  • 11. Data: 2010-05-30 10:07:06
    Temat: Re: Mokry grunt - osiadanie budnynków
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    cyber_no_@_spam_sarocom.net napisal:
    > tak dobrze ze pare dni w TV trabili za Kozanow zalalo...

    I za chwilę znów zaleje. Prognozy na ten tydzień są koszmarne.
    Prognozowana ilość opadów taka sama, jak ostatnio.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 12. Data: 2010-05-30 17:31:43
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Marek Butrym pisze:

    > Pytam bo jestem na chwile przed budowa domu w odległości 500 metrów od wału.
    > Dzielnica jest mieszkaniowa (Warszawa/Wawer).
    > Tym niemniej wysokość terenu jest na powierzchni rzeki i nawet dziś (tydzień
    > po kulminacyjne fali) gdy nadepnąłem na grunt to pod spodem wyczułem wodę.

    Sprzedaj działkę i wybuduj się wyżej.

    Albo buduj na palach.

    Ewentualnie fundament płytowy + na nim wysoka piwnica (potem to obsypać).

    Inna opcja to dom na kółkach - w razie zbliżającej się fali powodziowej
    zamawiasz holowanie i tymczasowo przenosisz się gdzie indziej.

    Co za sens budować się na terenach zalewowych??

    Ech, jak głosi stare przysłowie - Polak przed szkodą i po szkodzie głupi...

  • 13. Data: 2010-05-30 18:41:06
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    > Ech, jak głosi stare przysłowie - Polak przed szkodą i po szkodzie
    > głupi...

    To brak słów.

  • 14. Data: 2010-05-30 20:18:21
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Andrzej Lawa wrote:

    > Sprzedaj działkę i wybuduj się wyżej.
    >
    > Albo buduj na palach.
    >
    > Ewentualnie fundament płytowy + na nim wysoka piwnica (potem to
    > obsypać).

    te dwie opcje są nie głupie...

    budynek na palach jest niegłupim rozwiązaniem

    bo budowanie na terenie zalewowym domu na poziomie gruntu jest niepojęte.

  • 15. Data: 2010-05-30 20:24:57
    Od: "Marek Butrym" <d...@o...pl>

    > Marek Butrym pisze:
    >
    > Albo buduj na palach.

    Co konkretnie kryje się pod terminem "budowanie na palach"?
    Piwnicy nie zamierzam mieć.

    -------------------------
    Woda raczej do mnie nie dojdzie - jestem jednak dość daleko od rzeki.
    Kłopot jest bardziej z tym, że od czasu do czasu od dołu podnoszą się wody
    gruntowe (niekoniecznie związane z powodzią).
    Boję się, że ziemia pod budynkiem "rozjedzie się" na skutek podnoszenia się
    tych wód grunotwych.
    Nie wiem na ile to są moje urojenia, na ile jest to realne.

    Czy podtopienia we Wrocławiu, Sandomierzu spowodowały naruszenie konstrukcji
    budynków czy tylko straty w wyposażeniu?
    Wydaje mi się, że rzeka na powierzchni powinna spowodować gorsze szkody dla
    konstrukcji budynku niż wahania wód gruntowych.

    Pozdrawiam,
    Marek

  • 16. Data: 2010-05-30 20:48:53
    Od: Slawek <s...@g...com>

    straszą Cię niepotrzebnie, wysoki poziom wód gruntowych to standardowe
    w Polsce warunki posadowienia i nie powodują jakichś drastycznych
    problemów z gruntem czy budynkami. Ale tam gdzie było sucho i
    przejdzie powódź, to grunt namoczony po kilku dniach potrafi się
    trochę rozluźnić, i ma słabsze wlaściwości niż przed. Trochę zależy od
    domu, jego układu zwartości itp. jak bardzo jest podatny na
    nierównomierne osiadanie. Posadowienie na płycie wcale nie jest jakimś
    panaceum, bo płyta musiałaby być nieuzasadnienie gruba żeby w razie
    nierównomiernego odkształcania gruntu mogła przejąć zwiększone
    naprężenia bez dużych odkształceń, i taka 30cm byłaby za cienka (chyba
    że dom bardzo lekki kanadyjczyk) a grubsza to już spore koszty, myślę
    że dla typowego domu dopiero 35 byłaby wystarczająca, dość trudno taką
    płytę policzyć bo nie wiadomo gdzie ten grunt może się osłabić, zawsze
    trzeba przyjąć jakieś założenie a priori a na to akurat nie ma norm,
    są wytyczne na szkody górnicze możnaby podobne zastosować.
    Jeśli jakieś realne zagrożenie powodzią istnieje, możesz zrobić tak:
    - dom wyniesiony czyli jakieś 1-1,5 poziom posadzki powyżej terenu
    - ściany parteru żelbetowe lub z izodomu czy jak to się nazywa,
    izolacja ze styropianu nawet nie wiem czy siding pcv by się nie
    sprawdził najlepiej na elewacji
    - w parterze posadzki z płytek, meble kuchenne nie do zabudowy ale
    pojedyncze , cały parter taki zeby w ciagu 3h dało się go ewakuować na
    poddasze.
    - wszystkie okna oczywiście pcv, drzwi wejściowe możnaby aluminiowe
    koszt niewiele wyższy.
    taki dom byłby dośc odporny na zalanie, beton praktycznie nie nasiąka
    wodą. Wbrew pozorom, także domy z bali są bardzo odporne na wodę
    przynajmniej same bale dużo mniej nasiąkają niż np. pustaki
    ceramiczne.

  • 17. Data: 2010-05-31 02:27:44
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Slawek" <s...@g...com> wrote in message
    r.googlegroups.com...

    > straszą Cię niepotrzebnie, wysoki poziom wód gruntowych to standardowe
    > w Polsce warunki posadowienia i nie powodują jakichś drastycznych

    I widzisz już będziesz wiedział :-) Tylko cie straszymy :-) Dasz folię
    budowlaną pod ławy, wywiniesz na 10 cm i po kłopocie :-)

  • 18. Data: 2010-05-31 10:58:37
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    > Co za sens budować się na terenach zalewowych??

    To nie sa tereny zalewowe.

  • 19. Data: 2010-05-31 11:27:58
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Marek Dyjor pisze:

    > bo budowanie na terenie zalewowym domu na poziomie gruntu jest niepojęte.

    Może taki specyficzny miłośnik hazardu? ;->

  • 20. Data: 2010-05-31 11:32:44
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Marek Butrym pisze:

    > Co konkretnie kryje się pod terminem "budowanie na palach"?

    Pierwsza odpowiedź z google:
    http://www.muratorplus.pl/technika/konstrukcje/funda
    menty-na-palach-cz-ii-prefabrykowane-pale-wbijane_62
    366.html

    > Piwnicy nie zamierzam mieć.

    A basen na parterze?

    > Woda raczej do mnie nie dojdzie - jestem jednak dość daleko od rzeki.

    Taaaaaaaaaaaaak. Do Kozanowa też raczej miała nie dojść.

> [...]

    > Czy podtopienia we Wrocławiu, Sandomierzu spowodowały naruszenie konstrukcji
    > budynków czy tylko straty w wyposażeniu?

    Tak.

    > Wydaje mi się, że rzeka na powierzchni powinna spowodować gorsze szkody dla
    > konstrukcji budynku niż wahania wód gruntowych.

    Fundamentowi jest wszystko jedno, czy grunt rozlazł się przez wodę
    przesiąkająca od dołu czy od góry.