
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 29 marca 2022 o 21:14:19 UTC+2 ToMasz napisał(a):

> [...]
    > swojego mogę się pochwalić rachunkiem za gaz. przed podwyżkami było
    > trochę ponad 1000zł/rok. za cały gaz. zupę, prysznic i kaloryfery

    Coś się zmieniło we wzorze Q=m * c * (t1-t2).

  • 14. Data: 2022-03-30 19:30:47
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 29 Mar 2022 17:25:13 +0200, w <t1v8cr$15v$1$Janusz@news.chmurka.net>,
    Janusz <j...@o...pl> napisał(-a):

    > Porównuj grzejników moce przy tej samej temp zasilania, spadku temp i
    > temp otoczenia no i tej samej średnicy przyłączy.

    Wszystkie mają te same wymiary i te same przyłącza (C22, 600x600).

  • 15. Data: 2022-03-30 19:46:18
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W środę, 30.03.2022 o 19:30, r...@k...pl napisał:

    > Wszystkie mają te same wymiary i te same przyłącza (C22, 600x600).

    Ale siła marketingu we wszystkich nie jest taka sama.

  • 16. Data: 2022-03-30 20:13:05
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-03-30 o 19:30, r...@k...pl pisze:

    > Wszystkie mają te same wymiary i te same przyłącza (C22, 600x600).

    A te żeberka wewnętrzne z blachy mają takie same? Jeśli tak to kup
    najtańszy i tyle.

    --
    Janusz

  • 17. Data: 2022-03-30 22:50:01
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 30 March 2022 at 20:13:09 UTC+2, Janusz wrote:

    > A te żeberka wewnętrzne z blachy mają takie same? Jeśli tak to kup
    > najtańszy i tyle.
    >
    > --
    > Janusz
    grzejnik stalowy musi być cięzki, czyli z grubej blachy

    Jak lekki, to blacha cienka i przerdzewieje za 5 lat i pelno takich dziurawych
    grzejników zawsze trafiało na złom,
    bo Silesia obniżyła ciężar

    Tylko żeliwne.
    Kosztują nawet 5 razy więcej, ale trwałość na 100 lat i duża powierzchnia grzejna
    zwiększona przez chropowatość
    odlewu żeliwnego i wiatrak nie jest potrzebny

  • 18. Data: 2022-03-31 10:41:21
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 30 marca 2022 o 22:50:04 UTC+2 mant... napisał(a):

    > grzejnik stalowy musi być cięzki, czyli z grubej blachy
    >
    > Jak lekki, to blacha cienka i przerdzewieje za 5 lat i pelno takich dziurawych
    grzejników zawsze trafiało na złom,
    > bo Silesia obniżyła ciężar

    e tam...
    U mnie w bloku były takie (panelowe) od początku lat 70tych poprzedniego wieku, po
    kilkunastu latach jeden pękł (1 piętro o ile pamiętam), blok 10 pieter, ze 35 m
    wysokości, więc ciśnienie było ponad 4 bary...
    Po jakimś czasie wymienili na żeliwne (podobno więcej takich awarii na osiedlu było),
    ale
    - co rok spuszczano wodę z CO, co powoduje korozję grzejników
    - zasilanie było bezpośrednio wodą z elektrociepłowni - korozja jak wyżej...

    Na wsi mam zwykłe stalowe (Buderus) ponad 20 lat i wszystko OK, wody nigdy nie
    spuszczałem ani nie wymieniałem, raczej nie ma w niej już tlenu, więc nic nie
    koroduje...

  • 19. Data: 2022-03-31 19:04:37
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 31 March 2022 at 10:41:23 UTC+2, WS wrote:

> [...]
    spuszczałem ani nie wymieniałem, raczej nie ma w niej już tlenu, więc nic nie
    stal koroduje beztlenowo, gdyż pobiera tlen elektrolitycznie z wody

    możesz nawet pomierzyć napięcia

    Gdyby nie było korozji elektrolitycznej pod wodą, to wszystkie zatopione statki by
    wyglądały jak nówki

  • 20. Data: 2022-03-31 20:44:24
    Od: WS <L...@c...pl>

    czwartek, 31 marca 2022 o 19:04:38 UTC+2 mant... napisał(a):

    > stal koroduje beztlenowo, gdyż pobiera tlen elektrolitycznie z wody
    > możesz nawet pomierzyć napięcia

    Między czym mam to napięcie mierzyć? Elektrolitycznie to niszczą się np. aluminiowe
    grzejniki w miedzianej instalacji...

    > Gdyby nie było korozji elektrolitycznej pod wodą, to wszystkie zatopione statki by
    wyglądały jak nówki

    w wodzie jest sporo tlenu, gdyby go nie było ryby by wyzdechały ;) (patrz przyducha
    ;) )