  • 21. Data: 2022-03-31 23:00:29
    Temat: Re: Moc grzejnika (tj. kaloryfera :) )
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 31 March 2022 at 20:44:25 UTC+2, WS wrote:

    > Między czym mam to napięcie mierzyć? Elektrolitycznie to niszczą się np. aluminiowe
    grzejniki w miedzianej instalacji...
    > w wodzie jest sporo tlenu, gdyby go nie było ryby by wyzdechały ;) (patrz przyducha
    ;) )
    to skąd jest tlen w morzu, oceanie, na glebokości nie 5 metrów, ale 100 metrów, 200m,
    500m ?

    powierzchniowe natlenianie nie sięga 50-100-200 metrów

    tlen jest gazem, lżejszym od wody i od razy wypływa na powierzchnię

    falowanie dochodzi do 5-10-20 metrow
    ale nie do 100-200 metrow

    a jednak ryby żyją na takich glebokościach i czyms oddychają bez wynurzania się co
    chwilę

  • 22. Data: 2022-03-31 23:23:32
    Od: WS <L...@c...pl>

    czwartek, 31 marca 2022 o 23:00:30 UTC+2 mant... napisał(a):
> [...]
    > ale nie do 100-200 metrow
    > a jednak ryby żyją na takich glebokościach i czyms oddychają bez wynurzania się co

    Ogólnie temat skaplikowany ;) ostatnio modny, bo ocieplenie oceanów powoduje
    zmniejszenie stężenia tlenu w wodzie...

    W wodzie tlen jest rozpuszczony, a nie "bąbelki", więc nie ucieka do góry...
    Prawo Henry'ego podaje zalezności...

    Bierze się głownie z rozpuszczania tlenu atmosferycznego, czyli powierzchnia, zimne
    prądy arktyczne przenoszą go w głębiny...
    Plus troche fotosynteza...

    BTW rozpuszczanie się gazów w cieczach jest np. problemem przy nurkowaniu - gdy
    posiedzi się trochę dłużej na większej głębokości, to we krwi jest znacznie więcej
    rozpusczonego gazu (tlen i azot standardowo) i zbyt szybkie wynurzanie może
    spowodować pojawienie się "bąbelków" w naczyniach krwionosnych i chorobę
    dekompresyjną... stąd tabele dekompresji, albo obecnie liczące ją na bieżąco
    komputerki...

  • 23. Data: 2022-04-01 00:03:19
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 31 March 2022 at 23:23:33 UTC+2, WS wrote:
> [...]
    dekompresyjną... stąd tabele dekompresji, albo obecnie liczące ją na bieżąco
    nie chodzi o tlen a azot
    i jest to standardowy efekt polo-cokty, po otwarciu butelki
    zmniejszając cisnienie, gaz zostaje uwolniony z plynu i mikrokrople łączą się w
    większe krople
    i blokuja naczynia krwionośne, wywołująć blokade krążenia, zakrzepice, paraliż i
    smierc na skutek niedotlenienia mózgu i mięśnia sercowego

    Ale nurek jest nasączany tlenem i azotem ciśnieniowo i stąd ten efekt

    A oceany nie są nasączane tl;enem ciśnieniowo i powierzchnia jest zawsze otwarta aby
    gaz, czyli uszedł

    To co twierdzisz, gdyby działało, to by zatrzymywalo CO2 na dnie butelki po otwarciu
    i to tak działa, ale dlatego, że cola jest nasączona słodzikiem, czyli syropem
    glukozowo-fruktopzowym prosdukowanym z mąki kukurydzianej i dlatego jest lepka.

    A woda w oceanach nie jest lepka i wchodzi w reakcje redox, uwalniające tlen atomowy
    elektrolitem jest słona woda
    a w reakcji biorą udział jony metali, sole wapnia, siarczany, rozpuszczone w wodzie.,

  • 24. Data: 2022-04-01 06:59:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 31 Mar 2022 14:23:32 -0700 (PDT), WS
    <L...@c...pl> wrote:
> [...]
    > osnych i chorobę dekompresyjną... stąd tabele dekompresji, a
    > lbo obecnie liczące ją na bieżąco komputerki...

    Nie rozpuszczanie jest problemem pierwotnym a ciśnienie, ono jest
    czynnikiem sprawczym.

    --
    Marek

  • 25. Data: 2022-04-01 11:09:19
    Od: WS <L...@c...pl>

    piątek, 1 kwietnia 2022 o 00:03:21 UTC+2 mant... napisał(a):

    > nie chodzi o tlen a azot

    każdy gaz, którym nurek oddycha (najczęściej tlen i azot, przy większych
    głębokościach hel...)- rozpuszcza się we krwi i innych tkankach

> [...]
    > i blokuja naczynia krwionośne, wywołująć blokade krążenia, zakrzepice, paraliż i
    smierc na skutek niedotlenienia mózgu i mięśnia sercowego

    dokładnie, jak widać w tej polkokcie CO2 jest rozpuszczony i nie ucieka na górę jako
    lżejszy (dopiero zmiana ciśnienia wywołuje efekt), jak w oceanach, z tym, że
    nasycenie gazami dużo mniejsze...

    > Ale nurek jest nasączany tlenem i azotem ciśnieniowo i stąd ten efekt
    No tak, stąd problem , tzn. im większe ciśnienie tym więcej gazu się rozpuszcza, a
    nurek oddycha gazem pod ciśnieniem takim, jakie panuje na głębokości na której
    jest...

> [...]
    glukozowo-fruktopzowym prosdukowanym z mąki kukurydzianej i dlatego jest lepka.

    Bez przesady, dokładnie taki sam efekt masz przy czystej, gazowanej wodzie mineralnej
    ;) rozpuszczony gaz bez zmian temperatury i ciśnienia się nie ulatnia, nie bąbelkuje
    itp...
    Podobnie jak mieszaniny cieczy (mieszalnych ;) ) o rożnych ciężarach właściwych się
    nie rozwarstwiają, np. wóda (woda + etanol), nie masz mozliwości poczekać, aż etanol
    będzie na górze i go zlać, żeby mieć bardziej stężony ;)

  • 26. Data: 2022-04-01 11:17:58
    Od: WS <L...@c...pl>

    piątek, 1 kwietnia 2022 o 07:00:04 UTC+2 Marek napisał(a):

    > Nie rozpuszczanie jest problemem pierwotnym a ciśnienie, ono jest
    > czynnikiem sprawczym.

    No tak, dokładnie to napisałem - "siedzenie na dużej głębokości". Standardowo mamy
    rozpuszczoną ilość gazów odpowiadającą ciśnieniu ~1bar, na np. 30m są już 4 bary,
    może rozpuścić się 4 razy więcej gazu (i z czasem stężenie rośnie do takich
    wartości). Szybkie wynurzenie powoduje efekt "otwarcia coli" ;)

  • 27. Data: 2022-04-01 19:37:07
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 1 April 2022 at 11:09:21 UTC+2, WS wrote:

> [...]
    nie rozwarstwiają, np. wóda (woda + etanol), nie masz mozliwości poczekać, aż etanol
    będzie na górze i go zlać, żeby mieć bardziej stężony ;)
    Podstawowe pojęcia, z którymi nalezy się zapoznać to:

    1. Lepkość to obok gęstości wody jedna z najważniejszych cech płynu. Ta właściwość
    polega na powstawaniu w cieczy naprężeń statycznych oraz tarcia wewnętrznego
    przesuwających się obok siebie warstw o niewielkiej grubości. Lepkość wody
    charakteryzuje jej opór wewnętrzny przeciw płynięciu.

    Lepkość wody, to jeszcze jedna jej oryginalna cecha. Zwykle ze wzrostem ciśnienia
    lepkość dowolnej substancji rośnie, a ze wzrostem temperatury maleje. Lepkość wody
    zachowuje się inaczej: znacznie zmniejsza się przy obniżaniu ciśnienia w zakresie
    temperatur poniżej 30oC, lecz w miarę podnoszenia ciśnienia zależność przechodzi
    przez minimum i rozpoczyna się jej trend wzrostowy. W tab. 1 zestawiono podstawowe
    właściwości wody w porównaniu z parametrami lodu w tej samej temperaturze.
    Korzystając z tych danych należy jednak pamiętać, że wszystkie parametry (poza
    rzadkimi wyjątkami) zależą od temperatury i czasem od ciśnienia. Szczególnie dotyczy
    to wody.

    https://www.hvacr.pl/zwykla-woda-ma-niezwykle-wlasci
    owsci-169

    2. W jakiej wodzie rozpuszcza się więcej tlenu?

    Najwięcej tlenu jest zawsze przy dnie zbiornika. W zimnej wodzie rozpuszcza się
    więcej tlenu niż w ciepłej. Woda zawiera więcej tlenu niż powietrze.

    https://tupytaj.pl/czy-tlen-rozpuszcza-sie-w-wodzie/

    Bardzo dziwne tezy w 2.

    Według mnie, jakkolwiek mówi sie o rozpuszczaniu powietrza w wodzie
    to jednak to nie jest rozpuszczanie analogiczne do substancji stałej, np. soli,
    cukru, ketchupu

    gaz się miesza z wodą, ale czy rozpuszcza ?

    Podgrzewamy wodę i gaz się ulatnia

    Rozpuścilismy w wodzie sól, cukier, ketchup,
    podgrzewamy wodę i substancja rozpuszczona się nie ulatnia, bo nie jest gazem i jej
    cięzar właściwy nie jest mniejszy od wody

    Czyli to lepkośc wody więzi powietrze w wodzie w formie małych bąbelków.

    Jak małych ?
    Tak malych, że siła lepkości wody jest większa od sily wyporności tych bąbelków i
    dlatego nie wydostaja sie na powierzchnię
    ale się laczą, gdy ciśnienie się zmniejsza, temperatura wzrasta i wtedy,. jako
    wiekszy bąbelek powietrza, wydostają się ponad lustro wody

    3. Choroba dekompresyjna

    https://www.healthy-healing-oils.com/lek/choroba-dek
    ompresyjna-choroba-kesonowa-jakie-sa-przyczyny-objaw
    y-i-co-robic.html

    Typ II. Tu wyróżnia się sercowo-płucną i neurologiczną postać choroby dekompresyjnej.
    Postać sercowo-płucną charakteryzują zatory spowodowane mikropęcherzykami gazu, które
    znajdują się w naczyniach płucnych. Objawem tego są głównie trudności przy
    oddychaniu, bóle zamostkowe, szybki i płytki oddech, kaszel, duszność, obrzęk płuc.

    Czyli osoba nurkująca się wynurza i mikropęcherzyki azotu się łączą w większe
    pęcherzyki, na skutek redukcji ciśnienia / dekompresji i te większe pęchęrzyki
    wywołują zatory, a także zatory w ukladzie krwionośnym

    ( to dlatego niebezpieczne jest wstrzyknięcie powietrza do tętnicy)

    Czemu azot jest problemem a nie tlen ?

    Tlen jest zużywany przez organizm, a azot nie

    4. Oddychanie czystym tlenem może być szkodliwe Stuprocentowym tlenem można oddychać
    maksymalnie przez pół godziny, pod ciśnieniem nie większym niż 2 atm. Dłuższe
    wdychanie czystego gazu pod ciśnieniem wyższym od atmosferycznego źle wpływa na
    ośrodkowy układ nerwowy, prowadząc do drgawek, a nawet zgonu.

    Oddychanie czystym tlenem lub mieszaniną tlenu i azotu pod zwiększonym ciśnieniem, z
    nadmiarem tlenu, prowadzi do uszkodzenia pęcherzyków plucnych i dlatego tak częste sa
    zgony pacjentów podlaczonych do respiratora,
    gdy wadliwie zostanie ustawione ciśnienie i sklad mieszanki tlenu z azotem

    Tysiące pacjentów tak sie udusiło w ciągu 24 godzin podczas covid19

    Czyli podsumowując

    Ciśnienie wody wzrasta wraz z glebokością
    a zatem wzrasta zdolność retencji tlenu wraz z głebokością,
    ale czym większa glebokośc, tym maleje możliwośc dostarczenia na glebokośc wody
    natlenionej

    Prądy morskie nie wywołuja ruchów pionowych
    a mapę prądów morskich mozna obserwować w serwisach pogodowych

    Wyprawy batyskafami do dna morskiego wykazały jednak, że na samym dnie jest aktywnośc
    biologiczna tlenowa
    a nie beztlenowa, ta czarna, znana z beztlenowego szamba

    Czyli na dnie morza możemy nie mieć prądów morskich, a woda nadal będzie nasycona
    tlenem, bo żyja w niej ryby

    I jak kto zainteresowany to zbadam reakcje elektrolityczne na dnie oceanu,
    zasymulowane na stole, używając jako elektrolitu slonej wody i dodając jony metali,
    sole wapnia, siarczany, skały, mineraly, obecne na dnie oceanów

    Nie jest to trudne, gdyż popularne są akwaria z wodą słoną morską i umieszcza się w
    nich naturalne mineraly z głebin morskich

    Zatem wykażę tworzenie się tlenu ze słonej wody morskiej w glebinach mórz i oceanow,
    w wyniku reakcji redox, wspieranej elektrolizą w warunkach domowych

    Skąd prąd elektryczny w podmorskich glębinach ?

    Jest generowany w wyniku przeplywu wody w polu magnetycznym Ziemi

    Jakie reakcje chemiczne ?

    Obecność skał wapiennych, muszli, rafy koralowe

    co dalej, sprawdzę archiwa wypraw batyskafów do dna oceanow
    i materiał video z dna oceanów

  • 28. Data: 2022-04-01 20:57:09
    Od: WS <L...@c...pl>

    piątek, 1 kwietnia 2022 o 19:37:08 UTC+2 mant... napisał(a):

> [...]
    cukru, ketchupu
    > gaz się miesza z wodą, ale czy rozpuszcza ?

    gaz rozpuszcza się tak samo... zwykła woda (taka stojąca soro godzin) nie "gazuje",
    ale ma w sobie gazy z atmosfery - w tym tlen i w inst. stalowych powoduje on korozję,
    ale po jakimś czasie się cały "zużyje" i juz jest OK ;)
    dlatego wymiana wody w inst CO jest bez sensu...

    > Podgrzewamy wodę i gaz się ulatnia
    no tak, stąd m.in problemy z ociepleniem klimatu: ubywa tlenu (powoli zanika życie w
    oceanach), wydziela się CO2, którego nie lubimy...

    > Rozpuścilismy w wodzie sól, cukier, ketchup,
    > podgrzewamy wodę i substancja rozpuszczona się nie ulatnia, bo nie jest gazem i jej
    cięzar właściwy nie jest mniejszy od wody

    jeśli mamy max możliwe stężenie gazu w danej temp, to podgrzanie powoduje wydzielanie
    gazu, bo w wyższej temp nie może się tyle rozpuścić...
    np. dla soli mamy odwrotnie - im wyższa temp. tym więcej się rozpuszcza - jeśli ammy
    roztw. nasycony i obniżymy temp, to się wydzieli (skrystalizuje)
    hint: google - wykes rozpusczalności w wodzie

    > 3. Choroba dekompresyjna
    > Czemu azot jest problemem a nie tlen ?
    > Tlen jest zużywany przez organizm, a azot nie

    ale tlen również może się wydzielić w formie gazowej i zablokować tętnice,
    uniemożliwić pracę serca... każdy gaz w postaci dużych pecherzyków jest problemem
    czysty tlen natomiast przyspiesza dekompresję, czasem się go używa (ale tylko na
    małych głębokościach - ze względu na zatrucie tlenowe)

> [...]
    na ośrodkowy układ nerwowy, prowadząc do drgawek, a nawet zgonu.

    jw, zatrucie tlenowe to efekt znany, dlatego przy większych głebokościach mieszanki
    oddechowe zawierają mało tlenu, żeby nie przekroczyć założonego ciśnienia parcjalnego
    uznawanego za bezpieczne (1.4atm), awaryjnie 1.6. Z kolei na małych głebokościach
    oddychanie nimi prowadzi do śmierci z braku tlenu (jest to dość częsty powód wypadków
    nurkowych - pomylenie butli/automatów, braku tlenu organizm "nie zauważa", reaguje
    głównie na nadmiar CO2, co w tym przypadku nie występuje...)

    > Prądy morskie nie wywołuja ruchów pionowych
    > a mapę prądów morskich mozna obserwować w serwisach pogodowych

    nie tak do końca, jak już wcześniej napisałem sporo tlenu w głębiny dostarczają prądy
    zimne - zabierają tlen atmosferyczny w okolicach arktycznych, plynąc w kierunku
    równika trafiają na cieplesze wody i mieszając się zazwyczaj zimne idą w dół (większa
    gęstość)... oczwiście maks mozliwa ilośc tlenu w głębinach jest większa (niższa temp.
    i większe ciśnienie), ale nie bardzo ma się skąd dostać ;) więc jest go mniej w
    praktyce...
    ale jak juz jest, to sie nie wydziela, bo do granic maks nasycenia jest baaaardzo
    daleko...

    > Nie jest to trudne, gdyż popularne są akwaria z wodą słoną morską i umieszcza się w
    nich naturalne mineraly z głebin morskich

    Akwaria to całkiem inna sytuaucja - zazwyczaj ilość potrzebnego tlenu w stosunku do
    ilości żyjętek jest niemożliwa do zapewnienia przez naturalne procesy - używa się
    sztucznego napowietrzania - rybki nie oddychają tymi bąbelkami, które widać (bo nie
    potrafią), ale część tlenu rozpuszcza się w wodzie...
    Pewnie da się zrobić samowystarczalne - dużo roślin i glonów (fotosynteza) i mało
    rybek...